Michelin slicks

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har letat som en dåre på Michelins hemsidor i olika länder för att se vad för dimensioner de har på slicks men inte hittat någonting.

Någon som har länkar eller listor?
 
Misstänker du ska ha ett 160-däck bak? Deras 16/62-17 är för 4,5 tums fälg och 16/63-17 är för 5,5 tums fälg.

Utveklingen för Michelins slicks för oss vanliga kunder har halkat efter en bit mot övriga märken dock, vad jag fattat.
 
Misstänker du ska ha ett 160-däck bak? Deras 16/62-17 är för 4,5 tums fälg och 16/63-17 är för 5,5 tums fälg.

Utveklingen för Michelins slicks för oss vanliga kunder har halkat efter en bit mot övriga märken dock, vad jag fattat.

Nånting i den storleksordningen är det som gäller.

Problemet är att dunlops framdäck slutat göras/säljas i 120/60-17 utan säljs i 120/70-17 och det blir väldigt konstig profil på framdäcket gentemot bakdäcket så jag letar något annat däcksmärke och har för mig att miche brukar ha lite rullomkrets.
 
Nånting i den storleksordningen är det som gäller.

Problemet är att dunlops framdäck slutat göras/säljas i 120/60-17 utan säljs i 120/70-17 och det blir väldigt konstig profil på framdäcket gentemot bakdäcket så jag letar något annat däcksmärke och har för mig att miche brukar ha lite rullomkrets.

Michelins framdäck är 12/60-17 och eftersom 60 står får däckets diameter i cm på ett Michelin så motsvarar det framdäcket ett 120/70-17.

Dunlop ska tydligen släppa ett 125/80-17 däck i år. Så det är nog inget för dig då. :)

Bridgestone gick väl från 125 till 120 nån gång förra säsongen. Så nu funkar dom visst bättre med 3,5 fälgarna med. Innan fick man ha 3,75 för att få dom att funka bra. Men profilhöjden kommer jag inte ihåg?

Tror vi har ett nytt 120/60-17 Dunlop i vårat däckföråd. Men det är nog från 2005 gissar jag. Ska jag höra om det är till salu?
 
Michelins framdäck är 12/60-17 och eftersom 60 står får däckets diameter i cm på ett Michelin så motsvarar det framdäcket ett 120/70-17.

Vad jag vet så är alltid 60 i det fallet procent av bredden. eller är det nått nytt irriterande hittepå från michelin?
 
Last edited:
Tycker det är bra larvigt av Michelin att hålla fast vid något gammalt som ändå ingen förstår och som övriga branschen inte använder.
 
Tycker det är bra larvigt av Michelin att hålla fast vid något gammalt som ändå ingen förstår och som övriga branschen inte använder.

Tycker Michelins system är bättre än det med en % på en bredd. Siffror som omkrets, bredd och höjd säger mer om ett däck till racing än att däcket har 70% av 120mm som är 84,1mm.

Michelins 16,5 tum heter dessutom 420 eftersom det är det måttet fälgarna har i mm. Alla raceråkare vet att ett 19/67-420, som man har kört med i tex MotoGP, är ett 16,5 tums-däck.

Tycker man skulle kört så rakt igenom med mm systemet och inte ha mm/%-tum som man har på dom flesta däcken nu. Det om något är att ha snurrat till det ordentligt!
 
Tycker Michelins system är bättre än det med en % på en bredd.
Det må så vara men det tycker jag saknar betydelse i det här fallet.
Den här tråden (och andra) hade inte existerat om Michelin valt samma beteckningar som de andra tillverkarna.
 
Det må så vara men det tycker jag saknar betydelse i det här fallet.
Den här tråden (och andra) hade inte existerat om Michelin valt samma beteckningar som de andra tillverkarna.

Priset för utveckling är bristande kompatibilitet. Din lösning på Windows/Linux, Internet Explorer/Firefox, m m är ju samma - att alla borde köra det som är sämre för då vet man vad man har. Men vissa vill ha det som är bättre - redan nu.

Som raceåkare lär man väl inte blanda fabrikat särskilt ofta, i alla fall inte under säsongen och då lär man sig väl hur Michelin resonerar och har nytta av det för precis som Axxexs säger så är ju Michelins sätt, förutom att det använder standardiserade enheter, mycket mer kopplat till ride height.
 
Priset för utveckling är bristande kompatibilitet. Din lösning på Windows/Linux, Internet Explorer/Firefox, m m är ju samma - att alla borde köra det som är sämre för då vet man vad man har. Men vissa vill ha det som är bättre - redan nu.
Nya saker kan ha bra kompatibilitet om de som skött utveckling tänkt sig för.
Som raceåkare lär man väl inte blanda fabrikat särskilt ofta, i alla fall inte under säsongen och då lär man sig väl hur Michelin resonerar och har nytta av det för precis som Axxexs säger så är ju Michelins sätt, förutom att det använder standardiserade enheter, mycket mer kopplat till ride height.
Men det hade varit ännu enklare om Michelin haft samma standardangivelser som de andra. En 50 profil är lägre än en 55 profil med samma bredd, usch vad svårt och krångligt...
 
Men det hade varit ännu enklare om Michelin haft samma standardangivelser som de andra. En 50 profil är lägre än en 55 profil med samma bredd, usch vad svårt och krångligt...

Hehe, du missförstod ju hela grejen. Du ser ju bara skillnaden som något ont, du förmår inte se vad de olika alternativen erbjuder och därmed kunna göra ett informerat val utan det slutar göra ont i huvudet om allt är som vanligt. Är det du som brukar kalla oss bakåtsträvare?
 
Hehe, du missförstod ju hela grejen. Du ser ju bara skillnaden som något ont, du förmår inte se vad de olika alternativen erbjuder och därmed kunna göra ett informerat val utan det slutar göra ont i huvudet om allt är som vanligt. Är det du som brukar kalla oss bakåtsträvare?
Nej, jag ser inte skillnader som något ont om det medför en förbättring, vilket jag personligen inte tycker att Michelins märkning gör. Har svårt att se argument om rideheight som något vettigt eftersom förändringen mellan två däck med den normala märkningen enkelt kan räknas ut.

Man kan ju undra varför Michelin använder sig av tum på slutet i sin märkning, varför göra det enkelt när de istället kan skriva 16/62-43,18 :rolleyes:

Vad har bakåtsträvare med standardisering att göra :va
Du kanske ska slå en puck till ISO :tummenupp
 
Last edited:
Michelins framdäck är 12/60-17 och eftersom 60 står får däckets diameter i cm på ett Michelin så motsvarar det framdäcket ett 120/70-17.

Dunlop ska tydligen släppa ett 125/80-17 däck i år. Så det är nog inget för dig då. :)

Bridgestone gick väl från 125 till 120 nån gång förra säsongen. Så nu funkar dom visst bättre med 3,5 fälgarna med. Innan fick man ha 3,75 för att få dom att funka bra. Men profilhöjden kommer jag inte ihåg?

Tror vi har ett nytt 120/60-17 Dunlop i vårat däckföråd. Men det är nog från 2005 gissar jag. Ska jag höra om det är till salu?

Botaniserar jag i fars hög med gamla däck så var deras däck från slutet av åttiotalet lagom höjd på, måste nog titta vad för dimension :)

Ett däck hjälper inte så mycket till 2 hojar, och hela säsongen men tackar för tanken. Behöver hitta en tillverkare med lämplig dimension eller så får man väl köpa 2 nya uppsättningar fälgar men det känns DYRT.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top