Michelin Power Race i regn?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag har Michelin Power Race på hojen nu, men risken är ju att det kommer att bli ganska blött i helgen då vi ska köra en BKK i Östersund.

Jag har aldrig kört den här cykeln på blött underlag ännu och har inte en blekaste aning om hur dom här däcken är.

Jag har regndäck utan fälgar ligger i förrådet. Är det värt böket att kränga om gummit på hojen, eller kommer Power Race att funka även på blöt bana om man kör ett lite lugnare tempo?

Har du regndäck tycker jag det är dumt att inte byta. Om vanliga sportdäck är hal när det är blött så vill jag inte veta hur power race däcken är. Risken för lowsider blir ju överhängande.

EDIT: Ha det så kul på Molanda, riktigt rolig bana.

Last edited:
Kört Power race i ett halvblött regnrace. Funkar bra sålänge du har farten/tempen uppe. Men är det kallt ute, mycket vatten eller om du slår av för mycket blir de ganska hala.

Jag har ett set flong nya Power One street i förrådet. Vet inte om de är bättre men om du vill så får du dom till ett bra pris :tummenupp
// Fredrik

Regndäck är väll oftast inte gatgodkända heller.
Vet inte om det är ok för SMC!?!

Det verkar ha lite blandat reglemente, jag vet inte om det varierar beroende på vilken region man kör i (SMC är ju uppdelat i olika regioner). Men när jag körde med SMC Skåne så stod det att man fick ha slicks, men inte regndäck. Däckvärmare fick man inte heller ha. Man fick ha krashkåpor men nummerplåten var tvungen att synas.

Motiveringen till varför man inte fick ha däckvärmare eller regndäck var något i stil med att det tar för mycket uppmärksamhet från utbildningen eller något i den stilen.

Om man ska byta hjul mellan sina bankörningspass så kanske det gör det. Men om man kör på samma set alla passen, även om det då råkar vara regndäck så borde det inte stjäla fokus från resten.

Sen vet jag inte om samma gäller alla regioner.
Ring och fråga kanske ?

Sen vet jag inte hur länge regndäcken håller i torrt. Om det skulle bli torrt och varmare än du förväntar dig, håller de för 20 mils aktiv körning?
+ tur och retur körningen om du inte fraktar hojen på släp.

Om du inte får ha regndäck så borde gatdäck vara ett bättre val om det blir blött. Samtidigt som de fungerar bra i torrt väglag också, även om inte lika bra i torrt väglag som dina Power Race, när du fått upp temperaturen.
Gatdäcken kanske också kan ge dig bättre tider (inte för att det är någon tidmätning på SMC BKK och SHK) de första 2 varven eller något sånt (på varje körpass) för att de inte är lika beroende av att få upp tempen.

Kanske är det bäst (under förutsättningarna) att välja däck som är bra på allt men inte bäst på något?

Lycka till på kursen.

Det verkar ha lite blandat reglemente, jag vet inte om det varierar beroende på vilken region man kör i (SMC är ju uppdelat i olika regioner). Men när jag körde med SMC Skåne så stod det att man fick ha slicks, men inte regndäck. Däckvärmare fick man inte heller ha. Man fick ha krashkåpor men nummerplåten var tvungen att synas.

Motiveringen till varför man inte fick ha däckvärmare eller regndäck var något i stil med att det tar för mycket uppmärksamhet från utbildningen eller något i den stilen.

Om man ska byta hjul mellan sina bankörningspass så kanske det gör det. Men om man kör på samma set alla passen, även om det då råkar vara regndäck så borde det inte stjäla fokus från resten.

Sen vet jag inte om samma gäller alla regioner.
Ring och fråga kanske ?

Sen vet jag inte hur länge regndäcken håller i torrt. Om det skulle bli torrt och varmare än du förväntar dig, håller de för 20 mils aktiv körning?
+ tur och retur körningen om du inte fraktar hojen på släp.

Om du inte får ha regndäck så borde gatdäck vara ett bättre val om det blir blött. Samtidigt som de fungerar bra i torrt väglag också, även om inte lika bra i torrt väglag som dina Power Race, när du fått upp temperaturen.
Gatdäcken kanske också kan ge dig bättre tider (inte för att det är någon tidmätning på SMC BKK och SHK) de första 2 varven eller något sånt (på varje körpass) för att de inte är lika beroende av att få upp tempen.

Kanske är det bäst (under förutsättningarna) att välja däck som är bra på allt men inte bäst på något?

Lycka till på kursen.

Fasiken vad svårt det blev nu då...

Och vädret vet man ju inte ett dugg hur det blir från dag till dag. Väderprognoserna stämmer ju inte ett dugg. :va

Kanske bättre att låta torrdäcken sitta på och ta det lugnt istället.

Många tack för alla tips! :tummenupp

Fasiken vad svårt det blev nu då...

Och vädret vet man ju inte ett dugg hur det blir från dag till dag. Väderprognoserna stämmer ju inte ett dugg. :va

Kanske bättre att låta torrdäcken sitta på och ta det lugnt istället.

Många tack för alla tips! :tummenupp

Det var en herre som var med sist vi var på Molanda och körde snabbast av alla, med regndäck när det var 25ºC i skuggan.
Så bara man har pannben kan man köra på sladd och klara det ändå...

Det var en herre som var med sist vi var på Molanda och körde snabbast av alla, med regndäck när det var 25ºC i skuggan.
Så bara man har pannben kan man köra på sladd och klara det ändå...

Gissar på att regndäcken blev rejält slaktade av den behandlingen?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back