t-rex skrev:2563760Ok, 10 minuters förberedelser (eller iallfall arbete), kok och ugnstid av mindre betydelse. Man skall klara sig med 'basprylar', olja, salt, peppar, matlagningsgrädde (eller vad man nu gör sås av) och normalt funtade grejjor (=okända bengaliska kryddor som plockas i månskenet på torsdagar går bort).
Pasta går väl också hyffsat bort inte som middag, men som förslag då till och med en komplett köksfobiker (=moi) kan röra ihop en bra pasta utan att riskera några bestående skador.
10 minuter är inte mycket det, men med bara 10 min skulle jag fort som fan koka ris med gurkmeja (för att få den där islam-looken och smaken) samtidigt som jag gjorde en vit kebabsås på turkyoghurt och vitlök, salt och vatten. En röd sås med vitlök, passerade tomater, salt och peppar och tabsco.
Sedan skulle jag tina kycklingfiléer sjukt fort och sedan strimla dem till något som jag skulle kalla kycklingkebab och sedan steka supervarmt och krydda dem med paprika och cayenne samtidigt. Sedan skulle jag ta vilka svennegrönsaker som helst till typ sallad, lök, tomat och gurka. På så sätt skulle jag fira att Ramadan är slut ikväll, bara för det ska jag nog göra det när jag kommer hem.

10 minuter, då är det egentligen pulvermos och Mamma Scan som gäller.

Skit i gurkmejan om du inte vill ut i månskenet, resten är basvaror i alla fall. Men med svenneris blir det inte samma sak.

Och för fan, börja inte krångla till det med riset. Finns inget värre än typ Jasminris och korv stroganoff.

Dr.Bike skrev:2563766Men kan man hoppa över säden i mjölken?![]()

Fy fan vad kul, säd i mjölk. Undrar om det skär sig.

Last edited: