Microsoftlovers/fans/dyrkare - gonatt!

Näe, men BSD är betydligt äldre än så. (70 tal tror jag)

Och det är alltså det som ligger som grund till OsX, användargränssnittet som så många skryter om är rätt likt Solaris dessutom.

Mjo, men mitt påpekande är ju fortfarande korrekt.
Det var knappast Macen som gjorde det, eftersom OSet inte var skapat än.

Mjo, men mitt påpekande är ju fortfarande korrekt.
Det var knappast Macen som gjorde det, eftersom OSet inte var skapat än.

Jag förklarade bara att operativet som var så femjävligt att rendera specialeffekter används som grund för Mac OsX, som är femjävligt på...

Jag påstod aldrig att det var på en Mac, vilket förvisso är ointressant eftersom OsX körs på PC hårdvara i Mac skal det också.

Jag förklarade bara att operativet som var så femjävligt att rendera specialeffekter används som grund för Mac OsX, som är femjävligt på...

Jag påstod aldrig att det var på en Mac, vilket förvisso är ointressant eftersom OsX körs på PC hårdvara i Mac skal det också.

Steves egna OS från Next-burkarna han försökte sig på när han var borta från Apple under 90-talet la stor del av grunden till Apples "nya" OS.
Användargränssnittet känns igen tydligt även om det ser torftigt ut.

[YOUTUBE-ID]dLBl7jVuXcc&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Gillar dock att kolla på gamla filmer på Jobs och Gates när de exalterat berättar om hur fantastiskt allt är 1987.

Last edited:
Filmer *renderas* ofta på Linux-kluster, det är dock helt ointressant ur ett kreativt perspektiv då det är ren matematik utan skärmar. Mac OS X som de flesta känner det är ett desktop-OS och är mycket vanligt för att *skapa* filmeffekter precis som SGI var på 90-talet, även då renderade man ofta på billigare system.

Steves egna OS från Next-burkarna han försökte sig på när han var borta från Apple under 90-talet la stor del av grunden till Apples "nya" OS.

Jag kör Nextstep under VM Fusion ovanpå Snow Leopard. La ut en komplett installation/konfigurationsserie i 4 delar på den. Detta är sista delen där systemet börjaar funka OK:

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ld38TA5JWb4&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ld38TA5JWb4&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Jag kör Nextstep under VM Fusion ovanpå Snow Leopard. La ut en komplett installation/konfigurationsserie i 4 delar på den. Detta är sista delen där systemet börjaar funka OK:

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ld38TA5JWb4&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ld38TA5JWb4&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Underbart! Du tar ordet nörd till nya höjder!:tummenupp

Varför skulle man vilja emulera något från 1995? Dessutom på den moderna uppföljaren till just den miljön? :va

Varför skulle man vilja emulera något från 1995? Dessutom på den moderna uppföljaren till just den miljön? :va

På grund av ett intresse för olika OS, ingen annan anledning.

Sen att systemet i sig var sjukt långt före sin tid är bara sjukt. Det befann sig 1995 ungefär 5år före i utvecklingen om man jämför med Win7 idag :D

Jämför man sen med Win95 från samma tid så är det ett skämt...

EDIT: Kan också tillägga att jag även kör XENIX som är ett Unix-system utvecklat av Microsoft :va

Last edited:
På grund av ett intresse för olika OS, ingen annan anledning.

Sen att systemet i sig var sjukt långt före sin tid är bara sjukt. Det befann sig 1995 ungefär 5år före i utvecklingen om man jämför med Win7 idag :D

Jämför man sen med Win95 från samma tid så är det ett skämt...

EDIT: Kan också tillägga att jag även kör XENIX som är ett Unix-system utvecklat av Microsoft :va

Själv har jag en Sparcstation med Solaris och en gammal pentium burk med QNX på, XP på den här och Linux på mina övriga burkar.

Vista hoppas jag slippa och nästa burk lär bli en laptop med dualboot win7/Ubuntu.

Ja just det, i förrådet har jag en 286'a med dos/win 1.1.

Nu ska det dock städas och mitt intesse för att lattja runt i OS har minskat så det lär bli bara tre datorer kvar.

Visst är det kul med gammalt "skit" också. Kan rekommendera att testa Jolicloud om du trivs med Ubuntu på Laptoppen. Ett ganska nytt OS som är baserat på Ubuntu, väldigt snabbt och följer Googles exempel där en stor del av systemet är Internet-beroende.

QNX har jag faktiskt aldrig testat.

Ähh, vaffan. Det är väl bara att erkänna att alla har rätt.

Vi macägare älskar mac för att det är sjukt bra grejor och
dessutom jävligt snygga. Det tilltalar både det praktiska och
prylnörden i mig.

De flesta pc-användare med datorintresse gillar att "bygga" sin
dator själv och slänga sig med termer som "dubbel pentium extra
ram super moderkort bla bla". Det tilltalar tekniknörden i dem.

If itt ejnt bråken, dån´t fix it..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...