Mick försvunnen!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Satt på Skype med bror och skulle kommunicera. Märkte att micken inte funkade, trots bra volym på inställningarna i Skype. I kontrollpanelen såg det ut så här:

device.jpg

Bilden ovan är tagen från nätet men i kontrollpanelen såg det liknande ut och i listan fanns bara en enhet - mikrofonen som på bilden samt drivrutiner som hette Conexant High Definition Smartaudio HD2 istället för Realtek.

Eftersom det inte funkade med micken försökte jag ändra inställningar tex med enable/disable.
Plötsligt försvann mikrofonen från listan, wtf?! :gnissla sen dess har jag inte sett röken av den.

soundwm.jpg

Min fråga till er duktiga SH-medlemmar är helt enkelt, va fan har hänt?
Och hur får jag tillbaka den så den funkar fint?
Mikrofonen är inbyggd i själva laptopen, så ingen extern mikrofon ska behövas.

Last edited:
Fått några uppdateringar av OS/drivrutiner på sistone?
Rent allmänt skulle jag nog försöka hitta färska drivrutiner från tillverkaren av micken.

Apropå det, hur ser det ut inne i enhetshanteraren?

Har fått Win7 installerat i laptopen, tidigare hade jag Vista.
Ljud ut fungerar normalt och micken fanns ju i kontrollpanelen från början efter Win7-installationen.
Jag har en Packard Bell.

Base system device ser ju jäkligt mysko ut, vad det nu är för nått.

basenr.jpg

Kolla inställningarna i skype. Kanske du har gjort ?

Prova att koppla ur och in mikrofonen också.

Bifogat

• skype.jpg
    skype.jpg
    103.3 KB · Visningar: 39
Finns ingen mick på Skype eller kontrollpanelen längre och då kan jag varken koppla in eller ur den :(

Packard bell suger. Nåväl... Leta upp micen i enhetshanteraren, avinstallera. Leta upp ny drivrutin, installera.
Hitta helst drivrutinen på micens, ljudkortets tillverkare hemsida.

Det verkar som att druvrutinen flippat i bästa fall. Saker kan ju gå sönder också. Framförallt i en PB.

Packard bell suger. Nåväl... Leta upp micen i enhetshanteraren, avinstallera. Leta upp ny drivrutin, installera.
Hitta helst drivrutinen på micens, ljudkortets tillverkare hemsida.

Det verkar som att druvrutinen flippat i bästa fall. Saker kan ju gå sönder också. Framförallt i en PB.

Har utropstecknen på Base system device nått med det att göra? Det är den enda anmärkningen på enhetshanteraren, allt annat verkar funka bra.

Base system device brukar vara chipset, kanske är nödvändigt för att den ska hitta micken när du kopplar in den. Kolla efter chipset drivare på tillverkarens hemsida. Hittar du inget där kan du högerklicka på den okända enheten -> properties. Gå till fliken details, under property väljer du hardware ids.

På den översta raden brukar det stå typ:

PCI\VEN_8086&dev_3b26&xxXxxXxxxXX

VEN_8086 = intel

dev_3b26 = ID för hårdvaran

googlar du på VEN_8086&dev_3b26 i detta fall så kommer du hitta vad det är för enhet och på så sätt kanske hitta drivrutinen.

Base system device brukar vara chipset, kanske är nödvändigt för att den ska hitta micken när du kopplar in den. Kolla efter chipset drivare på tillverkarens hemsida. Hittar du inget där kan du högerklicka på den okända enheten -> properties. Gå till fliken details, under property väljer du hardware ids.

På den översta raden brukar det stå typ:

PCI\VEN_8086&dev_3b26&xxXxxXxxxXX

VEN_8086 = intel

dev_3b26 = ID för hårdvaran

googlar du på VEN_8086&dev_3b26 i detta fall så kommer du hitta vad det är för enhet och på så sätt kanske hitta drivrutinen.

Tack för nyttig info :tummenupp

Kollade upp enheten.
På ena står det ven_1180&dev_0843 och på andra ven_1180&dev_0592, bägge har att göra med minneskortläsaren.

The first device 'PCI\VEN_1180&DEV_0843' is Ricoh 5-in-1 Card Reader. The other is Ricoh Memory Stick Host Controller.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproinstall/thread/164b3642-fd96-4f8d-b7f6-bf5ba6dc4e3a

Hårdvaran verkar vara minneskortsläsare och mjukvaran Ricoh 5-1 reader och Memory stick Host Controller. Intressant men det påverkar inte micken antar jag? Nu måste jag kolla om minneskortläsare funkar....

Last edited:
Nä, isf. påverkar det nog inte micken.

Om du plussar sound devices, i device manager hittar du inte micken där? Kanske bara är att enablea den där?

Last edited:
Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...