Mijailo Mijailovic

Smeddie skrev:
Jaså -- WHO (Världshälsoorganisationen) klassar iaf alkoholism som en sjukdom, men du vet förstås bättre.

Nej man ska straffas för att man begått ett brott.

Ja alkoholism är klassat som sjukdom. Men den sjukdomen, eller ett rus är inte klassat som en tillräckligt kraftig psyksjukdom för att slippa straff.

Rohypnol är inte första hands valet i djungeln av medeciner. jag har under mina år inom psyk inte varit med om att patienter ordinerats rohypnol av en psykiatriker. Dock kan jag inte säga att det inte har hänt. Första hands preparaten för att få folk att sova är propavan, imovane, stilnoct. Psykiatri är ingen exakt vetenskap. Det är lättare att konstatera att tex ett ben är brutet och laga det. Det är alltid ett laborerande med mediciner innan man hittar rätt. Människor reagerar olika på medicinerna.

edit:Hur medicinerna funkar vet man inte riktigt. Lite hårddraget bar att dom gör det.

Problemen finns hos vårdcentralerna där man skriver recept till höger och väånster utan att berätta om biverkningarna.

Antideprisiva mediciner ger en ökad ångest och ger ofta mer tankar om att suicidera i vid insättningen men detta avtar efter 2-3 veckor.

Last edited:
Puttefnask skrev:
Rohypnol är inte första hands valet i djungeln av medeciner. jag har under mina år inom psyk inte varit med om att patienter ordinerats rohypnol av en psykiatriker. Dock kan jag inte säga att det inte har hänt. Första hands preparaten för att få folk att sova är propavan, imovane, stilnoct. Psykiatri är ingen exakt vetenskap. Det är lättare att konstatera att tex ett ben är brutet och laga det. Det är alltid ett laborerande med mediciner innan man hittar rätt. Människor reagerar olika på medicinerna.

edit:Hur medicinerna funkar vet man inte riktigt. Lite hårddraget bar att dom gör det.

Problemen finns hos vårdcentralerna där man skriver recept till höger och väånster utan att berätta om biverkningarna.

Antideprisiva mediciner ger en ökad ångest och ger ofta mer tankar om att suicidera i vid insättningen men detta avtar efter 2-3 veckor.

Det har blivit restritivare, men Flunitrezepam(samma som rohypnol), skrivs ju ut även som lugnande, inte enbart för att sova. Stilnoct kan få folk att få totala minnesförluster, gå i sömnen och bli totalt förvirrade.
Som du skriver, folk reagerar olika på medicinerna, och det är där det brister oftast. Dessutom är man ibland så stressad att när man byter mediciner, vet man inte om det är insättningsproblem med den nya medicinen, eller utsättningsproblem från den gamla medicinen.
Antidepp brukar, med betoning på brukar, de negativa biverkningarna avta efter ett par veckor, men inte alltid. Och det finns fullt normala personer som aldrig varit aggressiva i hela sitt liv som helt plötsligt slagit ihjäl sin fru..
Man har helt enkelt en övertro på att psykmediciner ska göra susen, samtidigt är vissa så pass farliga att de aldrig borde få ges utan tillsyn.

oFFkeFF skrev:
, samtidigt är vissa så pass farliga att de aldrig borde få ges utan tillsyn.

Det var det jag menade med att doktorer på vårdcentraler skriver ut recept till höger och vänster utan att ha någon uppföljning. Vilket antagligen beror på att resurserna inom vården har bantats för mycket men det gäller inom all offentlig vård. Doktorerna har ingen tid till patienterna längre.

Inom slutenvården är det mera koll då man har patienten inskriven 24 timmar om dygnet. Men som det ser ut nu finns det inte slutenvård så det räcker för alla som faller igenom i en psykiatrisk sjukdom.

edit: nu har jag glömt vart vi var någonstans diskussionen. :rolleyes:

Puttefnask skrev:
Det var det jag menade med att doktorer på vårdcentraler skriver ut recept till höger och vänster utan att ha någon uppföljning. Vilket antagligen beror på att resurserna inom vården har bantats för mycket men det gäller inom all offentlig vård. Doktorerna har ingen tid till patienterna längre.

Inom slutenvården är det mera koll då man har patienten inskriven 24 timmar om dygnet. Men som det ser ut nu finns det inte slutenvård så det räcker för alla som faller igenom i en psykiatrisk sjukdom.

Det sker inte bara på vårdcentraler, det sker på sjukhusen också.
Men det är bättre kontroll inom slutenvården, saken är ju bara att det inte finns platser så det räcker där som du skriver.

Smeddie skrev:
Jaså -- WHO (Världshälsoorganisationen) klassar iaf alkoholism som en sjukdom, men du vet förstås bättre.

Men för helvete! Som offkeff skriver, det finns mängder av sjukdomar som inte innebär att du döms till vård istället för straff. Alkoholism är heller inte enbart en psykisk sjukdom. Du blir heller inte dömd till vård för att du är lätt neurotisk till exempel.

Smeddie skrev:
Nej man ska straffas för att man begått ett brott.

Javisst, eller tvångsomhändertas för vård. Att sätta någon i fängelse EFTER avslutad vård är ju så befängt att jag inte finner ord.Tyvärr har idioten med de enkla lösningarna,Tomas Bodström, detta som ett av sina korkade förslag.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back