Microchip på körkortet?

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
De nya EU-direktiven radar upp en massa förändringar, bl.a. punkt nr.8; "8. Micro-chip får införas på körkortet. "

Vad exakt menas med det? Vad fan ska vi med microchip till i körkortet?
Är detta början på spårningssändare i körkortet, eller vad är det frågan om?

Källa: Körkortsportalen

Kanske samma som med passen. För att kunna lagra fingeravtryck eller något.

Det är för ditt eget bästa förstår du väl. Politikerna måste ju ha koll på dig för det finns ju inte en chans att du klarar att ta hand om dig själv, nej nej politikerna måste veta allt om dig.

eller för att det skall bli svårare att förfalska?

det lär ju inte byggas in en aktiv krets som sänder ut din position och identitet hela tiden.

vi har ju fått microchip på kreditkorten och då var det fan ingen som gnällde.

Chip

Jag satt och funderade lite på det här med chip i körkortet.

Tänkte följande:
Nu blir det chip i korten av olika anledningar. Är då nästa steg att införa någon form av chipläsare i fartkameror? Dvs, att fartkameror eller polisen i allmänhet kan med en läsare se vem som kör för fort. Alltså kamerorna registrerar fortkörarens chip. Allt detta förutsätter ju att man har kortet med sig som man egentligen ska.

Ja ni förstår. Så tänkte jag, men förhoppningsvis är jag bara i fantasi/mardröms-stadiet. Usch :död

Tänkte följande:
Nu blir det chip i korten av olika anledningar. Är då nästa steg att införa någon form av chipläsare i fartkameror? Dvs, att fartkameror eller polisen i allmänhet kan med en läsare se vem som kör för fort. Alltså kamerorna registrerar fortkörarens chip. Allt detta förutsätter ju att man har kortet med sig som man egentligen ska.

Ja ni förstår. Så tänkte jag, men förhoppningsvis är jag bara i fantasi/mardröms-stadiet. Usch :död

Läskig tanke, men jag tror det faller på att man teoretiskt sett kan ha någon annans körkort på sig.

Läskig tanke, men jag tror det faller på att man teoretiskt sett kan ha någon annans körkort på sig.

Jo fast om alla åker utan kort så tjänar ju polisen på det ist. Alltså att om de har kontroller så blir det böter. Fast det kanske är lite långsökt. Äsch. Men som sagt det vore inte skoj.

Brukar inte köra med körkort, utan har istället min tillfälliga "lapp" som man får innan körkortet kommit. Den har i och för sig gått ut nu, men ska köra upp för A i Juni så då får jag väl en ny lapp som är giltig i 12 månader...

Den har då inga chips! :tungan

Det är givetvis ett RFID-chip med GPS i så att du alltid kan hittas och att din nuvarande hastighet hela tiden visas. Storebror ser dig!

Kanske inte alls i en för avlägsen framtid, så kommer det nog sitta färdskrivare i personbilar, så som i lastbilar, där du för in körkortet och där allt registreras. Vem vet...

Högst troligt är det för att försvåra förfalskningar i första hand.

Angående RFID så finns det nu säkerhetstjänster som inte är odelat positiva till att dessa finns i pass. Ett scenario är att elakingar kan ställa ut t.ex. en bomb med tillhörande RFID-läsare, och att den bara detonerar om t.ex. ett pass med en specifik nationalitet kommer inom räckhåll.

Så alla övervaknings- och säkerhetsprylar gillas inte ens av de som vill ha säkerhet...

Tänkte följande:

Jänkeland har haft microship i deras Pass sedan ett par år tillbaka, och dem kan spåras via GPS om jag förstått allt rätt. Jag tror även nya Svenska pass har denna funktion, och troligast är att den tillkom i USA efter 9/11.

Gällande våra körkort så har jag det senaste efter uppdatering till ABE.
Jag var nummer tio i Sverig att få ett tydligen. Hur som helst så har det troligen med försvårande av förfalskning att göra, men som all elektronik har det säkerligen också en signatur som går att spåra om man verkligen skulle vilja.
Jag blir föga förvånad om man om några år får höra att det placerats där för att se hur trafikströmmarna går på våra gator eller att dem framöver skall synkas med fartkamerasystemet. Man vet aldrig vad dem har tänkt med det hela, som med dem skitstora kamerorna som filmar en när man kör genom tunnlarna mellan Häggvik/Arningeleden. -Vad skall det vara bra för??

kanske en praktisk grej.. kanske man kan koppla visa kortet och alla andra kort man har till det? jag skulle vilja ha de så. :banana

Jänkeland har haft microship i deras Pass sedan ett par år tillbaka, och dem kan spåras via GPS om jag förstått allt rätt.

Nej, det kan de inte. RFID kan avläsas på avstånd upp till kanske 10 meter. Några riktiga nördar vet jag fixade någon form av "gevär" där de kunde göra en avläsning på 200 meter eller nåt sånt, men det var extremt gynsamma förhållanden.

Ni andra dödliga inser inte hur otroligt många plastkort man måste föra med sig om man ska utomlands med lite last på lastbilen.

Tänk om truck-kort, maskin-kort, yrkeskompetenser, kran-kort, förarkort och ADR-kort får plats i ett litet chip på körkortet så slipper man asa med sig ett par extra plånböcker.
Skönt anser jag. Har de sen tryckt in passet, VISAkortet, ICAkortet, biblankortet och Shellkortet i det så är ju saken biff - ETT KORT RÄCKER!

Hoppashoppas!!!

Ni andra dödliga inser inte hur otroligt många plastkort man måste föra med sig om man ska utomlands med lite last på lastbilen.

Tänk om truck-kort, maskin-kort, yrkeskompetenser, kran-kort, förarkort och ADR-kort får plats i ett litet chip på körkortet så slipper man asa med sig ett par extra plånböcker.
Skönt anser jag. Har de sen tryckt in passet, VISAkortet, ICAkortet, biblankortet och Shellkortet i det så är ju saken biff - ETT KORT RÄCKER!

Hoppashoppas!!!

:banana

Tänkte följande:

ytterligare en anledning att glömma körkortet hemma då. för om dom skulle läsa av chippet vid fartkamera eller liknande så blir det ju svårt om det ligger hemma.

RFID GÅR ENDAST ATT LÄSA PÅ VÄLDIGT NÄRA HÅLL!

Dessutom skyddar ett kortetui av aluminium utmärkt mot avläsning även på väldigt nära håll, det säljs aluminium fodral till amerikanska pass redan.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...