Mijailo Mijailovic

eus skrev:
Med tanke på hur många här som förespråkar NAKCSKÅT och minsann skulle vilja "snacka" med hojtjuvarna med ett tillhygge så borde stor andel av SH-besökarna hamna inom ramarna för "onormala"?

Fruktansvärd skillnad. Inte för att jag förespråkar "NAKCSKÅT" men är det inte lite skillnad att våldta eller mörda någon än att försvara sin egendom?????

Qwerty skrev:
Fruktansvärd skillnad. Inte för att jag förespråkar "NAKCSKÅT" men är det inte lite skillnad att våldta eller mörda någon än att försvara sin egendom?????
Hur vet man att nån försvarade sin egendom?

Chris Ash skrev:
Det är möjligt, men vilka är normala? Man behöver inte vara sjuk i huvudet får att begå grova våldsbrott.

Här kan ni läsa om vad normala och fullt friska människor är kapabla till.

http://www.peterenglund.com/textarkiv/songmy.htm

"Det är möjligt, men vilka är normala?"
Du och jag och resterande människor.

"Här kan ni läsa om vad normala och fullt friska människor är kapabla till."
Är dom fullt friska???? Är dom som du och jag och som det allra flesta?

Edit: Har bara snabbläst texten, inte studerat i detalj.

eus skrev:
Hur vet man att nån försvarade sin egendom?

Det vet man inte föns man tittat på just det specifika fallet.

Men att bli våldtagen så är jag ganska så säker på att våldtäktsmannen(kvinnan) inte försvarade sin egendom.

Problemet är att när en person döms till sluten psykriatisk vård bestämmer läkarna när den personen är frisk, en person som har mördat någon kan bli friskförklarad redan efter några månader och får då släppas fri om läkarna anser att han är frisk nog att inte återfalla i brott.
Om nu någon är psykisk sjuk när han/hon begår ett brott och får vård istället för fängelse så borde den personen få sitta av sitt straff i fängelse när läkarna väl anser att personen är frisk.
tyvärr är de inte så än
Även fast Mijailo är psykisksjuk och ska få vård ska han ändå få sitta av sitt straff sen tycker jag, förmodligen kommer han få göra de pågrund av att han dödade en politiker men problemet är andra psyksjuka som begått mord släpps ut efter att dom har blivit friskförklarade, jag anser att man inte kan friskförklara en människa som har begått mord

Alicia skrev:
Problemet är att när en person döms till sluten psykriatisk vård bestämmer läkarna när den personen är frisk, en person som har mördat någon kan bli friskförklarad redan efter några månader och får då släppas fri om läkarna anser att han är frisk nog att inte återfalla i brott.
Om nu någon är psykisk sjuk när han/hon begår ett brott och får vård istället för fängelse så borde den personen få sitta av sitt straff i fängelse när läkarna väl anser att personen är frisk.
tyvärr är de inte så än
Även fast Mijailo är psykisksjuk och ska få vård ska han ändå få sitta av sitt straff sen tycker jag, förmodligen kommer han få göra de pågrund av att han dödade en politiker men problemet är andra psyksjuka som begått mord släpps ut efter att dom har blivit friskförklarade, jag anser att man inte kan friskförklara en människa som har begått mord

Hört talas om särskild utskrivningsprövning?

Alicia skrev:
tyvärr är de inte så än

Gör jämförelsen med ett 5-årigt barn som slår ihjäl någon. Ska han/hon få sitta i fängelse när han/hon är 18 och har förstått sin gärning?

juha01 skrev:
Hört talas om särskild utskrivningsprövning?

Självklart, men anser de även då att personen är frisk så tycker jag ändå att personen i fråga ska sitta av sitt straff i fängelset å de behöver dom inte göra

oFFkeFF skrev:
Gör jämförelsen med ett 5-årigt barn som slår ihjäl någon. Ska han/hon få sitta i fängelse när han/hon är 18 och har förstått sin gärning?

Absolut inte.
Man kan inte straffa någon om han/hon/det inte förstått vad den blir straffad för och att det den gjort är fel.

Alicia skrev:
Självklart, men anser de även då att personen är frisk så tycker jag ändå att personen i fråga ska sitta av sitt straff i fängelset å de behöver dom inte göra

Lagen är under utredning, Bodström vill ändra det till att man sitter av resterande tid i fängelse.

oFFkeFF skrev:

Vet inte vad dom gör med ett barn som har slagit ihjäl någon,
men jag anser att det är lite skillnad på ett barn och en vuxen människa med en psykisk sjukdom

Alicia skrev:

Japp. Det håller jag med om. Som sagt, lagen ska nog ändras.

Qwerty skrev:
Absolut inte.
Man kan inte straffa någon om han/hon/det inte förstått vad den blir straffad för och att det den gjort är fel.

Det är ju samma sak med en förståndshandikappad eller kraftigt psyksjuk person. En person under psykos är inte särskilt medveten om sina handlingar, om ens alls..

Alicia skrev:
...en person som har mördat någon kan bli friskförklarad redan efter några månader och får då släppas fri...

När har detta hänt?

Edit: är det något som kan besvara frågan som jag ställer i trådens inledning?

Vilken är den nya bevisningen som gör att man har kunnat överklaga domen i TR till HR och HD?

Last edited:
Alicia skrev:
Vet inte vad dom gör med ett barn som har slagit ihjäl någon,
men jag anser att det är lite skillnad på ett barn och en vuxen människa med en psykisk sjukdom

Vad för skillnad då? Mer än åldern?

Nyteknik skrev:
Vilken är den nya bevisningen som gör att man har kunnat överklaga domen i TR till HR och HD?

HD ska avgöra hur sjuk man måste vara för att slippa fängelse. Förmodligen är det RÅ som begärt detta. Ingen ny bevisning finns.
Skuldfrågan är avgjord.

EDIT:
Till hovräten behövs ingen ny bevisning, både åklagare och försvar har rätt att överklaga dit om de inte är nöjda med utfallet.

Alicia skrev:
Hur kan du jämföra ett barn med en människa som är psykiskt sjuk?
Exakt, barnet vet vad som är rätt och fel från c:a 2 års ålder. Således bör fängelsena anpassas för barn från den åldern, med kudd-rum, innebandyplan, skog, sand och annat som barn verkar intresserade av.

Astrid Lindgrens Barnfängelse, det vore något det.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back