Mijailo Mijailovic

Nyteknik skrev:
När har detta hänt?

Sa inte att de har hänt, men kan hända, såg en dokumentär om psykvården i sverige då en läkare ansåg att en person som hade mördat någon var frisk redan efter två månader,

eus skrev:
Ett psykiskt sjukt barn är väl också en människa?

Har inte sagt något annat, men är ett barn psykiskt sjuk om han/hon härmar ex tom å jerry när dom slår stekpannor i huvudet på varandra och barnet på så sätt slår ihjäl sin syster el bror?

Alicia skrev:
Har inte sagt något annat, men är ett barn psykiskt sjuk om han/hon härmar ex tom å jerry när dom slår stekpannor i huvudet på varandra och barnet på så sätt slår ihjäl sin syster el bror?
Tja vad är skillnaden?`
Ett barn som inte förstår vad det gör
eller
En psykiskt störd vuxen som inte förstår vad han/hon gör?

Alicia skrev:
Hur kan du jämföra ett barn med en människa som är psykiskt sjuk?

Att en psykiskt sjuk person inte alltid lastas för sina handlingar, då man ej är medveten om omvärlden på samma satt som en vuxen frisk person..

Alicia skrev:
Sa inte att de har hänt, men kan hända, såg en dokumentär om psykvården i sverige då en läkare ansåg att en person som hade mördat någon var frisk redan efter två månader,

En psykos kan vara kortvarig under ett par timmar/dagar, den kan också vara livslång..

oFFkeFF skrev:
En psykos kan vara kortvarig under ett par timmar/dagar, den kan också vara livslång..

Det är ganska intressant det här, det verkar som om behandlingstiden ska bestämmas utifrån om man mördat eller inte. Givetvis ska den avslutas när man är frisk.

Alicia skrev:

Det har hänt, för ett par år sedan. Källhänvisning: www.google.se

Chris Ash skrev:
Det är ganska intressant det här, det verkar som om behandlingstiden ska bestämmas utifrån om man mördat eller inte. Givetvis ska den avslutas när man är frisk.

Självklart ska inte behandlningstiden vara efter om man ha rmördat någon el inte,den ska vara så länge som de behövs , men om personen i fråga har begått ett mord och anses frisk efter ex två år ska personen sättas i fängelse inte släppas ut direkt.
Även om nu personen anses frisk från sin pyskos, vad säger att personen inte kommer att hamna i en igen?

Alicia skrev:
Självklart ska inte behandlningstiden vara efter om man ha rmördat någon el inte,den ska vara så länge som de behövs , men om personen i fråga har begått ett mord och anses frisk efter ex två år ska personen sättas i fängelse inte släppas ut direkt.
Även om nu personen anses frisk från sin pyskos, vad säger att personen inte kommer att hamna i en igen?

Vad säger att inte du eller jag kommer att hamna i en? Ska vi sitta i fängelse för det? Domar får aldrig någonsin baseras på godtycke.

Tänk dig, du får en svår psykos under kortare tid pga till exempel hjärnskada eller -sjukdom och under tiden mördar du någon. Du har absolut ingen uppfattning om någonting du gör under tiden och efter några dagar eller veckor tillfrisknar du och blir precis som du är nu. Jag kan ärligt inte se att någonting gott kommer av att sätta dig i fängelse för mord. Varken behovet att skydda tredje part eller rehabilitera dig existerar mer än vad det gör just nu.

Alicia skrev:

"normala" människor kan hamna i psykoser, av massa olika anledningar, en smäll i huvudet, en tumör, i ett skede i livet där du är sårbar utsetts du för extrem stress, diabetsanfall...
Finns många saker som kan göra att man får kortslutningar i huvudet, allt behöver inte innebära att man är kokt för livet.
Dessutom glömmer vissa bort att rättspsykiatrisk vård kan innebra inlåsning resten av livet..

oFFkeFF skrev:
Dessutom glömmer vissa bort att rättspsykiatrisk vård kan innebra inlåsning resten av livet..

Får jag bara fråga, tycker du att det är ok om MM frias från ansvar och försätts på fri fot? Enligt din argumentation så framstår det så.

Själv tycker jag det vore positivt, då åker han till Serbien och Riksdagen ändrar lagen pga opinionstrycket. Vore det en annan mördare skulle dels inte folk orka engagera sig och samtidigt skulle han vara anonym nog att stanna i Sverige och därmed kunna fortsätta på inslagen bana.

Markus skrev:
Får jag bara fråga, tycker du att det är ok om MM frias från ansvar och försätts på fri fot? Enligt din argumentation så framstår det så.

Själv tycker jag det vore positivt, då åker han till Serbien och Riksdagen ändrar lagen pga opinionstrycket. Vore det en annan mördare skulle dels inte folk orka engagera sig och samtidigt skulle han vara anonym nog att stanna i Sverige och därmed kunna fortsätta på inslagen bana.

Jag argumenterar för att allvarligt psykiskt sjuka döms till rättspsykiatrisk vård och inte till fängelse.
Men i MM's fråga, tror jag personligen inte att han var så allvarligt sjuk i lagens mening att han kan frias från ansvar, d.v.s han förstod vad han gjorde, han hade kunnat välja att köra en kniv i en parkbänk för att bli av med sina aggressioner istället för i Anna Lindh.
Det finns ju dock två olika intyg, bägge säger att han var sjuk vid tillfället, men det ena säger att han inte var tillräckligt sjuk i lagens mening, det andra att han var tillräckligt sjuk för psykiatrisk vård i lagens mening.

Oavsett tycker jag svensk psykvård har ett ansvar för att MM inte fick vård INNAN han högg ner Anna Lindh, men det kan de ju givetvis inte låsas in för.
Dock tycker jag det är fördjävligt att folk som mår så dåligt, inte blir insläppta på psykakuten, utan typ hemskickade med ett stort paket rohypnol, som man vet får väldigt många att bli extremt aggressiva + ett paket lyckopiller, som också under insättningsperioder har fått folk att flippa totalt.

Men som sagt, jag tror, och anser att MM ska dömas till fängelse, antingen för dråp eller mord.

Chris Ash skrev:
Jag kan ärligt inte se att någonting gott kommer av att sätta dig i fängelse för mord. Varken behovet att skydda tredje part eller rehabilitera dig existerar mer än vad det gör just nu.

Möjligtvis inte men (aber) det heter väl ändå STRAFF .. man ska straffas för det man bedömts vara skyldig till, eller?

Hur bra tror du det är för ett mordoffers familj att se sin familjmedlems mördare komma visslande nerför Kungsgatan 2 månader efter man har grävt ner sin älskade i jorden?

Om man ska slippa STRAFF för att man tillfälligtvis inte visste vad man gjorde så räcker det ju med att supa sig brakfull eller knarka ner sig på någon lattjo drog för att sedan bestämt hävda att man inte visste vad man gjorde. (Yes, svag argumentation men ändock tämligen relevant).

STRAFF ska utdömas inte bara för förövarens skull utan även för de drabbades. Kalla det hämnd om du så vill, men tanken att STRAFFET enbart ska vara förövaren till gagn känns lite väl svenskt pluttinuttigt.

Nyteknik skrev:
Du glömde ironisymbolerna?

Nej, det har hänt. Eller rättare sagt, jag har läst det i någon av de större dagstidningarna. Leijonhufvud stod ju i TV och sade att det mycket väl kan hända, därmed är det inte så konstigt att det faktiskt hänt heller.

Google? Ja, där borde jag skojat till det lite mer.

Smeddie skrev:
Möjligtvis inte men (aber) det heter väl ändå STRAFF .. man ska straffas för det man bedömts vara skyldig till, eller?

Hur bra tror du det är för ett mordoffers familj att se sin familjmedlems mördare komma visslande nerför Kungsgatan 2 månader efter man har grävt ner sin älskade i jorden?

Om man ska slippa STRAFF för att man tillfälligtvis inte visste vad man gjorde så räcker det ju med att supa sig brakfull eller knarka ner sig på någon lattjo drog för att sedan bestämt hävda att man inte visste vad man gjorde. (Yes, svag argumentation men ändock tämligen relevant).

STRAFF ska utdömas inte bara för förövarens skull utan även för de drabbades. Kalla det hämnd om du så vill, men tanken att STRAFFET enbart ska vara förövaren till gagn känns lite väl svenskt pluttinuttigt.

Fylla och drogpåverkan är ingen sjukdom, jämförelsen är obegriplig.

Ska man straffas för att man har varit sjuk? Det låter som hämtat från medeltiden, jag vill åtminstone tro att det är Sverige 2004.

oFFkeFF skrev:
Oavsett tycker jag svensk psykvård har ett ansvar för att MM inte fick vård INNAN han högg ner Anna Lindh, men det kan de ju givetvis inte låsas in för.
Dock tycker jag det är fördjävligt att folk som mår så dåligt, inte blir insläppta på psykakuten, utan typ hemskickade med ett stort paket rohypnol, som man vet får väldigt många att bli extremt aggressiva + ett paket lyckopiller, som också under insättningsperioder har fått folk att flippa totalt.

Men som sagt, jag tror, och anser att MM ska dömas till fängelse, antingen för dråp eller mord.

Att säga att det är svensk psykvårds ansvar är att ta i lite i överkant. Då det är politikerna som skurit ner på psykvårdens budget, lagt ner vård avdelningar, dom lyckades även stänga akuten på Huddinge så nu finns det bara en psykakut i Stockholm. Med tanke på det inflödet av patienter som finns och den brist på psykiatriker är det inte konstigt att det blir felbeslut då och då ( det är allt som oftast dessa patienter får träffa en AT eller ST läkare). För att komma upp på en vårdavdelning krävs det idag tyvär att du är riktigt illa därann. Kan säga det att beläggningen på S:t Görans sjukhus psykiatriska avdelningar har under 2004 varit på 130 % .

Edit:Tror också att han får fängelse för den diagnosen jag har hört borde inte vara till gagn för MM

Puttefnask skrev:
Att säga att det är svensk psykvårds ansvar är att ta i lite i överkant. Då det är politikerna som skurit ner på psykvårdens budget, lagt ner vård avdelningar, dom lyckades även stänga akuten på Huddinge så nu finns det bara en psykakut i Stockholm. Med tanke på det inflödet av patienter som finns och den brist på psykiatriker är det inte konstigt att det blir felbeslut då och då ( det är allt som oftast dessa patienter får träffa en AT eller ST läkare). För att komma upp på en vårdavdelning krävs det idag tyvär att du är riktigt illa därann. Kan säga det att beläggningen på S:t Görans sjukhus psykiatriska avdelningar har under 2004 varit på 130 % .

Edit:Tror också att han får fängelse för den diagnosen jag har hört borde inte vara till gagn för MM

Ja, alltså vi har den psykvård vi förtjänar på nåt sätt. Resursbristen är stor, men på något sätt tycker jag psyk kantrat över, men chansar på att ett par olika modeller mediciner ska hjälpa. Där brister man helt i kontroll.
Rohypnol är narkotikaklassat, och det är en farlig drog. Kollar man inte hur patienten uppför sig kan man lika gärna ge dem en pistol med en gång..

Chris Ash skrev:
Fylla och drogpåverkan är ingen sjukdom, jämförelsen är obegriplig.
Jaså -- WHO (Världshälsoorganisationen) klassar iaf alkoholism som en sjukdom, men du vet förstås bättre.

Chris Ash skrev:
Ska man straffas för att man har varit sjuk? Det låter som hämtat från medeltiden, jag vill åtminstone tro att det är Sverige 2004.

Nej man ska straffas för att man begått ett brott.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back