Migrän...

Haha....kollade på asken med nässpray du har rätt :) .....brukar väll va rätt snurrig och dålig när jag intar medicinen :död .Så jag är bara glad att jag hittat asken i skåpet.Är någon som mig ,att man knapt ser när man har anfallen förutom "idiot värk i huvudet"?Ser kontiga gula fläckar som åkerrunt och så har jag svårt att tala.....typ afasi!Om jag skulle få ett anfall på stan eller i bilen skulle jag nog inte kunna ta mig hem.Konstig nog så har jag bara fått anfallen av migrän hemma eller på jobbet.Tur att jag har så sällan nu för tiden.Krya på oss....vi som har migrän// :hej
Nyteknik skrev:
Imigran, heter det.

:fakta

A-star skrev:
Haha....kollade på asken med nässpray du har rätt :) .....brukar väll va rätt snurrig och dålig när jag intar medicinen :död .Så jag är bara glad att jag hittat asken i skåpet.Är någon som mig ,att man knapt ser när man har anfallen förutom "idiot värk i huvudet"?Ser kontiga gula fläckar som åkerrunt och så har jag svårt att tala.....typ afasi!Om jag skulle få ett anfall på stan eller i bilen skulle jag nog inte kunna ta mig hem.Konstig nog så har jag bara fått anfallen av migrän hemma eller på jobbet.Tur att jag har så sällan nu för tiden.Krya på oss....vi som har migrän// :hej

Jag har synbortfall när jag har migrän. Mina anfall börjar så. Först så försvinner stora fält, sen kommer det där jobbiga sick-sack mönstret som flimrar framför ögonen. Det är alltid på vänster sida av synfältet. Jag kan inte fästa blicken på nåt. Brukar ha svårt att läsa. Får inte ihop meningarna eftersom jag inte ser normalt. Plus att vänstra sidan av ansiktet brukar domna bort. Känns ibland som att man varit till tandläkaren och fått en bedövning. :3freak
Fast jag har juh turen att oftast slippa den grymt jobbiga huvudvärken. När jag känner på mig att ett anfall e på gång så brukar jag ta två huvudvärkstabletter och lägga mig och slappna av. Det brukar hjälpa oftast.
Är jag ute i stark sol brukar jag lätt få ett anfall. Men det har oxå minskat sen jag fick glasögon som blir mörka av solljus.

// Lena

Var hos läkaren nu. Massa lustiga tester med reflexer och grejer...

Det var två kraftiga migränanfall jag hade fått...

Fick imigran på recept. Har inte råd att plocka ut dom bara. Hon sa att Citodon och treo skulle hjälpa.

Hoppas inte jag får tillbaka skiten igen.

Tack för alla svar.

/Henke

Sitat lilla tingeling :Jag har synbortfall när jag har migrän. Mina anfall börjar så. Först så försvinner stora fält, sen kommer det där jobbiga sick-sack mönstret som flimrar framför ögonen.

Mina migran anfall startar på samma satt, sen så kommer huvudvarken..den ar så stark at det enda som funkar er at legga sig i mørkret i et kaldt rum,ta et par stycken Anervan och prova på at få sova(tar et par timmar) några gånger kastar jag aven upp men det ar mera sallan...nesta dag kjanns det som jag varit på en riktig kalas fylla...Funkar aven med en hand duk indrakt i kallt vatten, det lindrar....

hållundan skrev:
Det var två kraftiga migränanfall jag hade fått...

/Henke

Du fick medicin bara sådär? Jag har också haft migrän sedan jag var liten, vilket yttrar sig precis som Lilla Tingeling beskriver, men jag fick ändå inte migränmedicin förrän för två år sedan. Läkarna tyckte att jag var för ung för att äta sådant!!!

Imigran är svindyrt.... samma om inte bättre effekt får man med Voltaren kombinerat med vanliga Alvedon... till en bråkdel av summan.
Migrän beror stor del till stress... så där är ju huvudsakliga boven.

Orsaken till migrän är förresten fortfarande okänd. Det enda forskarna kunnat utröna är att det är ärftligt, samt att det finns vissa faktorer som kan vara utlösande. Varför vissa har det och andra inte eller vad som orsaker förändringen är som nämnt, fortfarande okänd.

Macho Woman skrev:
Du fick medicin bara sådär? Jag har också haft migrän sedan jag var liten, vilket yttrar sig precis som Lilla Tingeling beskriver, men jag fick ändå inte migränmedicin förrän för två år sedan. Läkarna tyckte att jag var för ung för att äta sådant!!!
Ja, tydligen. Jag gnällde lite, sa att jag skulle ut och resa, ville inte ha besvären på min semster osv.

Men som sagt, jag hämtade inte ut dem nu, då priset var enligt mig för dyrt.

Hon var rätt "grön" läkaren, kanske berodde på det.

Vill bara påpeka att man ska vara lite försiktig innan man ställer diagnosen Migrän alltför lättvindigt. Smärtan är väldigt lik en betydligt allvarligare åkomma, nämligen aneurysm (åderbråck på ett av de stora kärlen i hjärnan).
Även detta kan ge en väldigt svår migränliknande huvudvärk i flera dygn innan blodkärlet spricker i värsta fall. Då dör man vanligen inom nån halvtimme...
Att ta blodförtunnande värktabletter tex. Treo, Magnecyl eller Ipren kan dessutom påskynda förloppet.

Nu är som tur är denna åkomma väldigt sällsynt, men kan drabba vem som helst och uppkommer ofta efter en stor ansträngning. Därför ska man alltid vara lite extra observant om man får svår huvudvärk efter att ha ansträngt sig.

OBS! Bli inte alltför uppskrämda nu bara! Bara lite info av mig som sjuksköterska. :tummenupp

bikerwoman skrev:
Då dör man vanligen inom nån halvtimme...

OBS! Bli inte alltför uppskrämda nu bara! Bara lite info av mig som sjuksköterska. :tummenupp
Klockrent,ett lugnande råd till hållundan inför semestern :tummenupp bon voyage!

ktmjacke skrev:
Klockrent,ett lugnande råd till hållundan inför semestern :tummenupp bon voyage!
Kunde inte sagt det bättre själv. Nu verkar det dock lite lugnare, men jag ska vara lite observant. Annars får jag väl fjäska in mig hos nån trevlig grodätarläkare i France ;)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D