Migrän...

det enda bra med migrän var att jag slapp lumpen. Men det är ett öde värre än döden. :3freak

Det börjar släppa lite nu. Efter ca 1½h sjukt ihållande ond smärta. Det jobbiga är väl att kräkningarna tömde min redan tomma mage, nu kommer jag väl bli skithungrig, jag som inte har någon mat hemma :(

:3freak

hållundan skrev:
Det börjar släppa lite nu. Efter ca 1½h sjukt ihållande ond smärta. Det jobbiga är väl att kräkningarna tömde min redan tomma mage, nu kommer jag väl bli skithungrig, jag som inte har någon mat hemma :(

:3freak

såg du några blixtar? Ifall du kunde sitta vid datorn så verkade det ändå vara ganska lugnt.

honkiie skrev:
såg du några blixtar? Ifall du kunde sitta vid datorn så verkade det ändå vara ganska lugnt.
Det höll på bra länge innan jag satte mig här... Då visste jag inte varthän jag skulle ta vägen. Blixtar, små gröna grodor, sprit och bomber var det enda jag såg.

Fy fan, en liten smärta ligger kvar långt bak i huvudet/övre delen av nacken. Inte alls skönt. Usch, tvättid imorgon kl. 0700.

Jag fick mitt första migränanfall på 80-talet. Jag har migrän med aura. (synstörningar) :3freak Jag brukar domna bort i vänster kroppshalva. Men nu dom senaste åren har jag lärt mig att slappna av när jag känner att migränen e på gång. Och det brukar hjälpa för att den ska försvinna. Brukar inte ens behöva ta min migränmedicin. Men vissa gånger kan jag ha upp till 4 anfall om dan.
Var på besök hos neurologen för nån vecka sen. Och allt va normalt i skallen. *skönt*

Lägg dig ner i ett tyst och mörkt rum. Och slappna av så gott det nu går. Det blir bara värre av att man stressar upp sig. Och sitt inte vid en dator. Ljuset från den kan göra att du får ännu mer ont...
Men visst kan ett migränanfall vara skrämmande när man inte varit med om det förr. :död
Och se till att fåen tid hos en läkare så fort som möjligt. Så att du kan få rätt medicin.

Lycka till! Och hoppas att du mår bättre...

// Lena

Lilla_Tingeling skrev:
Jag fick mitt första migränanfall på 80-talet. Jag har migrän med aura. (synstörningar) :3freak Jag brukar domna bort i vänster kroppshalva. Men nu dom senaste åren har jag lärt mig att slappna av när jag känner att migränen e på gång. Och det brukar hjälpa för att den ska försvinna. Brukar inte ens behöva ta min migränmedicin. Men vissa gånger kan jag ha upp till 4 anfall om dan.
Var på besök hos neurologen för nån vecka sen. Och allt va normalt i skallen. *skönt*

Lägg dig ner i ett tyst och mörkt rum. Och slappna av så gott det nu går. Det blir bara värre av att man stressar upp sig. Och sitt inte vid en dator. Ljuset från den kan göra att du får ännu mer ont...
Men visst kan ett migränanfall vara skrämmande när man inte varit med om det förr. :död
Och se till att fåen tid hos en läkare så fort som möjligt. Så att du kan få rätt medicin.

Lycka till! Och hoppas att du mår bättre...

// Lena
Tack! Jag ska som sagt försöka ringa upp VC imorgon och tjata lite. Detta var långt ifrån skönt iallafall. Nu ska jag försöka sova lite. Obehagligt detta.

G'natt

/Henke

hållundan skrev:
Vad är det? Varför får jag det nu? Vad kan man göra åt det? Spyr som en katt och lipar nästan så jävla ont gör det...
aaaahhhh :4skrika :mad: :huvet :näsblod :zpy :gråta

ville bara ge ett tipps! har själv problem me migrän. har fått de fastställt till att jag har en migrän som heter/kallas för HORTONSYNDROM.
en enkelsidig migrän som sätter sig bara på en halvanav skallen i mitt fall den vänstra, man blir täppt i näsan,ögat svullnar o rinner o man ser lite dåligt på de nästan så att den sidan man har ont i domnar av lite.
finns inget direkt botemedel. de e olika för alla som får denna migrän.
men om du har något i stil me detta så beskriv de för din läkare så ska du se att du får rätt medicin för de.
jag tar IMIGRAN 100mg + 2 panodil när jag märker att symptomen börjar sen tar de ca 1 timme så e de över.
hoppas du fixar de,de gör svin ont men de går över

Migrän är det värsta som finns. min dyker alltid upp vid fel tillfälle som tex när jag är spänd och nervös inför något roligt.

Äter Ibumetin 600mg som läkaren skrivit ut åt mig.

Andas lugnt, ligg stilla, försök tänka på nått annat, drick mycket vatten dock inte för kallt. Försök att hitta ett avskärmat ställe där det e så lite ljud som möjligt och mörkt och inte alltför varmt.

Hade me migrän innan, Känns som att ha ett sågvärk i skallen + en hackspett på utsidan som ivrigt hackar.

jag gav nog ungefär samma tips som alla föregående men det e det som hjälper.

/Mvh FearleZz

Citodon kan ge jobbiga biverkningar, när jag hade opererat näsa och hals käkade jag sånna, de tog bort smärtan bra men när jag hade slutat käka de blev jag trött och slutade käka mat..:(

Dock kanske inte det händer när man bara tar enstaka.. Sen behöver ju inte alla få biverkningar.

Min kompis har migrän. Men han typ spydde bara sen somnade han och vaknade normal.

Han fick små små tabletter som kostade vet itne hur mycket det var, tror det var 50kr styck eller något. Svindyra! Men de hjälpte iallafall. Han snackade om att han kände när han var på väg att få migrän, han typ såg konstigt och det blinkade eller något. När migränen var påväg så käkade han en tablett och mådde bra.

Så det var ju bra tabletter, bara ta de när man känner att det kommer.

Kan kolla med honom vad det var för tabletter om du är intresserad? :)

Jag har haft migrän sedan jag va 8 år så jag vet hut hur det är att ligga till sängs en eller två dagar helt utslagen :död .Men jag rekomenderar att du går till en läkare och får medicin som är för migrän.Jag har en medicin som heter Imegran och den gör att anfallen blir lindrigare och går fortare över.Den finns som tablett eller spruta eller som jag har näsdroppsform.Men jag har testat akupunktur och det har gjort att jag nästan aldrig har några migränanfall längre.Innan kunde jag ha migrän 2-3 gånger per månad nu har jag ca. 2 anfall per år.Krya på dig det finns hjälp att få....lycka till//Nilla. :hej

Jag lider med dig Henke! Jag vet hur det är. Fick oxå min första migrän i samband med "viss fysisk intim aktivitet". Enligt de läkare som kollade på mig då så var detta inte alls ovanligt. Men de kunde inte göra så mycket mer än att skicka hem mig med starka värktabletter och muskelavslappnande. Fick tipset av en bekant att besöka en kiropraktor, då besvären enligt honom kunde bero på "låsningar" i nacke och rygg. Besökte en kotknackare och det hjälpte faktiskt. Hoppas att det löser sig för dig!!
/Olle

Last edited:
Jag hade migrän för 5-6 år sedan, fick Anervan. Hjälpte hur bra som helst. Smärtstillande är väl inte rätt vid migrän?

Gixxer-Anders skrev:
Om du inte har starka värktabletter (läs kodein) så är sömn det enda som hjälper.
honkiie skrev:
ta dom starkaste tabletterna du har i typ trippel dos, lägg dig ner i ett mörkt rum med en blöt handduk över ögonen och pannan. Icke att förglömma att det ska vara knäpptyst.
Snick-snack. Det finns flera receptbelagda mediciner för den som lider av migrän. Till exempel Imigran. Den finns i flera olika beredningsformer: tablett, nässpray, stolpiller, plåster, kanyl. Den senare är mest effektiv och ger snabb och effektiv lindring för de med elakartad migrän.

Att ta en stark värktablett och lägga sig är stenåldern.

Last edited:
A-star skrev:
Jag har haft migrän sedan jag va 8 år så jag vet hut hur det är att ligga till sängs en eller två dagar helt utslagen :död .Men jag rekomenderar att du går till en läkare och får medicin som är för migrän.Jag har en medicin som heter Imegran och den gör att anfallen blir lindrigare och går fortare över.Den finns som tablett eller spruta eller som jag har näsdroppsform.Men jag har testat akupunktur och det har gjort att jag nästan aldrig har några migränanfall längre.Innan kunde jag ha migrän 2-3 gånger per månad nu har jag ca. 2 anfall per år.Krya på dig det finns hjälp att få....lycka till//Nilla. :hej
Imigran, heter det.

:fakta

Nyteknik skrev:
Snick-snack. Det finns flera receptbelagda mediciner för den som lider av migrän. Till exempel Imigran. Den finns i flera olika beredningsformer: tablett, nässpray, stolpiller, plåster, kanyl. Den senare är mest effektiv och ger snabb och effektiv lindring för de med elakartad migrän.

Att ta en stark värktablett och lägga sig är stenåldern.

Tänkte om han inte haft migrän tidigare eller är som mig inte ids gå och få dom utskrivna :mattias

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D