Michelin PP 2ct körriktning.

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
Tjenare, kollade på mitt däck idag när jag fått hem det från gummiverkstaden, och tycker att pilarna sitter åt fel håll mot vad dom borde göra på mitt framdäck, bakdäcket är helt tvärtom, där vattnet förs ut från centrum av däcket till sidorna.

Framdäcket har körriktningspilen enligt den röda pilen.

Det borde väl vara samma som bakdäcket eller är jag helt ute o yrar?

Bifogat

• Foton-0150MINDRE.jpg
    Foton-0150MINDRE.jpg
    37.9 KB · Visningar: 92
Pilarna på däcken skall gå åt det hållet däcken snurrar när du kör

Nix det är HELT korrekt som du har det.
Tänk på hur pilen pekar när den når asfalten...
(hint: framåt!) :)

När det når marken så träffar sidorna först och pressar vattnet inåt enligt pilarna på framdäcket.
Så du menar att man ska läsa pilen när den är emot asfalten?

Nej okej, så framdäcket vill ha in vattnet så man får planing och vattnet ska bort från bakdäcket, för att man ändå wheelar hela tiden?

Ser att det är fler som har funderingar om pilarna verkligen är rätt:confused:
men jag fick mitt framdäck monterar enligt pilarna. och det fungerar helt ok:tummenupp men visst ser det ut som om mönstret är fel...

Bakdäcket driver och snurrar alltid lite snabbare än asfalten. Framdäcket blir drivet och snurrar alltid lite långsamare än asfalten. Därför vänder man på mönstret.

Nix pix. Mönstret ska hamna som det är på bilden, och det gör det om man kollar rullriktningspilarna på däckssidan!
Som jag skrev, pilarna(rotations visarna, på bilden är det bara en pil) på däcken skall gå åt det hållet däcken snurrar/rör sig när man kör.

Du missförstod mig ;)

edit, nu får du porta toppen på skurhinken istället för att bjuda mig på en glass(dremelhistorien)

Last edited:
Har samma däck på båda mina hojar och det ser ut som ditt. Så du kan vara lugn...

Du hade ett gäng hojar. O fler på ingång såg jag.

Fan å ja som knappt hinner köra min:mad:

Ja det finns ett par. Åker och hämtar 1100:an på lördag i Tyskland. Men min gixxer 1000 -01 åker ut till försäljning i Maj. Kan inte ha hur mycket som helst i garaget. :)

Det där med att V format mönster för att pressa undan vatten var ju mest ett PR trick från någon bildäckstillverkare på 90talet.

Det var någon biltidning som gjorde en hel del tester och dom lyckades inte bevisa att det gjorde någon skillnad om man monterade däcken åt fel håll.

Dom flesta däcktillverkare använder ju heller inte längre det mönstret på sommardäck, rotationsriktning blir mer och mer sällsynt på bildäck, där börjar det mer och mer bli in och utsida som har olika mönster, innersida med mjukt gummi och grovt mönster mot vattenplaning och utsida med mer anläggningsyta och stabilitet. Faktiskt däck med både bra regnegenskaper och bra väghållning i torrt.. Något som ansågs omöjligt tidigare.

Men många mcdäck har spegelvända mönster på fram och bakdäck, ligger viss logik i det då man bara driver bak o i princip bara bromsar fram.
Mönstret på ett vägdäck är troligtvis mest till för att gummit ska röra på sig mer och få upp temp snabbare.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd