Mig svets!

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Tjena! Jag undrar lite över om en liten svets. Om de kanske är nån som kan lite om sånt:P

Jag har börjat meka lite med 4-hjuliga fordon osv men tänkte även bygga nått litet bygge i vinter kanske o stoppa en crossmotor i:P

Jaja, om ni går inte på den här länken och söker på 100461 så får ni fram svetsen. Räcker då den här svetsen till att göra lite mindre jobb...som att svesta i lite plåt kanske rostlaga lite och dra ihop kanske ett avgassystem osv...

tack på förhand

zpeppy skrev:
2525143 Tjena! Jag undrar lite över om en liten svets. Om de kanske är nån som kan lite om sånt:P

Jag har börjat meka lite med 4-hjuliga fordon osv men tänkte även bygga nått litet bygge i vinter kanske o stoppa en crossmotor i:P

Jaja, om ni går inte på den här länken och söker på 100461 så får ni fram svetsen. Räcker då den här svetsen till att göra lite mindre jobb...som att svesta i lite plåt kanske rostlaga lite och dra ihop kanske ett avgassystem osv...

tack på förhand

Den funkar säkert bra. Jag köpte min med ungefär samma data från KlasISjön för ca 5K för typ 15 år sedan och den funkar fint fortfarande. Har svetsat stål, rostfritt och aluminium. Bilar, hojar,traktorer,stativ,båtar, stort, rostigt
tjockt you name it. Tänk på att hyra för gastub tillkommer. Kolla att 15 kilos
trådrulle får plats, inte nödvändigt men praktiskt. Köp några trådmunstycken och åtminstone ett gasmunstycke extra på en gång. Skall du svetsa rostfritt bör du även köpa en burk svetsspray så blir det snyggare och mindre efterarbete. Svetssprayen är även bra att använda på munstycket om du svetsar i rostig/ galvad / målad / skitig plåt, dock bäst att rengöra först men det är inte alltid det går. :tummenupp

zpeppy skrev:
2525143 Tjena! Jag undrar lite över om en liten svets. Om de kanske är nån som kan lite om sånt:P

tack på förhand

Ja då den duger bra till hobby verksamhet, du bör kanske inte svetsa tänder på grävare med den .. men upp till 5mm skall den klara om det som håller i handtaget kan svetsa.. har själv en 180amp svets och den har jag klarat mig långt med under ca 10 år ..

Ja... Men jag hade köpt en begagnad maskin i bra skick. Det enda som slits i en svets är (i princip) bara slangpaketet

Antar att du ska köra med gas...Det finns 5kgs flaskor att köpa för 1800kr om man inte svetsar så mkt (25kgsflaska kostar hmmm 2000kr? per år att hyra och refill ett par hundralappar extra)

Ljunghusen skrev:
2525196 Ja... Men jag hade köpt en begagnad maskin i bra skick. Det enda som slits i en svets är (i princip) bara slangpaketet

Antar att du ska köra med gas...Det finns 5kgs flaskor att köpa för 1800kr om man inte svetsar så mkt (25kgsflaska kostar hmmm 2000kr? per år att hyra och refill ett par hundralappar extra)

Trevlig tråd! Spåna gärna vidare så kanske jag också lär mig något om svetsagregat :tummenupp

Jag hyr min 25Kg flaska 5 år i taget senaste kontraktet 0405 till 0905 prix 4100:- (Air Liquide)

jag kommer nog inte svetsa så överdrivet mycket...bara lite då och då, inte varje dag om ens varje vecka osv ja ni fattar.

Men vi säger att man köper en beggagnad svets för runt 4k då istället och sen en liten gasflaska för 1800. vad kosstar de då att fylla på denna lite då och då? och hur länge räcker 5kg (omöjligt att svara på kanske)

Sen en liten wannabe fråga, vad äre för gas man svetsar med:wiggle

Edit: Kollade runt lite på blocket och de verkar inte finnas sådär jättemånga begagnade svetsar...får nog bli den dära som ja länkade till i början ändå...
Men går de verkligen svetsa i aluminium med den? har fått för mig att man bara kan göra de med Tig svets...

Last edited:
zpeppy skrev:
2525255 jag kommer nog inte svetsa så överdrivet mycket...bara lite då och då, inte varje dag om ens varje vecka osv ja ni fattar.

Men vi säger att man köper en beggagnad svets för runt 4k då istället och sen en liten gasflaska för 1800. vad kosstar de då att fylla på denna lite då och då? och hur länge räcker 5kg (omöjligt att svara på kanske)

Sen en liten wannabe fråga, vad äre för gas man svetsar med:wiggle

Fanns en atal-flaska på blocket för 1000kr såg jag (malmö) för plåt/stål

obs, det är samma sak att handla på blocket som att handla "i affär". (man köper en begagnad flaska, som man byter in när den är tom)

Du ska ha Mison25 eller Atal (samma gas, 2 olika leverantörer)

Tror en 5kgs flaska kostar ca 400kr att fylla (kolla båda leverantörerna. aga.se och airliquide.se, kolla även vilken firma du har närmst till) och räcker för ca 1 timmes kontinuerlig svetsning

Fanns väldigt få intressanta svetsar på blocket... marknaden verkar vara liten. kanske är bäst att köpa en ny

Last edited:
Köp en liten flaska då, Den räcker ett tag. Om ett år köper du en till = hyran som du skulle betalt för en stor .. så har du två hemma så står du inte utan gas iaf .. men det räcker ganska länge ..

Det finns lite olika gaser att välja på . en är kolsyra (ingen favorit hos mig) ger tyvärr ganska mycket svetssprut men är billig, sen är det Argon, mison, Atal, tror att det kostar ca 400 att "byta" fån tom till full tub.

Det är ett utbytessystem på dem ..
Edit:
Ja vi har ju nästan samma svar iaf .. :tummenupp

Ljunghusen skrev:
2525268 Fanns en atal-flaska på blocket för 1000kr såg jag (malmö)

obs, det är samma sak att handla på blocket som att handla "i affär". (man köper en begagnad flaska, som man byter in när den är tom)

Du ska ha Mison25 eller Atal (samma gas, 2 olika leverantörer)

Tror en 5kgs flaska kostar ca 400kr att fylla (kolla båda leverantörerna. aga.se och airliquide.se, kolla även vilken firma du har närmst till) och räcker för ca 1 timmes kontinuerlig svetsning

Fanns väldigt få intressanta svetsar på blocket... marknaden verkar vara liten. kanske är bäst att köpa en ny
1 timma? Alltså handtaget intryck i en timma? då räcker de ju hur länge som helst:P

Aja! tack för hjälpen Anton!

zpeppy skrev:
2525276 1 timma? Alltså handtaget intryck i en timma? då räcker de ju hur länge som helst:P

Aja! tack för hjälpen Anton!

Yup, det är ganska länge! Se till att justera gasen så du inte flödar på onödigt mkt bara

neda problema

25Kg Atal (80-20) 460 :- (Air Liquide). Aga så heter det Mison 80-20. Jag skulle gissa att jag i snitt svetsar ett partimmar i månaden ungefär 1-2 fyllningar per år.

-Har man svets och kan svetsa hör kompisarna av sig, ett gammalt djungelordspråk. :hihi

sTf_paPs skrev:
2525293 25Kg Atal (80-20) 460 :- (Air Liquide). Aga så heter det Mison 80-20. Jag skulle gissa att jag i snitt svetsar ett partimmar i månaden ungefär 1-2 fyllningar per år.

-Har man svets och kan svetsa hör kompisarna av sig, ett gammalt djungelordspråk. :hihi
Kosstar 25kg 460:- och 5kg 400:-?

Men sen åker man på en hyra på 2000:- om året om man tar den dära 25kg med då antar jag. Iofs, håller gasen sig länge elr blir den kass efter ett tag? Annars känns de ju onödigt att köpa en 5kg:p

Kan man lika gjärna köpa en 25kg och ställa i garaget=)

Man kan inte köpa en 25Kg den går bara att hyra se mitt inlägg ovan. Jag vet inte
vad hyra 5 år kostar om man tecknar nu men jag betalar 04-09 4100/5 = 820:-/per år.

Gasen håller sig länge.

sTf_paPs skrev:
2525396 Man kan inte köpa en 25Kg den går bara att hyra se mitt inlägg ovan. Jag vet inte
vad hyra 5 år kostar om man tecknar nu men jag betalar 04-09 4100/5 = 820:-/per år.

Gasen håller sig länge.
Hmm okok, då blire nog en 5kg ändå...är student och har inte råd att slänga ut 4100 på gas sådär bara:P

Aja får bli en svets och en 5kg flaska då (som ja köper), en fråga till bara!=)

Det dära med att ha 15kg tråd elr va de va du sa... Räcker de inte med 5kg? För denna som ja länkade till tog väll bara 5kg elr nått... Jamenar jag ska ju inte starta nån verkstad elr nått...bara lära mig o svetsa lite:P

Nej det behövs inte 15Kg rulle men om det får plats är det bra då behöver man inte handla så ofta. När du lärt dig svetsa stål bra testa aluminium lite knepigt i början men fungera kanon för att laga saker.

Jag skall bara svetsa lite på skoj sa jag också när jag fick min första svets (en knatten pinsvets) av mina föräldrar då jag fyllde 14. Jag kan ju säga att
det har blir mer och mer svetsande varefter man blir bättre. :D Jag är nu 50 och det är forfarande lika kul att bygga saker med svets.

Jag har inte svetsning som jobb bara som hobby.:tummenupp

sTf_paPs skrev:
2525460 Nej det behövs inte 15Kg rulle men om det får plats är det bra då behöver man inte handla så ofta. När du lärt dig svetsa stål bra testa aluminium lite knepigt i början men fungera kanon för att laga saker.

Jag skall bara svetsa lite på skoj sa jag också när jag fick min första svets (en knatten pinsvets) av mina föräldrar då jag fyllde 14. Jag kan ju säga att
det har blir mer och mer svetsande varefter man blir bättre. :D Jag är nu 50 och det är forfarande lika kul att bygga saker med svets.

Jag har inte svetsning som jobb bara som hobby.:tummenupp
Hehe gott de låter=)

Aja, min morfar var lärare i svetsning elr nått så jag får väll ta o fråga honom om han kan lära mig nått i början så man kommer igång:)

Edit! Nu har ja hittat en svets på blocket för lite mindre pengar än en ny...dock är den något sämmre men den kanske fortfarande funkar, vad vet jag...
Funkar denna svetsen elr är de bara skit om man gämför med den ja länkade i första inlägget?

Last edited:
zpeppy skrev:
2525481 Hehe gott de låter=)

Aja, min morfar var lärare i svetsning elr nått så jag får väll ta o fråga honom om han kan lära mig nått i början så man kommer igång:)

Edit! Nu har ja hittat en svets på blocket för lite mindre pengar än en ny...dock är den något sämmre men den kanske fortfarande funkar, vad vet jag...
Funkar denna svetsen elr är de bara skit om man gämför med den ja länkade i första inlägget?

Ett litet instick. Det ultimata vore att få tag på en äldre ESAB svets. Efter att dom bytte ägare har det blivit allt sämre kvalité på maskinerna. Det heter fortfarande ESAB men är ingen ESAB. Inget man behöver reflektera över som hobbyist givetvis, men ändå :)

Jonathan. skrev:
2528673 Ett litet instick. Det ultimata vore att få tag på en äldre ESAB svets. Efter att dom bytte ägare har det blivit allt sämre kvalité på maskinerna. Det heter fortfarande ESAB men är ingen ESAB. Inget man behöver reflektera över som hobbyist givetvis, men ändå :)
hmm okok, men när du säger äldre menar du från 70-talet då elr början av 90 talet typ? :)

zpeppy skrev:
2525481 Hehe gott de låter=)

Har exakt en sådan och köptes på Jula - svetsat på hobby nivå alltså inte mitt jobb men tycker att den funkar alldeles utmärkt -hur mycket kan gå sönder - inte många rörliga delar ex?//R

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!