Mijailovic fick livstid

Mavve skrev:
iNNEBÄR DENNA LIVSTIDSDOM(oj, caps lock) att han kommer sitta resten av sitt liv i fängelse?
Det innebär att han sitter i fängelse tills regeringen finner att det finns skäl att benåda honom, precis som med alla andra livstidsdömda i Sverige. I teorin kan han få sitta hur länge som helst, men i praktiken innebär det troligen 20-25 år.

bra! den enda domen som skulle klubbas tycker jag.
men det är väl ändå bra om han får sitta i serbien ist. det lär ju vara "sämre" att sitta är jämnfört med våra lyxiga fängelser? Dessutom så kostar han oss bara massa pengar.

valmers skrev:
Det innebär att han sitter i fängelse tills regeringen finner att det finns skäl att benåda honom, precis som med alla andra livstidsdömda i Sverige. I teorin kan han få sitta hur länge som helst, men i praktiken innebär det troligen 20-25 år.

Lite OT följdfråga: vem har suttit längst i svenskt fängelse i modern tid? Åmsele-mördaren (Juha ?) och ärkesvinet tillika förrädaren Bergling borde väl ligga bra till?

McB skrev:
Lite OT följdfråga: vem har suttit längst i svenskt fängelse i modern tid? Åmsele-mördaren (Juha ?) och ärkesvinet tillika förrädaren Bergling borde väl ligga bra till?

En relativt okänd mördare har suttit längst, Juha sitter i finland, Bergling är benådad.

Markus skrev:
En relativt okänd mördare har suttit längst, Juha sitter i finland, Bergling är benådad.

Jo, att Bergling är benådad visste jag, men hur länge satt han inne?

Hur var det egentligen med Stig Wennerström, hur länge hann han sitta inne innan han avled?

McB skrev:
Det finns personer dömda till psykvård som sitter sedan 30-35 år tillbaka.

Stig Wennerström satt exempelvis inte längre än 11 år (!)

valmers skrev:
Stig Wennerström satt exempelvis inte längre än 11 år (!)

Innan han dog eller innan han benådades?
..Om han dog så är det ju inget att uppröras öve rom du inte vill hålla folk vid liv för att deras straff ska bli längre..
:tungan

korvgubbe skrev:
Innan han dog eller innan han benådades?
..Om han dog så är det ju inget att uppröras öve rom du inte vill hålla folk vid liv för att deras straff ska bli längre..
:tungan

Han benådades 1974, tydligen. Har ju en bok om honom hemma, men minns knappt något. Får nog ta och läsa den igen.

McB:
www.dn.se är din vän! :)
(För övrigt bör du inte sälja klockan till förmån för den du har på fotot, helt fel val)

Bergling:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=291463
Juha:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=17805

Dömda till längst straff:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=235462&maNo=1
Benådning:
Nådeansökan

• En livstidsdömds enda chans att bli fri är att begära nåd och få straffet omvandlat till ett tidsbegränsat straff. Alla ansökningar om nåd avgörs av regeringen.

• Regeringen hämtar in synpunkter från kriminalvårdsstyrelsen innan den fattar beslut. Regeringen motiverar aldrig sina nådebeslut.

• En utredning föreslår att en domstol ska ta över besluten om de livstidsdömdas nådeansökningar i framtiden.

Kanske lite fult att säga så men varför inte! Om han nu inte är svensk medborgare längre, varför ska vi bekosta hans fängelsetid här i sverige då? Då är det bättre att skicka honom till serbien och ge de pengarna till Anna lindh anhöriga istället! Har man gjort nåt så får man stå sitt kast. Hur var det tidigare, öga för öga/ tand för tand eller?

Alla eventuella moraliska betänkligheter över att skicka honom till Serbien hoppas jag att beslutsfattarna undantrycker.

Markus skrev:
För övrigt bör du inte sälja klockan till förmån för den du har på fotot, helt fel val.

Det gör jag inte heller. Jag säljer den till förmån för ett liv utan nudlar.

McB skrev:

Skulle inte du ha en miljon på ditt konto innan då blir 30 år?

Går du på nudlar nu o har 2-3 år kvar till din 30-årsdag så ser det inte ljust ut för dig, makkbe :D :arsele

McB skrev:

Jag kan sponsra ditt käk, öppna en fond. Det är viktigt att med t.ex. armbandsur skilja sig från mängden. :yoparty

Hur länge har Quick suttit i skrivande stund och vad har han blivit dömd till, livstid där med?

Mavve skrev:
Skulle inte du ha en miljon på ditt konto innan då blir 30 år?

Går du på nudlar nu o har 2-3 år kvar till din 30-årsdag så ser det inte ljust ut för dig, makkbe :D :arsele

Jag är rik på kärlek istället. :kär

Markus skrev:
Jag kan sponsra ditt käk, öppna en fond. Det är viktigt att med t.ex. armbandsur skilja sig från mängden. :yoparty

Det håller jag med om, och jag kommer också att äga en liknande klocka i framtiden. Dock har jag viktigare saker att lägga pengarna på i dagsläget.

valmers skrev:
Det finns personer dömda till psykvård som sitter sedan 30-35 år tillbaka.

Det finns även de som aldrig suttit färdigt, oavsett hur friska någon bedömer dem vara:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=347604

"...styckmördaren i Malmö för drygt 20 år sedan. Han erkände en enda gång för polisen, sedan nekade han. Jag besökte honom varje dag under sex veckor och sedan började han berätta. Hur han styckat sin fästmö och lagt köttet i frysen. Sedan åt han upp det efter hand.

- Han dömdes till rättspsykiatrisk vård, men nu är han ute igen och går omkring här i Lund. Det är inte roligt." <---- :3freak

abstruse skrev:
Hur länge har Quick suttit i skrivande stund och vad har han blivit dömd till, livstid där med?

Psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, ingen tidsgräns.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back