Jönsson1
Ny medlem
Hur hög är en 25kg´s flaska ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
130 cm? Kanske?Jösse skrev:2528789Hur hög är en 25kg´s flaska ?
Okok, nu ska ja ställa lite dumma frågor igen.rocketer skrev:2528747Har exakt en sådan och köptes på Jula - svetsat på hobby nivå alltså inte mitt jobb men tycker att den funkar alldeles utmärkt -hur mycket kan gå sönder - inte många rörliga delar ex?//R
zpeppy skrev:2529571Okok, nu ska ja ställa lite dumma frågor igen.
Om man svetsar med elr utan gas? vad innebär detta begreppet? Kan man svetsa utan gas? använder man sig bara utav el och tråd då elr hur gör man?
Är de bra om svetsen är "gas, no gas"?
HanneZ skrev:2528797130 cm? Kanske?
Okok, ja den funkar nog att lära sig på iallafall, sen kan man ju alltid byta upp sig när man tycker att den är lite klen...Ljunghusen skrev:2529646Svetsar man utan gas använder man en speciell svindyr tråd och resultatet blir inte alls lika bra. inget att fundera på
Att svetsen är gas/no gas lär kvitta
110cm skulle jag gissa på
Den där esabsvetsen är säkert bra, men kanske aningen klen?? Jag kör på ca 190A när jag svetsar grova grejer som måste hålla, t ex motorställningar
Funkar kanon till det du skrev i första inlägget och det går ju att byta upp sig. köp säger jag
zpeppy skrev:2529571Okok, nu ska ja ställa lite dumma frågor igen.
Om man svetsar med elr utan gas? vad innebär detta begreppet? Kan man svetsa utan gas? använder man sig bara utav el och tråd då elr hur gör man?
Är de bra om svetsen är "gas, no gas"?
Jonathan. skrev:2528673Ett litet instick. Det ultimata vore att få tag på en äldre ESAB svets. Efter att dom bytte ägare har det blivit allt sämre kvalité på maskinerna. Det heter fortfarande ESAB men är ingen ESAB. Inget man behöver reflektera över som hobbyist givetvis, men ändå![]()
stranglefoot skrev:2545284Kan inte annat än hålla med! Nya Esab svetsar är inte alls av samma kvalitet. En bra svets som man kan hitta begagnad är Esab smashweld 180, funkar kanonbra!![]()
Är du Migatronic säljareguztaw skrev:2545443någat man kan satsa på är ju migatronics maskiner skapligt billiga men riktigt bra o slitstarka maskiner !!
/g
tobbe1 skrev:2545468Är du Migatronic säljare![]()
tobbe1 skrev:2545468Är du Migatronic säljare![]()
fMRJaggu skrev:2545491men det är bra skit, plugget köpte in 4st 180 amp till samma pris som en värstingkemmpi.
funkar fint å svetsa det mesta med
guztaw skrev:2545494f
örmodligen 183upsjo dom går fin fint riktigt billiga o bra
Långa farbron skrev:2545523Du sitter inte och tjuvhåller på en AC/DC Tig till bra pris ?
![]()
guztaw skrev:2545526måste du köra aluminium ??
har inga begagnade just nu tyvärr.. men titt som tätt så finns det ju...
Långa farbron skrev:2545571Måste och måste
Men skall man ha en så känns det lika bra att skaffa en som tar allt.
Folkezx9r skrev:2545581Ingen som använder kolsyra som skyddsgas ? Varför betala en massa hyra när man inte behöver ? O kom inte o säg att du får ett dåligt resultat med kolsyra , för kan du bara ställa in svetsen riktigt så fungerar det kanon !
Köpte min kolsyreflaska samtidigt som ESAB-svetsen för ca 10 år sen o har alltid fungerat klockrent ! Kolla Brandab eller där de fyller kolsyresläckare på din ort vad de tar för flaskorna nu... Tror det ligger på ca 1000:- + moms , men sen är flaskan din. Den provtrycks automatiskt vart 5:e år , men det är sällan några problem. Min är provtryckt 2 ggr utan problem....
Fyllningen av flaskan kostar ca 200:-....
Finns fler trådar om just skyddsgas....
Det finns ett ganska nytt gasbolag som heter Scangas. Dom har en återförsäljare i Eslöv som heter Gascentralen. Riktigt bra priser på gas i jämförelse med dom andra bolagen.Ljunghusen skrev:2525268Fanns en atal-flaska på blocket för 1000kr såg jag (malmö) för plåt/stål
obs, det är samma sak att handla på blocket som att handla "i affär". (man köper en begagnad flaska, som man byter in när den är tom)
Du ska ha Mison25 eller Atal (samma gas, 2 olika leverantörer)
Tror en 5kgs flaska kostar ca 400kr att fylla (kolla båda leverantörerna. aga.se och airliquide.se, kolla även vilken firma du har närmst till) och räcker för ca 1 timmes kontinuerlig svetsning
Fanns väldigt få intressanta svetsar på blocket... marknaden verkar vara liten. kanske är bäst att köpa en ny
tobbe1 skrev:2545848Det finns ett ganska nytt gasbolag som heter Scangas. Dom har en återförsäljare i Eslöv som heter Gascentralen. Riktigt bra priser på gas i jämförelse med dom andra bolagen.
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten