Michelin s1910a på bana?

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Hej,

Hur tycker ni Michelin s1910a beter sig på bana?

Jag kör med s1246a fram och s1910a bak. Hur tycker ni det är med grepp på dessa?

Mvh
Swedeace

Jag kör med S1270B och S1920A, jag tycker att man får betydligt bättre känsla i dom hårdare däcken.
Greppet kan jag inte klaga på och jag upplever det som att greppnivån ökar ju hårdare man pressar dom och framför allt så känns dom stabilare.

Jag lånar tråden lite.

Vad är rekommenderade förhållanden för S1910A respektive S1930A (19/69-sorten)? Jag är ute efter den sorten som håller länge på bana, har värmare. Vilket av dessa är minst benäget att kallrugga om inte tempot är adekvat?

Vidare, vad för varm/kalltryck kör man på dessa?

Jag lånar tråden lite.

Vad är rekommenderade förhållanden för S1910A respektive S1930A (19/69-sorten)? Jag är ute efter den sorten som håller länge på bana, har värmare. Vilket av dessa är minst benäget att kallrugga om inte tempot är adekvat?

Detta kanske hjälper dig.

häls John

http://www.michelinpowerone.com/en/index.html

Jag lånar tråden lite.

1910 (soft) är för mjuka, håller inte länge alls.
1920 (Medium) Dom flesta kör på dessa. Håller ok.
1930 (Enduranse) Håller länge, och helt ok fäste. Kör själv oftast med dessa på bandagar o träningar. Minst 3 heldagar får jag ut på dom iaf.

Har aldrig haft problem med kallruggningar på 1930. 1920 däcken har haft lite tendeser ibland, men inte mycket. Däremot 1910 är lite svåra att få till.

Varmtryck: Fram 2,2-2,4 Bak 1,6-1,7 Funkar bra för mig.

1910 (soft) är för mjuka, håller inte länge alls.
1920 (Medium) Dom flesta kör på dessa. Håller ok.
1930 (Enduranse) Håller länge, och helt ok fäste. Kör själv oftast med dessa på bandagar o träningar. Minst 3 heldagar får jag ut på dom iaf.

Har aldrig haft problem med kallruggningar på 1930. 1920 däcken har haft lite tendeser ibland, men inte mycket. Däremot 1910 är lite svåra att få till.

Varmtryck: Fram 2,2-2,4 Bak 1,6-1,7 Funkar bra för mig.

Är du säker på att 1930 håller länge? Enligt guiden som länkades så rekommenderas de enbart till abrasiva, kringliga banor. jag blev explicit rekommenderad av han jag köpte däck av att ta 1910 och undvika 1930 som pesten.

Ja jag är säker!

Har tränat o tävlat på dessa däcken i 3 år. Vill du få ut mest av pengarna, så kör du på 1930.

Är du riktigt snabb, och vill ha lite extra fäste för att jaga tider, byter du till 1920. Men går att köra riktigt fort på 1930 oxå.

Jaja varför han rekommenderade 1910 till dig vet jag inte, men dom kommer inte hålla längst iaf.
1910 kan vara bra om det är riktigt kallt ute, men har du lite fart i kroppen, kommer du göra slut på dom fort. Är det över 20 grader så är det nästan som att kasta pengarna i sjön.

Nu vet jag inte hur snabb du är, men alla däck behöver ju ett visst tempo för att komma upp rätt temp. Är man långsam så kan ev 1910 funka lite bättre än vad jag skrev. 1930 kan kanske vara lite svårt att få upp i temp.

Är du säker på att 1930 håller länge? Enligt guiden som länkades så rekommenderas de enbart till abrasiva, kringliga banor. jag blev explicit rekommenderad av han jag köpte däck av att ta 1910 och undvika 1930 som pesten.

Ja de håller länge. Vi har kört dem på Knutstorp, Gotland, Mantorp, Falkenberg, Anderstorp o Gälleråsen. Vi har aldrig haft problem med kallruggningar. Jag är inte lika snabb som föregående talare men det finns många som kör bra tider i ERF med dem.

/Urban

Har fått tag på ett set Pilot 1270 fram och 1910 bak, vet att bakdäcket är soft men vad är framdäcket?
Har sett att michelin rekomenderar 2,1 fram och 1,9 bak kallt men sen såg jag att "PeppeBus" skrev att du kör med 1,6-1,7 varmt bak, är inte det lite lite om nu kalltrycket ska vara 1,9.
Är mest bara nyfiken eftersom jag förstått att dom kan va lite hala om man inte får upp rätt temp..?

Har fått tag på ett set Pilot 1270 fram och 1910 bak, vet att bakdäcket är soft men vad är framdäcket?
Har sett att michelin rekomenderar 2,1 fram och 1,9 bak kallt men sen såg jag att "PeppeBus" skrev att du kör med 1,6-1,7 varmt bak, är inte det lite lite om nu kalltrycket ska vara 1,9.
Är mest bara nyfiken eftersom jag förstått att dom kan va lite hala om man inte får upp rätt temp..?

Jag har kört michelin slicks ett par år nu. Kör bara 1270 fram 2,4-2,5 varmt. Bak lite blandat 1910 och 1920. Kör ca 1.85-1,90 varmt . Gillar 1910 bättre men båda håller rätt länge om man tourar runt åsen på 1.09-1,10. :tummenupp

Följ inte rekommendationerna. Du kommer inte få upp tempen ordentligt.

Fram: 2,2-2,5 Varmtryck

Bak: 1920/1930 ligger jag mellan 1,5-1,8 varmtryck. Beroende på bana o temp.

1910 har jag inte kört så mycket med faktiskt, så där har jag inte labbat så mycket med vilket tryck som är "bäst".

1270 ska vara medium, och ha en lite rundare profil än 1246 om jag inte minns fel. Har kört på båda, men märker ingen större skillnad faktiskt.

-Hjalmarsson-
Hur länge håller dina 1910? Sist jag testade dom var på Falken, kanske inte bästa banan för att få dom att hålla.

Följ inte rekommendationerna. Du kommer inte få upp tempen ordentligt.

Fram: 2,2-2,5 Varmtryck

Bak: 1920/1930 ligger jag mellan 1,5-1,8 varmtryck. Beroende på bana o temp.

1910 har jag inte kört så mycket med faktiskt, så där har jag inte labbat så mycket med vilket tryck som är "bäst".

1270 ska vara medium, och ha en lite rundare profil än 1246 om jag inte minns fel. Har kört på båda, men märker ingen större skillnad faktiskt.

-Hjalmarsson-
Hur länge håller dina 1910? Sist jag testade dom var på Falken, kanske inte bästa banan för att få dom att hålla.
Ok, får laborera lite och se hur det går.. Ska prova dom på Knutstorp inom kort
Återkommer med lite feedback :tummenupp

Blev bara 2 varv i duggregn innan det blev dags och smälla på regndäcken...
Får bli ett nytt försök vid ett annat tillfälle

Tog o testade ett 1910 på Gelleråsen nu senast, och får nog säga att dom håller helt ok ändå :)
På Falkenberg förra året, så håll dom i 2 pass.

Körde med 1,7-1,8 varmtryck (ca 24grader ute o sol) Slet fint, och höll
Hela dagen. Så på Gelleråsen verkar dom funka iaf :tummenupp

Var på Knutstorp i söndags och fick prova mitt 1910.
Var väl runt 20 grader och växlande molnighet. Körde med 1.8 varmt och tyckte däcket var kanon. Riktigt fint slitage och go feedback från däcket. Fick några småsläpp men inget panikartat. Är ingen superåkare men däcket höll fint hela dagen och till ett PB på 1.08

Hade lite problem på fullgas ut på rakan där bakänden svajade åt helvete för mycket, laborerade lite med dämparen bak och fick det till att bli aningen bättre. Vet inte huruvida "fel" däcktryck kan ha påverkat.

Första gången på Michelin men definitivt inte sista :)

Last edited:
Tog o testade ett 1910 på Gelleråsen nu senast, och får nog säga att dom håller helt ok ändå :)
På Falkenberg förra året, så håll dom i 2 pass.

Körde med 1,7-1,8 varmtryck (ca 24grader ute o sol) Slet fint, och höll
Hela dagen. Så på Gelleråsen verkar dom funka iaf :tummenupp

Falken kräver lite hårdare gummi, annars tuggas det upp rätt snabbt. Men på åsen och anderstorp funkar de 1910 fint. Körde 1920 6 pass på åsen nyligen i ca 1,10 tempo. Höll i hyggligt och väldigt fint slitage.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8