Michelin Road 5 på bana?

PR4 är det många som vittnar om att de är riktigt kassa när de blir för varma, har själv fått överhettning på dessa.

PR5 och PR6 är rejält mycket bättre än PR4, dock inte lika bra som M7R eller M9R när det gäller överhettning.
Precis min uppfattning också, efter att ha kört både PR4, Road5, Road6 och M7RR på bana.
 
Efter 2 års uppehåll fick jag köra Anderstorp igen med samma hoj och samma däck (pilot road 4 var det faktiskt, inte 5).

Med mina skills och en 90 hästars hypermotard kom jag ner till 1.59 med road däcken. Funkade bra de första 3-4 varven, sen fick jag ett rejält släpp under andra passet och då började hjärnspökena komma.

Tendens till släpp mot slutet av alla 20 mins pass, framförallt bak och utan något nämnvärt gaspådrag. Opålitligt då jag gör inget annorlunda jämfört med de tidiga varven. Hade säkert funkat bättre om jag hade kortat ner körningen och åkt in i depån.

Det var ingen riktigt rolig körning efter detta då jag trots sänkt tempo fick lite släpp bak, allt detta skedde på de sista varven på passen.

Har tidigare haft sportdäck såsom pilot power 2ct t.ex. och aldrig upplevt något liknande.

Vid 2 minuter runt Anderstorp får helt helt orimligen släpp pga däckprestandan oavsett däck. Antingen är det som du själv säger hjärnspöken eller så är det din körteknik (trött på slutet av passen?), mest sannolikt det första alternativet. Eller har du kanske fått en platta på däcket så det är när du går över kanten som du känner att det vinglar till? (Plattan kan du även på på sidan av däcket).
 
Vid 2 minuter runt Anderstorp får helt helt orimligen släpp pga däckprestandan oavsett däck. Antingen är det som du själv säger hjärnspöken eller så är det din körteknik (trött på slutet av passen?), mest sannolikt det första alternativet. Eller har du kanske fått en platta på däcket så det är när du går över kanten som du känner att det vinglar till? (Plattan kan du även på på sidan av däcket).
1,59 är ingen kanontid men jag upplevde ändå att det fick gå rätt fort i kurvorna. Har kört under 1.50 med starkare hojar och sportigare däck relativt enkelt så jag kände inte att jag körde över min förmåga men så kan det vara. Det kan vara trötthet mot slutet men kände mig pigg, det kan också vara bristande körteknik men jag fick enbart släpp mot slutet av passen. Sen blev jag stel så då körde jag förmodligen sämre än vad jag gjorde i början!

Men jag ska nog ändå slänga på en uppsättning s22 eller M9RR härnäst är tanken!

IMG_8478.jpeg
 
Last edited:
Du behöver "racingdäck"...
...enligt XL Moto.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230904-075343_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230904-075343_Samsung Internet.jpg
    392 KB · Visningar: 21
  • Gilla
Reaktioner: RN
Reagerade också på klassningen och blev tvungen att försöka ta reda på om det fanns två olika road6

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top