Rolle Rotax
Ny medlem
Har letat som en dåre på Michelins hemsidor i olika länder för att se vad för dimensioner de har på slicks men inte hittat någonting.
Någon som har länkar eller listor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har letat som en dåre på Michelins hemsidor i olika länder för att se vad för dimensioner de har på slicks men inte hittat någonting.
Misstänker du ska ha ett 160-däck bak? Deras 16/62-17 är för 4,5 tums fälg och 16/63-17 är för 5,5 tums fälg.
Utveklingen för Michelins slicks för oss vanliga kunder har halkat efter en bit mot övriga märken dock, vad jag fattat.
Nånting i den storleksordningen är det som gäller.
Problemet är att dunlops framdäck slutat göras/säljas i 120/60-17 utan säljs i 120/70-17 och det blir väldigt konstig profil på framdäcket gentemot bakdäcket så jag letar något annat däcksmärke och har för mig att miche brukar ha lite rullomkrets.
Michelins framdäck är 12/60-17 och eftersom 60 står får däckets diameter i cm på ett Michelin så motsvarar det framdäcket ett 120/70-17.
Vad jag vet så är alltid 60 i det fallet procent av bredden. eller är det nått nytt irriterande hittepå från michelin?
Vad jag vet så är alltid 60 i det fallet procent av bredden. eller är det nått nytt irriterande hittepå från michelin?
Tycker det är bra larvigt av Michelin att hålla fast vid något gammalt som ändå ingen förstår och som övriga branschen inte använder.
Det må så vara men det tycker jag saknar betydelse i det här fallet.Tycker Michelins system är bättre än det med en % på en bredd.
Det må så vara men det tycker jag saknar betydelse i det här fallet.
Den här tråden (och andra) hade inte existerat om Michelin valt samma beteckningar som de andra tillverkarna.
Nya saker kan ha bra kompatibilitet om de som skött utveckling tänkt sig för.Priset för utveckling är bristande kompatibilitet. Din lösning på Windows/Linux, Internet Explorer/Firefox, m m är ju samma - att alla borde köra det som är sämre för då vet man vad man har. Men vissa vill ha det som är bättre - redan nu.
Men det hade varit ännu enklare om Michelin haft samma standardangivelser som de andra. En 50 profil är lägre än en 55 profil med samma bredd, usch vad svårt och krångligt...Som raceåkare lär man väl inte blanda fabrikat särskilt ofta, i alla fall inte under säsongen och då lär man sig väl hur Michelin resonerar och har nytta av det för precis som Axxexs säger så är ju Michelins sätt, förutom att det använder standardiserade enheter, mycket mer kopplat till ride height.
Men det hade varit ännu enklare om Michelin haft samma standardangivelser som de andra. En 50 profil är lägre än en 55 profil med samma bredd, usch vad svårt och krångligt...
Är det du som brukar kalla oss bakåtsträvare?

Nej, jag ser inte skillnader som något ont om det medför en förbättring, vilket jag personligen inte tycker att Michelins märkning gör. Har svårt att se argument om rideheight som något vettigt eftersom förändringen mellan två däck med den normala märkningen enkelt kan räknas ut.Hehe, du missförstod ju hela grejen. Du ser ju bara skillnaden som något ont, du förmår inte se vad de olika alternativen erbjuder och därmed kunna göra ett informerat val utan det slutar göra ont i huvudet om allt är som vanligt. Är det du som brukar kalla oss bakåtsträvare?

Michelins framdäck är 12/60-17 och eftersom 60 står får däckets diameter i cm på ett Michelin så motsvarar det framdäcket ett 120/70-17.
Dunlop ska tydligen släppa ett 125/80-17 däck i år. Så det är nog inget för dig då.
Bridgestone gick väl från 125 till 120 nån gång förra säsongen. Så nu funkar dom visst bättre med 3,5 fälgarna med. Innan fick man ha 3,75 för att få dom att funka bra. Men profilhöjden kommer jag inte ihåg?
Tror vi har ett nytt 120/60-17 Dunlop i vårat däckföråd. Men det är nog från 2005 gissar jag. Ska jag höra om det är till salu?
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |