Miggens Martini

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
”Låter snarlikt Guy Martins "Box full of neutrals" incident som ledde till avåkning :skrämd Aldrig sett den mannen med en så pass tom och avlägsen blick som när han satt med tekoppen i handen efteråt. Han förklarade lågmält att han behöver motorbromsen för att klara kurvan men när han växlade så fick han ingenting, neutral, neutral, neutral :crash Måste vara en galet äcklig känsla, usch :zpy

Miggen svarar Niklasinorr fjärde februari tvåtusen tjugosex, vi skulle keep it on the road va? :hihi

Efter tre likasinnade incidenter anser nu Miggen det sin plikt att beta av ytterligare ett ämne, ytterligare en snurrigt svamlande tråd som förmodligen mynnar ut i en blandning av sött, salt, surt?

Följande ska betas av, falsk neutral, lösa skruvar och oil on the road! Eller i Miggens fall, oil on the däck :wiggle

Vi börjar med lite bilder, en kort tillbakablick för att förhoppningsvis främja en gnutta inblick :hej

6 - kopia.jpg

Vad fan är Miggen ute efter denna gång? Varför är han i motsatt fil? Varför beter han sig inte som en normal jävla individ och håller sig på sin sida av vägen!? Varför kör han för fort!? Hastighet! Hastigheten!!! :4skrika

Ett par sekunder tidigare hade Miggen nämligen lite problem med mekanik mot trafik :hihi

5 - kopia.jpg

3 - kopia.jpg

Den här tråden handlar dock inte om ovannämnda situation specifikt, även om det är ödets ironi att i princip den exakta situation man påtalat tidigare får utspela sig i realtid med intressanta utfallsmöjligheter :tungan

Notera den blanka växelvisaren, den betyder precis det den säger, Miggen har ingen växel :tummenner

En missväxling kanske? Förarmiss? Två andra testpiloter senare var konstaterandet solklart, hojen har definitivt ett mekaniskt problem :fakta

Hur hade det konstaterandet gjorts om vår kära vän tunga fordonet hade befunnit sig cirka 40 meter senare i tiden? Om vår vän tunga fordonet hade befunnit sig cirka 2 sekunder bakom deadline? Om Miggen hade varit 2 sekunder snabbare på plats? :va

Olycksorsaken hade varit hastigheten, såklart! :mattias Vem öppnar upp och går igenom en växellåda på ett olycksinblandat fordon efter smällen och letar anomalier? En växellåda som vid det laget kanske är i minst sagt tveksamt skick :crash

När en sån där hemsk sporthoj har kört av på slingerbulten är det såklart hastigheten som är orsaken. De facto att individen på hojen nyss hade hämtat ut den från service och gått igenom en besiktning, enbart för att efter ungefär halva färdsträckan längs raceway bulten i lugnt nya däckinkörnings-tempo upptäcka att vänster foten är täckt av nån konstig vätska, det är självfallet irrelevant. Att verkstaden som lämnade ut hojen missat lite tätningar efter service, vilket lett till olja från motor till däck, det är självfallet irrelevant. Att Miggen inte lutade mer än fega 25 grader och inte hamnade på den inoljade vänstra sidan av bakdäcket, tur eller brist på skicklighet? :brinnerup

Att besiktningsmannen som för ett par veckor sedan blev märkbart förbannad när Miggen dök upp med en gammal sporthoj som nyligen hämtats ut från verkstad, det var en direkt konsekvens av lösa skruvar i framgaffeln som besiktningsmannen konstaterade kuggningsbara, problematiska. Som tur var gav Miggen ett tillräckligt trevligt och trovärdigt intryck till den milda graden att besiktningsmannen åtog sig det han kan bra, fordonssäkerhet. Han skruvade ihop framgaffeln snyggt och fint, typ såsom verkstaden borde gjort. Han hämtade även nya muttrar för att fästa bromsslangarna korrekt, man tackar man tackar :Bugar

Men lösa skruvar och olja på däck, det måste självfallet inträffat efter hojen flög i diket, inte innan :3freak

Man kan nog säga såhär, vid det här laget har frågeställningen börjat trakassera Miggen betydligt mer påtagligt än innan nämnda mekaniska krusiduller. Om man faktiskt hade åkt av i samband med något av de tre utpekade exemplen, hade man någonsin fått veta?

Hade man någonsin fått veta att det var undermåligt tätningsjobb som föranledde avåkning på raceway bulten i en hastighet och lutning långt ifrån vad man själv trott problematisk? Hur hade man kunnat veta att det inte var olja på vägen istället för däcket? Hur många som analyserar olyckor hade gissat på att ett nyligen avverkat verkstadsbesök var orsaken till att sporthojen på bulten åkte av i en kurva under hastighetsgränsen? En knäckt framgaffel med lösa skruvar, hur hade man kunnat veta att skruvarna var lösa redan innan och att obalansen som uppstod till följd medförde att hojen förflyttades av från anvisad vägbana?

Även om man mot oddsen hade kunnat studsa upp frisk och pigg som en mört direkt efter avåkningen, vilket man förmodligen inte hade, vad hade man själv tänkt? Grus? Damm? Klumpig med gasen? Klumpig med bromsen? Klantig förarmiss i stundens hetta? Klantig förarmiss i lugnets ro? Hade man skuttat upp och börjat studera vägbanan efter oriktigheter, och kliat sig i huvudet när inga påträffas? Reaktionen i förhållande till sig själv och spegeln är snurrig och spretig nog :fyllisar Den icke motorintresserade allmänheten och myndigheterna ska vi inte ens prata om :smasha

Så vad är slutsatsen? Vad vill Miggen komma fram till, om något? Relativt oklart, som vanligt. Kanske att saker och ting inte alltid är vad de ser ut att vara. Att dra förhastade slutsatser har en medfödd tendens att träffa snett ibland.

Bör man flyga omkring på en motorcykel överhuvudtaget när saker bortom ens egen kontroll har så pass mycket att säga till om? Miggens svar är självklart och tveklöst inför sistnämnda fråga, hoppas ditt är också :tummenupp

Kul att fler motorcyklar börjat ge sig ut i det vilda så här års, njut av åkturen så länge det varar, man vet aldrig när sanden tar slut :hojsmilie

8.jpg

Det jag tar till mig av texten är att jag gör helt rätt i att inte lita på verkstäderna.
Klart det finns ett gäng som är riktigt bra och även såpass seriösa att man skulle bli gråtmild. Men det stora flertalet (subjektiv åsikt) är fan klåpare! I stackars Miggens fall hade verkstadens klåperi lika gärna kunnat slutat i att Miggen himself skrivit sitt inlägg med hjälp av ett sugrör i munnen...

Jag är glad att det gick bra för dig Miggen!

Det finns skäl till att jag börjat med att serva så mycket som möjligt hemma i garaget. Ett skäl är att jag har tiden att se till att allt kommer på plats. Och inte hoppas över.
Och glömmer jag nått är det mitt eget fel. :7peta Och jag glömt ! :hjarta
Byta olja på 1960-talet utan fylla på nya oljan. Kom 5 km med BMW R60 innan det var dags köra in till Mack, köpa och fylla på olja och köra vidare (sedan borrning och ny kolv höger sida).
Byta batteri GSX1300R utan slå från strömmen med tändningsnyckeln 2025. Kvaddad PC III.

Byta olja på 1960-talet utan fylla på nya oljan. Kom 5 km med BMW R60 innan det var dags köra in till Mack, köpa och fylla på olja och köra vidare (sedan borrning och ny kolv höger sida).
För att klargöra, du tömnde alltså oljan ur din R60, utan att fylla på nya oljan?

Kändes hojen inte lite .. annorlunda att köra? Lät den inte annorlunda direkt? Hoppas jag inte gör det misstaget, nånsin.

Jadu, går man av i 200 på en 70-väg så kanske inte hastigheten är utsprungsproblemet men man kan nog konstatera att om man hade kört i 70 så hade man haft mer tid att hantera skit (och kanske inte lika extrema lutvinklar och så).

Det jag tar till mig av texten är att jag gör helt rätt i att inte lita på verkstäderna.
Klart det finns ett gäng som är riktigt bra och även såpass seriösa att man skulle bli gråtmild. Men det stora flertalet (subjektiv åsikt) är fan klåpare! I stackars Miggens fall hade verkstadens klåperi lika gärna kunnat slutat i att Miggen himself skrivit sitt inlägg med hjälp av ett sugrör i munnen...

Jag är glad att det gick bra för dig Miggen!

Tack :krama

Det gör du helt rätt i :tummenupp Vill man ha något gjort får man.... :fakta

I dom nämnda fallen var oljeläckaget efter ventiljustering och skruvarna i framgaffeln efter packboxbyte, har varken kunskap eller verktyg för att fixa sånt själv, det är min dåliga ursäkt iaf :crash

Men lärdomar ja, besikta alltid efter verkstadsbesök :hihi Hehe nä men oljan på däcket var nog den knepigare av dem två eftersom det inte märktes förrän man började "pusha" hojen lite. Körde som sagt ett par mil från verkstad till besiktning och allt var tipp topp där. Så brukar numra se till att stress testa hojen direkt efter verkstadsbesök så man förhoppningsvis kan upptäcka oriktigheter tidigt :)

Jadu, går man av i 200 på en 70-väg så kanske inte hastigheten är utsprungsproblemet men man kan nog konstatera att om man hade kört i 70 så hade man haft mer tid att hantera skit (och kanske inte lika extrema lutvinklar och så).

Bestämde mig för att plocka bort hastigheten i bilderna eftersom påvisade situation lika gärna kan hända om du glider i 70 :fakta Är du på väg mot en kurva och tror du ska få en växel som du inte får kan det leda till avåkning även i väldigt lugnt tempo :crash

Kontringen mot att hastigheten alltid är orsaken till olyckor är väldigt simpel egentligen, hade olyckan kunnat inträffa även i lägre hastighet så är hastigheten inte den huvudsakliga orsaken :mattias Därav talar de 3 exemplen som getts i denna tråd till Miggens fördel då alla hade definitivt kunnat gå snett långt under hastighetsgränserna. Sen hade konsekvenserna då förmodligen varit mildare än i högre rörelsetempo, men det är ganska slumpmässigt hur illa man slår sig när det väl skiter sig på mc :)

För att klargöra, du tömnde alltså oljan ur din R60, utan att fylla på nya oljan?

Kändes hojen inte lite .. annorlunda att köra? Lät den inte annorlunda direkt? Hoppas jag inte gör det misstaget, nånsin.

Faktiskt hört talas om flera som gjort det där, konstigt nog :tungan Man kan lätt bli förvånad över vad dålig sömn och tankspriddhet kan bidra till ibland :)

Faktiskt hört talas om flera som gjort det där, konstigt nog :tungan Man kan lätt bli förvånad över vad dålig sömn och tankspriddhet kan bidra till ibland :)
Varit nära att göra det. Hade tappat ut gamla oljan, lät den stå och droppa över natten och skulle fortsätta med servicen dagen efter. Då fick jag för mig att jag redan fyllt på med ny olja och fortsatte med servicen. Efter att allt var klart skulle jag starta upp hojen, varmköra den och sedan kolla om jag behövde toppa upp oljan ytterligare. Vred om tändningen, men hejdade mig precis innan fingret nådde startknappen... vänta nu!

En annan gång lyckades jag dumpa en stor del av den nybytta oljan på golvet på ett par sekunder. Hade missat att den gamla packningen till oljefiltret inte följde med filtret utan satt kvar på hojen, så det blev dubbla packningar och oljan trycktes ut när jag startade motorn. Tog en stund att städa garaget efteråt.

Jag litar inte på mig själv, så om jag blir avbruten mitt i ett oljebyte så tar jag ur nyckeln ur tändningslåset och lägger en lapp över mätarhuset "OBS! INGEN OLJA I MOTORN!!". Så duktig är jag.

Jag tappar ut oljan och skruvar i Oljepluggen och springer sedan 250 meter till ett Försäkringsbolag och försäkrar hojen.
Och sedan 250 meter tillbaka och tar hojen och kör iväg.........
BMW R60 var kullagrad så jag märkte att den sackade först efter 3 km, jag slog av farten lite och rullade vidare mot Kävlinge och Ekdals(?) MC-service, funderade och insåg felet samtidigt jag såg en mack att rulla in och köpa olja på. Varför höger cylinder ? För av någon anledning hade BMW borrat en oljekanal för olja till vänster cylinder i blocket. Oljekanalen fanns i båda cylindrarna.
Så i samband med installation av den 0,5mm uppborrade högercylindern och ny högerkolv borrade jag kanalen i blocket också till höger cylinder.

Last edited:
Jag tappar ut oljan och skruvar i Oljepluggen och springer sedan 250 meter till ett Försäkringsbolag och försäkrar hojen.
Och sedan 250 meter tillbaka och tar hojen och kör iväg.........
BMW R60 var kullagrad så jag märkte att den sackade först efter 3 km, jag slog av farten lite och rullade vidare mot Kävlinge och Ekdals(?) MC-service, funderade och insåg felet samtidigt jag såg en mack att rulla in och köpa olja på. Varför höger cylinder ? För av någon anledning hade BMW borrat en oljekanal för olja till vänster cylinder i blocket. Oljekanalen fanns i båda cylindrarna.
Så i samband med installation av den 0,5mm uppborrade högercylindern och ny högerkolv borrade jag kanalen i blocket också till höger cylinder.
Jag körde en gammal LT31 (folka-lastbil) från Stockholm till Halmstad en gång, fullastad med spelautomater och bilspel. Oljelampan började lysa på E4an innan jag ens kom utanför stockholm. Jag ringde min uppdragsgivare och berättade om problemet men han sa "Nää, det gör inget, det kan vara så". Det smällde och smattrade om motorn hela vägen mot vättern, sen nånstans vid Ödeshög köpte jag några liter olja på macken och smällde i, bara så där. Sen släcktes oljelampan och motorn gick lugnare. Men fan vad jag måste ha misshandlat motorn under tiden.

Fast, med hoj osv, kollar man inte åtminstonne nivån i inspektionsglaset, så att oljan ligger typ i mitten, eller lite högre?

Jag körde en gammal LT31 (folka-lastbil) från Stockholm till Halmstad en gång, fullastad med spelautomater och bilspel. Oljelampan började lysa på E4an innan jag ens kom utanför stockholm. Jag ringde min uppdragsgivare och berättade om problemet men han sa "Nää, det gör inget, det kan vara så". Det smällde och smattrade om motorn hela vägen mot vättern, sen nånstans vid Ödeshög köpte jag några liter olja på macken och smällde i, bara så där. Sen släcktes oljelampan och motorn gick lugnare. Men fan vad jag måste ha misshandlat motorn under tiden.

Fast, med hoj osv, kollar man inte åtminstonne nivån i inspektionsglaset, så att oljan ligger typ i mitten, eller lite högre?
Apropå misshandel. Fick låna en Volvo Duett. Lastade in 3 Racehojar bak, fram 3 förare, jag och en av förarnas tjej. Det var lite trångt i framsätet så tjejen fick sköta gasen jag själv koppling och broms. Upp mot Hallandsåsen. Där kokade den. Så fyllde på vatten. Frågade tjejen om hon märkt nått. Jo den sackade ju men jag bara gasade på mera. Vi kom fram till Falkenberg. Den snabba banan utan Chikan. En av förarna kraschade och fick åka till sjukhuset för gipsning av brutet ben. Men när bankörningen var klar, hojarna inlastade och alla 5 i framsätet så körde vi hem på kvällen till Lund. Tjejen skötte som vanligt gasen.
Slutet 1960-talet. Varför jag körde bilen ? Den ende med B-kort.
Tjejen och Föraren är idag gifta och har barn sedan många år tillbaka.

Last edited:
Apropå misshandel. Fick låna en Volvo Duett. Lastade in 3 Racehojar bak, fram 3 förare, jag och en av förarnas tjej. Det var lite trångt i framsätet så tjejen fick sköta gasen jag själv koppling och broms. Upp mot Hallandsåsen. Där kokade den. Så fyllde på vatten. Frågade tjejen om hon märkt nått. Jo den sackade ju men jag bara gasade på mera. Vi kom fram till Falkenberg. Den snabba banan utan Chikan. En av förarna kraschade och fick åka till sjukhuset för gipsning av brutet ben. Men när bankörningen var klar, hojarna inlastade och alla 5 i framsätet så körde vi hem på kvällen till Lund. Tjejen skötte som vanligt gasen.
Slutet 1960-talet. Varför jag körde bilen ? Den ende med B-kort.
Tjejen och Föraren är idag gifta och har barn sedan många år tillbaka.
F_n, du måsta vara tom äldre än jag! :krama

Jag litar inte på mig själv, så om jag blir avbruten mitt i ett oljebyte så tar jag ur nyckeln ur tändningslåset och lägger en lapp över mätarhuset "OBS! INGEN OLJA I MOTORN!!". Så duktig är jag.

Det där är faktiskt ganska smart :tummenupp borde nog göra nått snarlikt med växlingen på mina hojar, hälften har vanlig växelriktning och hälften omvända :jisses Hade underlättat om det satt en jäkla lapp som påminde mig innan the money shift smäller till på riktigt, bara lyckats hamna under varvstoppet än så länge :crash

Det där är faktiskt ganska smart :tummenupp borde nog göra nått snarlikt med växlingen på mina hojar, hälften har vanlig växelriktning och hälften omvända :jisses Hade underlättat om det satt en jäkla lapp som påminde mig innan the money shift smäller till på riktigt, bara lyckats hamna under varvstoppet än så länge :crash
Du kan få låna papper och tuschpennor av mig! :pannkyss

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...