Michelin Pilot Road - hur upplever ni dem?

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Yo,

Håller faen på att bli knäpp tror jag. Tycker inte att jag har det grepp jag borde ha i mina däck. I medelsnabba hastigheter/kurvor så driver mina däck ut, driftar helt enkelt. Efter en å annan rondell har man ju fått stanna och rätta till kallingarna efteråt. Det har hittills inte varit något överjävligt släpp men man blir ju nojjig.

Fattar inte det här, någoting är fel men vad :va . Grejjen är att jag har provat med olika tryck, spårval etc etc (trial and error) och 'problemet' kvarstår. Däcken är färska och har gått 200+ mil.

Nån som har likande erfarenheter och/eller förklaring?

Har ingen erfarenhet av Pilot Road att delge dig, men på min S3 så sitter det Pilot Power och jag har inga som helst problem med fästet. Du kanske skulle prova Pilot Sport (ska vara modellen mellan Road & Power) om du vill få bättre däckekonomi än med Pilot Power.

Last edited:
Jag kör med pilot road bak samt metzeler m1 fram, som jag tycker är en bra kombination. Aldrig kännt at något släppt el. liknande även på lite ruffligt väglag när man går in för att skrapa-knä...

Antingen har du jävligt taskig asfalt där du bor eller så är det fel på däcken. Pilot road är annars säkra stabila däck som håller i bra oavsett temperatur.

Pilot sport är väl numera ersatt av Power? Power är ett väldigt fint däck, Sport var det väl problem med uppvärmningen på? Svårt att få temp i däcket.

Jag har kört endel på morsans hoj med Pilot Road å de funkar helt okej även för sportig körning, går att knäskrapa "kalla" om man e förnuftig med gaspådrag, finfina i regn oxå.......... har fått i bäggefotpinnarna på en Fazer 1000 med dem, det säger väl egentligen inget om däcket men jag har fullt förtroende för dem. Inga hyss som jag hade med pilot sport på "gammla goda tiden" :):)

Hade Pilot Road på min R6:a, tyckte det var bra däck. kändes aldrig som den tappade greppet.

jag tycker det släpper titt som tätt.. gillar dom inte. blir nog power nästa omgång

Körde slut på ett par uppsättningar Road på X11:an, inga problem med släpp.

Rondeller är fyllda med Diesel och skräp.

Sen spelar ju personlig körstil in också,har man en mer aggresiv stil så kanske det märks tydligare.

Road funkar bra för mig oxå!
Enda släpp jag haft är när man vrider på rejält i
kurvutgångarna på gokartbanor.
Kontrollerade powerslides med en BMW boxer är
jävligt skoj :tungan

.

Hm, iaf en till som har haft probs...

Aja, det är inte inbillning iaf, för jag fick släpp igår igen. Måste ha fått tag på däck ifrån en dålig serie eller nått.
Det som stör mig är att det släpper när det logiskt sett inte borde det. Alltså inte när jag kör 'rejsigt' utan det är när jag 'tourar' som det händer.
Enda förklaringen kvar är att jag kör som en kratta med det gjorde jag mina gamla däck också...

/P

morecore skrev:
Jag kör med pilot road bak samt metzeler m1 fram, som jag tycker är en bra kombination. Aldrig kännt at något släppt el. liknande även på lite ruffligt väglag när man går in för att skrapa-knä...

Samma här...men som sagt det tar ju två-tre varv att värma upp det vid bankörning. Har haft en släpp en gång (på bana) men det var i max nedlägg och gaspådrag ur en kurva..

Håller bra och helt ok vid enstaka bankörningar :tummenupp

Tycker Road funkar bra. Har dem bak och bandäck (Supercorsa) fram senast, pga touringsemester. Inte kanske bästa kombinationen, men fungerar bra och då bättre grepp fram såklart.

Road går att åka bana med eller annan aktiv körning men är lite halare. Jag tycker de håller bra tills det blir lite "hårt" och sen känner man att det kontrollerat börjar bli på gränsen. Något riktigt släpp har jag ej haft, men jag släpper inte ut alla pållarna i kurvorna.

Jag har åkt 420 (europa: 2 pers + full packning)+ 200 (sverige: 2 pers + full packning)+ div åkning ca 500= ca 1100 mil med Road bak och det inkluderar några hyfsade burnout. Då var det knappt 2 mm kvar. Då gick det forfarande att lägga lakrits i många minuter till :) :)
Mycket däck för pengarna!
Missbedömde den sista burnisen dock... :(

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!