Miffo frambroms VTR1000F

iskalla_killen

Boooooring
Gick med
14 May 2004
Hoj
VTR1000F - Såld :( Letar nytt...
I tisdags inhandlades min första landvägshoj. Har tidigare hållt mig till enduro och crosscyklar.
Mkt nöjd med köpet, en gul 98:a VTR förutom en sak...
Frambromsen är lite mysko, den tuggar, hackar när man bromsar. Känns som det är glappt i styrlagret. Men styrlagret verkar ok när jag står still med hojen och trycker den fram och tillbaka, känner inget glapp då. Vad kan det vara?
Kollat skivorna och dom ser inte skeva ut, men det kanske bara behövs ytterst lite för att det skall kännas vid inbromsning.
Kan tillägga att tuggar och hackar i början av inbromsning, men när man bromsar hårdare försvinner det.
Svårt att exakt beskriva känslan... känns som gaffeln glappar fram och tillbaka i gaffelkronan eller som gaffelbenen flexar fram och tillbaka eller bromsen bara tar på halva varvet på skivorna.
Obehagligt i början, men nu har det gått 3 dagar så jag börjar bli van... och det vill jag inte bli :3freak

Är ok och skivor ordentligt åtskruvade?
Styrlagret tror jag inte ger de symptomen, inte på min moppe iaf.

iskalla_killen skrev:
I tisdags inhandlades min första landvägshoj. Har tidigare hållt mig till enduro och crosscyklar.
Mkt nöjd med köpet, en gul 98:a VTR förutom en sak...
Frambromsen är lite mysko, den tuggar, hackar när man bromsar. Känns som det är glappt i styrlagret. Men styrlagret verkar ok när jag står still med hojen och trycker den fram och tillbaka, känner inget glapp då. Vad kan det vara?
Kollat skivorna och dom ser inte skeva ut, men det kanske bara behövs ytterst lite för att det skall kännas vid inbromsning.
Kan tillägga att tuggar och hackar i början av inbromsning, men när man bromsar hårdare försvinner det.
Svårt att exakt beskriva känslan... känns som gaffeln glappar fram och tillbaka i gaffelkronan eller som gaffelbenen flexar fram och tillbaka eller bromsen bara tar på halva varvet på skivorna.
Obehagligt i början, men nu har det gått 3 dagar så jag börjar bli van... och det vill jag inte bli :3freak
Du har en eller två skeva bromsskivor!
För att lista ut vilken som är skev, så demontera ena oket och spänn fast med spännband/straps. Du behöver köra max 30km/h för att känna av problemet.
Glöm inta att lägga något mellan bromsklossarna på det lossade oket så att du behåller dom i sitt läge.

Jag tror också du har skeva bromsskivor. Har samma symtom själv, men som sagt så blir man van efter ett tag. Ska köpa nya så fort jag blir miljonär. :3freak

Återkommande "pulser" alltså? Trodde bara det hackade till först när du nöp åt med bromsen.
Då är det solklart slagna skivor.

Glapp?

-PLM- skrev:
689460 Återkommande "pulser" alltså? Trodde bara det hackade till först när du nöp åt med bromsen.
Då är det solklart slagna skivor.

Nu ska jag stå för årets trådlyft :gnissla . Det du skriver här om att det hackar till eller "kluckar" till när man nyper åt bromsen är precis vad jag har kännt på min Firestorm i sommar. Verkar inte vara glapp vad jag känna när hojen står still i alla fall. Någon mer som upplevt det och lyckats hitta felet?

/David

Big D skrev:
2668150 Nu ska jag stå för årets trådlyft :gnissla . Det du skriver här om att det hackar till eller "kluckar" till när man nyper åt bromsen är precis vad jag har kännt på min Firestorm i sommar. Verkar inte vara glapp vad jag känna när hojen står still i alla fall. Någon mer som upplevt det och lyckats hitta felet?

/David
Kolla styrlagret!

Big D skrev:
2668150 Nu ska jag stå för årets trådlyft :gnissla . Det du skriver här om att det hackar till eller "kluckar" till när man nyper åt bromsen är precis vad jag har kännt på min Firestorm i sommar. Verkar inte vara glapp vad jag känna när hojen står still i alla fall. Någon mer som upplevt det och lyckats hitta felet?

/David

sätt dig på. sätt handen under styrpinnen så du känner den..
jucka fram o tibaks o nita med bromsen..

kolla så de inte bara är skivorna som glappar lite..de ska dom göra i viss mån.
gör som i körskolan o känn på framhjul mm :)

Tack!

sätt dig på. sätt handen under styrpinnen så du känner den..
jucka fram o tibaks o nita med bromsen..

kolla så de inte bara är skivorna som glappar lite..de ska dom göra i viss mån.
gör som i körskolan o känn på framhjul mm :)[/QUOTE]

Tack för svaren grabbar! Ska ge mig ut i garaget ikväll och kramas lite med pärlan :D . Ska passa på att kolla vad som ska modifieras under den kalla helvetestid som nu börjat råda.

/David

in vtr betedde sig me lite lurigt. tilläggas ska väl göra att ja köpte den nästan ny och hade gått ca 500 mil när symptomen kom. de kunde klicka till lite i skivor styrkrona, lager eller va de nu var. symptomen kom när man bromsadelite hårdare mot ett typ rödljus eller nåt och äl hade stannat. då känndes de som de glappade till. hittade dock inget glapp nånstanns. men problemet fanns där....

hojen såldes sedan till förmån för en gsxr1000 så löste aldrig problemet men de upkom jju endast vid hårdre bromsning

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg