Michelin Pilot Road på bana? Kan det fungera?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Någon som kan hjälpa mig.
Har ganska nyligen köpt en GSXR 1000 K5, och då satt det nya däck på.

Bak är ett Michelin pilot power 2ct, och det har jag tidigare erfarenhet av, så där är jag inte så orolig.

Fram sitter ett Michelin pilot road, och här vill jag veta om någon har någon erfarenhet av däcket på bana.
På Michelins hemsida är det ett däck för touring, och jag vill inte trilla för att däcket är skit.

Kommer att köra i lugna gruppen, men hoppas att få ner knät i marken (utan att trilla :hihi)

Ja det funkar men att ha sämre grepp fram än bak tycker jag är lite negativt. Att ha extra marginaler kanske räddar en dyr highsider. Du kommer få många olika svar här. Mycket sitter i huvudet så varför inte slänga på en bättre uppsättning på hojen om du ska köra fler banåkningar och veta att du har bra grepp och slipper börja nojja om däcken har grepp eller inte. Det är alltid trevligt att ha nya fräscha däck inför en banåkning tycker jag

Last edited:
Inga problem i någon grupp, så länge du inte lämnar huvudet hemma som många gör och struntar i signalerna från däcket. Det kommer överhetta om du kör snabb grupp, och om du är ute efter att skrapa knä i långsam grupp kan du lika gärna ställa hojen på depåstödet och hänga av. Så onödigt är det... Men däcket i sig klarar sån körning en stund, klipp från ett bantest av Road 3 finns här: http://youtu.be/8WxoK8kYN48

Edit: Det där blev jävligt uppåner... Men orkar inte ändra just nu utan tar det imorgon.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Last edited:
Ja det funkar men att ha sämre grepp fram än bak tycker jag är lite negativt. Att ha extra marginaler kanske räddar en dyr highsider. Du kommer få många olika svar här. Mycket sitter i huvudet så varför inte slänga på en bättre uppsättning på hojen om du ska köra fler banåkningar och veta att du har bra grepp och slipper börja nojja om däcken har grepp eller inte. Det är alltid trevligt att ha nya fräscha däck inför en banåkning tycker jag
Fast med dåligt fäste fram får man lowsiders, vilket brukar kunna vara ganska smärtfritt, och hojen brukar klara sig rätt ok om den inte börjar volta utanför asfaltskanten.

OK, tack för alla svar.
Kommer att sätta på Dunlop sportsmart både fram och bak sen, men kör slut på dessa först.

Inga problem i någon grupp, .....................

.............klipp från ett bantest av Road 3 finns här: http://youtu.be/8WxoK8kYN48

Edit: Det där blev jävligt uppåner... Men orkar inte ändra just nu utan tar det imorgon.

:D Otroligt kul inlägg det blev - "inga problem..." och så här ser det ut: osså e filmen upponed som vid en krasch. Skratta så jag pinka på mig. En bra lördagkväll.... :D

Ha det bra allihop! :)

PS. Ett alternativ är att köpa ett Pilot Road bakdäck o ett 2CT fram, så har du jämna set. Pilot road e grymt bra på vägen även för sportmaskiner.... DS.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti