Michelin pilot sport ?

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
är det ett bra däck?

måste byta fram däck på min blade..

sitter ett nytt Diablo däck bak, finns det även Diablo framdäck?

tacksam för hjälp
 
Diablo i 130/70-16 som du ska ha, http://www.duells.se/ Finns inte pilot power, vaken vanlig eller 2CT. Vet inte om Qualifier finns i den dimensionen, men jag är tveksam till det.

Det är tyvärr inte helt lätt att hitta riktigt klibbiga däck till din hoj
 
Last edited:
Pirelli




Olika fabrikat har olika egenskaper, på vissa däck så är mönstret utformat så att man inte kan blanda.

Det har jag aldrig hört talas om, visst, man kan inte blanda ett crossmönster med ett gatmönster, osv.

Är du säger på att du inte menar olika profil på slitbanan, dvs även om profilhöjden är rätt (ex vis 80) så kan rundningen av slitbanan vara olika utförd?
 
Nån som kan rekomendera bakdäck till speed 3 vill ha ett av de bästa däcken, kanske beror det på hur man åker vilka egenskaper däcket ska ha eller???
 
Varför ska man inte blanda fabrikat?

Oftast går det nog ganska bra, men det är ju lite jobbigt och dyrt om kombinationen man har skaffat visar sig funka dåligt.

Nån som kan rekomendera bakdäck till speed 3 vill ha ett av de bästa däcken, kanske beror det på hur man åker vilka egenskaper däcket ska ha eller???

Michelin Pilot Power och Pirelli Diablo är bra sport-gatdäck som även duger till bankörning i hyfsat tempo. Finns givetvis fler men det är dessa jag har provat. För lite längre livslängd (och kanske något sämre men fortfarande bra grepp) finns t.ex. Michelin Pilot Road och Road 2.
 
Last edited:
En amatörmässig recension!

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter!!
Eftersom jag redan i år har hunnit med nära på 1000mil.
Så har jag nött ut ett par uppsättningar däck.

Nu skall tilläggas att dom första tre kördes på en Twin, vilket ger rätt mycket högre förbrukning av däck!
Dessutom använder jag min hoj dagligen, till och från jobbet.
Sen långa aktiva turer på helgerna.
Vilket innebär att det blir mycket!! rakt fram! (Upprätt körning)
Det tror jag absolut att du måste ha i åtanke när du väljer däck.
Ett Power 2CT, eller Qualifier är grymma däck.
Har ett grepp som känns solitt när det börjar röra på sig.
( Jag tillhör förvisso inte dom som går med hjulspinn ur kurvorna )
Men mentalt kändes dom mer än ok.

Baksidan med dom däcken var milen.
Powern som satt på först höll 450 mil.
Sen var det slätt på toppen.

Qualifiern höll 450 - 470 mil

Eftersom jag nötte så mycket däck så beslutade jag mig för att testa ett Road 2CT som tredje uppsättning, där jag hoppades på fler mil.
Nu hann jag inte testa det då jag bytte hoj.

Men det jag konstaterade var att en av dom mest aggresiva, inspirerade turerna jag någonsin gjort på hoj, genomfördes med Road 2CT.
Och dom höll måttet mer än väl!

Sen till ursprungsfrågan: Pilot Sport!
Jag fick ett sånt på Blejden jag har i dag.
Och det jag direkt kan se är att profilen på Sport däcket är mer åt Road, än åt Qualifier och Power,
Grepp mässigt har jag inte upplevt att det någnstans skulle bete sig opålitligt.

Jag vet att fyssten säger att när det släpper så släpper det utan att varna..
Men utifrån min egen förmåga så tror jag inte att jag är i närheten.

Kontentan av det jag sitter och maler ner här är att min slutsats är:
Oavsett vad alla "däcks proffs" gärna vill dela med sig av är.
Välj ett däck som är anpassat till din körstil, förmåga.
Greppmässigt tror jag det krävs en mer avancerad förare för att börja tära på de yttre gränserna för vad olika däck klarar av.
Som vardags rejser funkar precis vad som helst av de som nämns här.
Tänk på ekonomin i däcket.
OCh tänk på hur många mil du vill ha ur ditt däck.
Sen sätter du det i relation till din plånbok..

Så!
Tack för ordet..

Sen kan jag passa på att rekommendera SWT när jag ändå håller på..
Bra service!
Goda kakor!
Och helt rätt priser!! :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top