midsommar grillning

mb skrev:
Jag ska grilla en drygt 2 kg gädda som jag drog upp härom veckan. Pepparrot till den förstås :tomten

Gädda är faktiskt riktigt gott om man tillagar den på rätt sätt. Morsan brukar göra "gädd bullar" Du flår den och maler ner filéerna, dom där elaka Y-benen i gädda är inte så roliga, därför är det bäst att mala ner den, och sedan blandar du lite olja och sådant tillsammans med massa curry så är dom smaskens. Dom kan dock bli lite torra, men det kan man avhjälpa med att blanda 50-50 med nötfärs.

Starstriker skrev:
Jag vill veta hur man bygger en potatiskanon! Då har jag nämligen något att göra medan de andra fyllona leker "små grodorna" imorrn.

Hur gör man?

http://www.martingunnarsson.com/index.asp?page=visaprojekt.asp?id=2156

Jag skulle nog använt startgas å spruta i tändhålet istället för att öppna upp bakstycket på kammaren och spruta i deo.
Dock kann det vara lämpligt att öppna kammaren för att släppa ut förbrända gaser om effektiviteten under kontinuerligt brukande är viktigt.

Last edited:
honkiie skrev:
skjutsade förbi några på en fest ute i skogen en gång, där var det tre gamla gubbar som söp järnet och sköt med älgstudsare på vedträn som dom kastade i bäcken. DET verkade vådligt.

Det där är en sån grej som man vet inte kommer hända i närheten där man bor. :(
(Det är också en sån grej som gör att fördomarna om att filmen Jägarna egentligen var en dramadokumentär som på ett rättvist sätt redogör för norrländskt leverne lever vidare. :hihi )

flugan skrev:
Nä. Men såg att han byggde jetmotorer oxå.

Tycker han verkar göra ganska B grejjer om jag ska vara ärlig.
Kolla bara - han har dokumenterat i text och bilder hur han flyttade sin micro från köksbänken in i skafferiet. Ööööh......

Starstriker skrev:
Tycker han verkar göra ganska B grejjer om jag ska vara ärlig.
Kolla bara - han har dokumenterat i text och bilder hur han flyttade sin micro från köksbänken in i skafferiet. Ööööh......

:tummenupp

Här kommer något riktigt jävla gott att äta till det grillade köttet:

Inhandla rotfrukter (potatis, morot, kålrot, palsternacka), rödlök & paprika.

Hacka upp rotfrukter, rödlök & paprika i lämplig storlek. Lägg i en ugnssäker form, häll olivolja över, salta & peppra. In i ugnen i 200 grader ca 50-60 min. Vill du "fuska" lite & korta ner tiden i ugn så koka rotfrukterna innan.

Starstriker skrev:
Jag vill veta hur man bygger en potatiskanon! Då har jag nämligen något att göra medan de andra fyllona leker "små grodorna" imorrn.

Hur gör man?

själv så köpte jag bara ett PVC rör med lagom tjocklek , sen en koppling
till PVC röret med ett skruv lock tryckte på det på röret , borrade hål i locket.
Köpte sen en bras tändare plockade isär den , körde in tänd mekanismen i lilla hålet , och gjorde det luft tätt , sen är det bara skruva av locket o ladda med
ev Apelsin , Äpple , spruta in startgas i lagom mängd , skruva på locket ,
tryck på knappen så det blir liten elblixt på tändmekanismen , sen säger det pang.... hehe kanske lite svårt o fatta här hur jag förklara men jag har försökt iallafall , passa dig för att det skjuter bakåt bara hehe... det har det gjort för mig flera gånger , liksom det händer ju inget skruva av locket o då smäller det...
farligt värre :) min kära far ville vara med o prova han körde fram trynet o då small det :) men då var den bara laddad med gas o inget äpple som tur var , har massa bilder på min kanon men ingen på nätet men jag kan maila till dig om du vill se .. :banana lycka till

Kevorkian skrev:
Här kommer något riktigt jävla gott att äta till det grillade köttet:

Inhandla rotfrukter (potatis, morot, kålrot, palsternacka), rödlök & paprika.

Hacka upp rotfrukter, rödlök & paprika i lämplig storlek. Lägg i en ugnssäker form, häll olivolja över, salta & peppra. In i ugnen i 200 grader ca 50-60 min. Vill du "fuska" lite & korta ner tiden i ugn så koka rotfrukterna innan.

Det ar supergott! Man maste dock ha med so(med 2 prickar)tpotatis oxa!

POTATISSALLAD:
Massa potatis skalade och tarnade
Rodlok
Graslok (minst 2 knytten)

Marinad:
vitvinsvinager :tummenupp
olja senap
svartpeppar
salt

Marinerade Champinjoner e oxa superb gott! (vitlok, grillolja :tungan )

GLAD MIDSOMMAR!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back