Michelin pilot road kass vid vått väglag?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tjoho.

Var ute och körde en sväng i förrgår och det regnade som satan.
Mesade inte lika mycket som jag brukar göra när det är blött väglag, men körde väl inte som Rossi heller direkt. Fick vattenplaning på bakdäcket 2 gånger och ett rejält bakhjulssläpp i en kurva.

Sen slog det mig att det kanske inte är för att jag körde lite fortare utan det kanske är för att jag har bytt däck. Förra sommaren körde jag med metzeler rennsport bak och det släppte i princip aldrig.

Nån annan som har dåliga regn-erfarenheter av Michelin polit road?

Skillnaden mellan vissa däck är markand. Rennsport t.ex är till för grepp framför miltal.

Mina erfarenheter av Road är att dom suger fetpung när det regnar. Bytte till Pilot Power (vilka är bäst i regn?) och kommer inte köra på nånting annat på länge tror jag.

vågen skrev:
Mina erfarenheter av Road är att dom suger fetpung när det regnar. Bytte till Pilot Power (vilka är bäst i regn?) och kommer inte köra på nånting annat på länge tror jag.

I nya Bike testar dom däck. Pilot Power fick bästa betyg i vått och näst bäst i torrt.

MVH Martin

Det kanske är era duccar som inte klarar av däcken :lol

För mig har dom funkat kalas,, både fram o bak.. Men jag kör inte så våldsamt när det regnar heller.. Som han nämde ovan,, kanske bättre att åka fler mil med pilot när det är soligt än att åka en halv sommar med rennsport i regn?

kamren skrev:
Det kanske är era duccar som inte klarar av däcken :lol

För mig har dom funkat kalas,, både fram o bak.. Men jag kör inte så våldsamt när det regnar heller.. Som han nämde ovan,, kanske bättre att åka fler mil med pilot när det är soligt än att åka en halv sommar med rennsport i regn?

Menar du att det är fel på mina stödhjul? :7peta :näsblod Jag klagar inte på hållbarheten på mina pilot power iaf och greppet är grymt!

Pilot Power är fantastiska i regn, men är man ute efter en kombination av mil och grepp så är Pilot Road mycket bra. Visst får man släpp med det däcket, men då skall man provocera det, och när det regnar kanske man skall åka försiktigt?

Freppa skrev:
Pilot Power är fantastiska i regn, men är man ute efter en kombination av mil och grepp så är Pilot Road mycket bra. Visst får man släpp med det däcket, men då skall man provocera det, och när det regnar kanske man skall åka försiktigt?

hurrn e hållbarheten i mil på road jämfört med power?
har klämt ur 600 mil ur mitt road bakdäck.. å de e väl ca 1½mm kvar.. (har bara fått ett litet släpp på en blöt "nylagd" vägbana.. vid omkörning)
mycket touring te jobbet eftersom bilen e kass... men annars så ligger man väl på hyffsat i svängar å böjar på 70vägar...

heimdal skrev:
hurrn e hållbarheten i mil på road jämfört med power?
har klämt ur 600 mil ur mitt road bakdäck.. å de e väl ca 1½mm kvar.. (har bara fått ett litet släpp på en blöt "nylagd" vägbana.. vid omkörning)
mycket touring te jobbet eftersom bilen e kass... men annars så ligger man väl på hyffsat i svängar å böjar på 70vägar...

Jag fick ur cirka 1100 mil på mitt road på gammelgixxern med cirka 125 hästar på bakhjulet. Mycket touring blev det, men jag börnade inget så.... Power har jag inte kört slut på på mitten utan bara på sidorna. De som satt på min gamla gixxer 1000 -03 har väl gått cirka 500 mil nu och har väl 100 mil max kvar.

Freppa skrev:
Jag fick ur cirka 1100 mil på mitt road på gammelgixxern med cirka 125 hästar på bakhjulet. Mycket touring blev det, men jag börnade inget så.... Power har jag inte kört slut på på mitten utan bara på sidorna. De som satt på min gamla gixxer 1000 -03 har väl gått cirka 500 mil nu och har väl 100 mil max kvar.

hur gör ni?
jag har kört 550 mil på mina pilot road nu och bak försvann det sista mönstret igår när jag va ute o åkte o fram är det strax under 1mm kvar.. jag har ej burnat eller gjort något annat onödigt, kan man räkna med halva livslängden på ett pilot power eller liknande lite mer bananpassat däck eller?

Jag vänder på frågan: Hur fan kör du? Med en ZX9R så måste du roa dig med start/stop metoden för att få så få mil. Hur ser de ut på sidorna? Mäkta förvånad!

ozto skrev:
hur gör ni?
jag har kört 550 mil på mina pilot road nu och bak försvann det sista mönstret igår när jag va ute o åkte o fram är det strax under 1mm kvar.. jag har ej burnat eller gjort något annat onödigt, kan man räkna med halva livslängden på ett pilot power eller liknande lite mer bananpassat däck eller?

Antal mil per däck är starkt beroende på körningen givetvis.
Kör du mycket större landsvägar/motorvägar så kommer du till största del bifinna dig på mitten av däcket och då kommer du självklart slita mer på just mitten.
Ligger du dessutom på i 200+ så försvinner däcket snabbare än du kan säga "bankomat"

Ligger man istället mest på slingriga vägar i bra tempo så kommer du utnyttja hela den tillgängliga däcksytan = fler mil trots hårdare körning.

Bakhjulsåkning är ett annat bra sätt att slita ut däck i förtid
(men det är det värt)

Så den bästa blandningen är att man kör mycket bana som sliter sidorna i kombination med bakhjulsåkning så däcket blir jämnslitet.
Plussa därefter på småvägspiskande som sliter hyffsat jämnt över däcket så har du samlat den typ av åkning som är kul :)
kontentan är, skit i stora vägarna och ha kul istället :banana

Last edited:
yonsson skrev:
Tjoho.

Var ute och körde en sväng i förrgår och det regnade som satan.
Mesade inte lika mycket som jag brukar göra när det är blött väglag, men körde väl inte som Rossi heller direkt. Fick vattenplaning på bakdäcket 2 gånger och ett rejält bakhjulssläpp i en kurva.

Sen slog det mig att det kanske inte är för att jag körde lite fortare utan det kanske är för att jag har bytt däck. Förra sommaren körde jag med metzeler rennsport bak och det släppte i princip aldrig.

För lågt lufttryck? 2.3 bak, inte lägre.

Freppa skrev:
Jag vänder på frågan: Hur fan kör du? Med en ZX9R så måste du roa dig med start/stop metoden för att få så få mil. Hur ser de ut på sidorna? Mäkta förvånad!

mycket blandad körning... däcken satt på när jag köpte hojen hade inte gått många mil innan men för o vara på den säkra sidan lägg till 50 mil på mina siffror.
däcket är ju slut på mitten som det brukar bli med däck man åker på väg med men det är ju inte platt på mitten som man ibland brukar se på vissa däck om du förstår hur jag menar..(jämt slitet men mest på mitten typ)
Slitaget på sidorna är väl inte mycket att skryta med, är ju nybörjare på hoj, kört bana ett par gånger lite försiktigt bara..

någon start stop metod har jag inte praktiserat i större utsträckning!

ska passa på o fråga, någon som har erfarenheter av dunlop 208 GP? är det något att ha?

Freppa skrev:

då får de nog fantamej bli ett par power...
om de inte e alldeles för snorigt dyra
eller bridgestone battlax bt 012/014

Last edited:
M:et skrev:
Antal mil per däck är starkt beroende på körningen givetvis.
Kör du mycket större landsvägar/motorvägar så kommer du till största del bifinna dig på mitten av däcket och då kommer du självklart slita mer på just mitten.
Ligger du dessutom på i 200+ så försvinner däcket snabbare än du kan säga "bankomat"

Ligger man istället mest på slingriga vägar i bra tempo så kommer du utnyttja hela den tillgängliga däcksytan = fler mil trots hårdare körning.

Bakhjulsåkning är ett annat bra sätt att slita ut däck i förtid
(men det är det värt)

Så den bästa blandningen är att man kör mycket bana som sliter sidorna i kombination med bakhjulsåkning så däcket blir jämnslitet.
Plussa därefter på småvägspiskande som sliter hyffsat jämnt över däcket så har du samlat den typ av åkning som är kul :)
kontentan är, skit i stora vägarna och ha kul istället :banana

jo det har ju blivit ett antal 50-230km accelerationer ngn timme runt runt på svistad med precis nytaget körkort tex, kanske är därför...
men nu börjar jag tröttna på o gasa rakt fram , kommit på att det är roligare att svänga, gasade tom lite i kurvorna på trafikövningen förra onsdagen på svistad.. hmm ska se till att slita nästa uppsätting däck lite jämnare!

men så till min fråga igen, hur mycket kortare livslängd kan man räkna emd på en power?

Jag har erfarenhet av både road och pilot sport däcken, vad jag kan säga är att Pilot Sport däcken har mycket bra grepp i vått och torrt och bana (ej elit förare är jag)

Men däremot kan jag inte förstå hur Michelin kan göra reklam på Eurosport för Road däcken i väta (you gonna love the rain) :fatta! :kocko

Tycker Road däcket är bara OK i torrt väglag

När det gäller vått underlag tror jag det spelar väldigt stor roll vart du kör.
Regn är inte bara regn. Olika vägar har olika grepp, speciellt när det är blött.
Dessutom skiljer sig greppet betydligt beroende på hur blött det är.
Lite blött och fuktigt eller riktigt regnigt?
Ligger det dessutom lite gammal pollen på vägen så kan det bli som såpa. Då greppar bara finndubb.
Jag gissar att det bästa är att köra samma väg med olika däck om man ska jämnföra.
Road borde greppa bättre än rennsport, i väta.

Comi skrev:
När det gäller vått underlag tror jag det spelar väldigt stor roll vart du kör.
Regn är inte bara regn. Olika vägar har olika grepp, speciellt när det är blött.
Dessutom skiljer sig greppet betydligt beroende på hur blött det är.
Lite blött och fuktigt eller riktigt regnigt?
Ligger det dessutom lite gammal pollen på vägen så kan det bli som såpa. Då greppar bara finndubb.
Jag gissar att det bästa är att köra samma väg med olika däck om man ska jämnföra.
Road borde greppa bättre än rennsport, i väta.

Stämmer nog det du säger,jag var på bankörning tidigare i veckan och körde i regn med nya Conti Road Attack gick hur bra som helst inga släpp eller vattenplaning.

Men sen när jag skulle hem så släppte däcken både fram och bak, samtidgt ibland säkert 6-7 gånger. Och hastigheten låg inte på mer än 85-90.
Detta var mindre väger med mycket skog runt omkring,sen när jag kom ut på motorvägen med vajerräcken på båda sidorna så kändes det inte kul. Vågade inte prova om det släpte där med,men antagligen så skiftar det från väg till väg.
Hade Pirelli GTS MTR 23 fram 24 bak innan. De släppte aldrig i regn kunde kör med 5cm vatten på vägen 120 utam problem. Hoppas det var vägen som var hal och inte däcken.

yonsson skrev:

Nu för tiden när jag köper gatdäck väljer jag nästan uteslutande modell baserat på våtegenskaperna. De flesta däck är ändå ok på torra vägar men jag är trött på otillförlitliga däck så fort det blir fuktigt eller blött på vägarna. Hellre ett däck med bra våtegenskaper som körs slut på 500 mil än en road/touring-motsvarighet som släpper helt omotiverat men räcker 1500 mil.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!