Middags tips

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har självklart lovat lite mer än vad jag klarar av och behöver därför hjälp.
Jag har lovat sambon en trerätters på fredag. Är normal kass i köket men klarar av det mesta i standard väg, nu ska det ju vara finare, dock inte för fint och vackert men lagom. Förrätt huvudrätt och efterrätt.
Nån som har något tips på vad jag ska göra?

Det är i uppläggningen allt hänger på. Med rätt stuk så kan du få köttbullar att se dyra ut.

Till efterätt kan jag rekommendera basilikamarinerade jordgubbar med vaniljsås. Busenkelt att göra, samt att du kan förbereda det i förväg.

Om det låter intressant så kan jag ringa flickvännen och fråga om receptet ;)

Qwerty skrev:
Har självklart lovat lite mer än vad jag klarar av och behöver därför hjälp.
Jag har lovat sambon en trerätters på fredag. Är normal kass i köket men klarar av det mesta i standard väg, nu ska det ju vara finare, dock inte för fint och vackert men lagom. Förrätt huvudrätt och efterrätt.
Nån som har något tips på vad jag ska göra?

Förrätt:
Chevrétoast med Acasia-honung och Parmaskinka-"rullar" med färskbasilika, rödlök, ruccola och nätmelon..

Varmrätt:
Örtmarinerad fläskfilé/karré som du grillar eller steker. Servera med ett hemgjort kryddsmör med ruccola och vitlök samt chilirösti (finns att köpa)

Efterrätt...
- Valfritt... Gör Gino så kan du använda resten av melonen..
(gino = fruktsallad som gratineras med riven vit choklad)

Edit1:
....allt är väldigt enkelt att göra. Kryddsmöret och marinaden kan du göra i förväg. Hacka frukt kan ett barn göra. Förrätten är oerhört simpel men sammantaget är det välsmakande och det ser och luktar gott!

Last edited:
xfader skrev:
Det är i uppläggningen allt hänger på. Med rätt stuk så kan du få köttbullar att se dyra ut.

Till efterätt kan jag rekommendera basilikamarinerade jordgubbar med vaniljsås. Busenkelt att göra, samt att du kan förbereda det i förväg.

Om det låter intressant så kan jag ringa flickvännen och fråga om receptet ;)

Du har så rätt så, det är så jag klarar av vardagsmaten, lägger upp det fint :)

Efterrätten lät spännande + att det går att förbereda innan så det blir en överraskning. Kolla gärna upp receptet.

korvgubbe skrev:
Förrätt:
Chevrétoast med Acasia-honung och Parmaskinka-"rullar" med färskbasilika, rödlök, ruccola och nätmelon..

Lät intressant. Känner att basikikan kan vara kul eftersom det då går igen i efterrätten.
Hur ser detta ut och vad görs? Utveckla gärna, tänk på att det är som att förklara för en treåring.

Korvgubbe.

vasiken nu blev jag sugen på din huvudrätt. Kanske skulle ta den eftersom grilla är jag bra på och allt annat är ju halvklart dvs kort tilllagningstid.

Fler får gärna komma med bra tips på mat.

Qwerty skrev:
Lät intressant. Känner att basikikan kan vara kul eftersom det då går igen i efterrätten.
Hur ser detta ut och vad görs? Utveckla gärna, tänk på att det är som att förklara för en treåring.

Det är det som är det "roliga".. Ruccola och basilika finns både i förrätten och varmrätten. Melonen finns både i förrätten och efterrätten...(eller basilika om du gör hans basilikagubbar)

Jag har gjort det ett par gånger och det är simpelt:

Chevrétoast:
- Skär "sneda" skivor av baguette knappt centimetertjocka.
- Lägg på en skiva Chevréost(eller motsvarande variant med samma smak)
- Gratinera tills osten smällt och fått fin färg
- ringla över Acasiahonung innan servering

Parmaskinka rullar..
- Köp Parmaskinka eller Seranoskinka eller annan lufttorkad skinka.
- Lägg ut på en talrik.
- lägg i några tunt skurna rödlöksbågar, basilikablad, ruccola samt två tunna "melonbågar".
- Rulla ihop. Ruccolan och melonen får gärna sticka ut lite så ser det fräscht ut..

Örtmarinerad fläskfilé/Karre
- Använd benfritt fläskött filé eller Karré
- Tag en rejäl näve basilika(halv kruka lite drygt) 2 vitlöksklyftor, lite peppar, 3 matskedar olivolja och nästan lika mycket vatten..(eller enbart olja, jag brukar dryga ut med lite vatten)
- mixa tills du har en grön slät marinad och lägg i en plastpåse med köttet tills du ska tillaga det. Kan göras på morgonen eller så..

Chilirösti - Köp färdigt i frysdisken

Ruccolasmör:
- ca 100g smör, låt det bli rumsvarmt
- ta en rejäl näve ruccola, två vitlöksklyftor samt ca en 0,5- 1 dl riven, lagrad ost (prästost/cheddar)
- Mixa ruccola, vitlök och cheddar ordentligt
- vänd ner röran i smöret..
- tillsätt någon/några droppar citron

Last edited:
Håll i dig, detta blir långt och utförligt, men det är bara för att det är detta du skall laga!

Förrätt: Lägg skivad grvad eller kallrökt lax (färsk, inte vacumpackad skit från irland) omlott på ett smörpapper så att det bildar en utkavlad "deg" (du ska rulla en rulltårta av detta sen). Smeta på lite färsost med nån frisk smak, lägg i färsk räksallad och rulla ihop. Nu skivar du små "rulltårtsbitar" av detta och slänger i kylen. Det kan vara krångligt men det går om man har en vass kniv. Lägg några skivor av ekbladssallad och ruccola, stänk på lite olivolja och nån god vinäger (svartvinbärsvinäger funkar till allt), lägg på laxen, och du har en grym, enkel förrätt. Den kan du ju förbereda med fördel så du slipper tänka på den. Servera med nån "Lätt" öl som singah eller kirin.

Huvudrätt: Köp ryggbiff som du bankar ut till "lövbiffar" (du ska vika dom till en kudde sen). Smeta på valfri cantadou fäskost (finns massa goda). Lägg i färsk timjan, stekt ostronskivling, en skiva swarzwaldskinka (vilken stavning..), lite skivad vitlök i TUNNA skivor.
Vik ihop den så att det blir som en "kudde" och fäst ändorna med tandpetare eller så knyter du med tråd. Stek i smör och krydda med svartpeppar och salt. När det är klart kan du slänga på nån färsk krydda.

Till detta så skippar du klyftpotatisen och gör nåt gott istället: Tärna potatis, morot, kålrot, rotselleri, palsternacka, ja vanliga rotfrukter efter smak, i små tärningar och lägg i en form. Häll på lite olivolja och salt och skicka in i ugnen tills dom känns klara.

Istället för grönsallad till detta så hackar du vanlig lök och päron i hyffsat stora tärningar och steker på dom ganska snabbt utan att dom får särskilt mycket färg och vickar i LITE vatten som ska koka bort men ändå ska löken och päronet ha hunnit blivit mjukt.

Nu serverar du detta ihop och jag lovar att detta är dynggott!! Kan låta konstigt med vissa ingredienser men det är gott! Till detta kör du nåt bra vin eller om hon dricker öl så funkar det också (INTE Sofiero).

Låter krångligt, men det är bara för att jag är tydlig..... Fråga om det är nåt!

Efterrätten kan nån annan tipsa om för jag gillar inte sött efter maten utan brukar ta en förrätt då istället.. Även på restaurang...

Lycka till!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...