Regndäck är väll oftast inte gatgodkända heller.
Vet inte om det är ok för SMC!?!
Det verkar ha lite blandat reglemente, jag vet inte om det varierar beroende på vilken region man kör i (SMC är ju uppdelat i olika regioner). Men när jag körde med SMC Skåne så stod det att man fick ha slicks, men inte regndäck. Däckvärmare fick man inte heller ha. Man fick ha krashkåpor men nummerplåten var tvungen att synas.
Motiveringen till varför man inte fick ha däckvärmare eller regndäck var något i stil med att det tar för mycket uppmärksamhet från utbildningen eller något i den stilen.
Om man ska byta hjul mellan sina bankörningspass så kanske det gör det. Men om man kör på samma set alla passen, även om det då råkar vara regndäck så borde det inte stjäla fokus från resten.
Sen vet jag inte om samma gäller alla regioner.
Ring och fråga kanske ?
Sen vet jag inte hur länge regndäcken håller i torrt. Om det skulle bli torrt och varmare än du förväntar dig, håller de för 20 mils aktiv körning?
+ tur och retur körningen om du inte fraktar hojen på släp.
Om du inte får ha regndäck så borde gatdäck vara ett bättre val om det blir blött. Samtidigt som de fungerar bra i torrt väglag också, även om inte lika bra i torrt väglag som dina Power Race, när du fått upp temperaturen.
Gatdäcken kanske också kan ge dig bättre tider (inte för att det är någon tidmätning på SMC BKK och SHK) de första 2 varven eller något sånt (på varje körpass) för att de inte är lika beroende av att få upp tempen.
Kanske är det bäst (under förutsättningarna) att välja däck som är bra på allt men inte bäst på något?
Lycka till på kursen.