Michelin Pilot Road 4

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Någon som vet något om dessa däck?
Vad jag har hört så skall dom hålla markant bättre än både PR3, och PR2!?

BW
 
Nu körde väl föregående ägare & jag som kärringar kanske men jag fick ut 1800 mil på mina PR3:or :va Längre livslängd behövde de knappast. Däremot kan väl Michelins designers lägga ner lite själ på utseendet :huvet För TKC80 är fan sexigare än PR3 :tummenupp
 
jag kör Pr3 på bandagar just nu så jag är lite intresserad på torr asfalt aspekten på PR4 då jag tycker i vått funkar Pr3 ypperligt :)
 
Jag har precis skott om min brukshoj med PR4 och ska testa dessa inom några dagar.
PR3 har skött sin uppgift förvånansvärt bra i ur och skur.

Enligt de dokument jag har fått läsa, så är torrgrepp och livslängd förbättrat.
Våtgreppet är uppdaterat (läs lite bättre) enligt Michelins tekniker.
 
Jag körde 1000mil på ett PR3 bakdäck på min 990 smt och det dubbla fram.
Håller PR4 längre så känns det lustigt, greppet i PR3 är bra sålänge dem inte blir för varma så PR4 kanske tål lite högre temp då, ska bli kul att läsa lite recensioner om det när folk hunnit testa lite :-)
 
PR4 håller väl måttet måste jag säga.
Pallar lite hårdare tag jämfört med PR3 märker jag.
Har inte kört i ösregn ännu men pendlar till jobbet 11mil om dagen.
Kört från -6 och mestadels motorväg och några rondeller :)
Inga problem.
De ger ett väldigt förtroendegivande intryck, precis som PR3

Har nu bytt tillbaka till PR3 för att köra slut på dem innan PR4 skall hårdtestas resten av sommaren.
 
Kollade bara lite snabbt med rekommenderade priser och 1 webshop på internet.
Michelins rek.pris:
180/55-17 PR4: 2308:-
180/55-17 PR3: 2139:-
180/55-17 PR2: 1875:-

Hojdäck.se:
180/55-17 PR4: 1621:-
180/55-17 PR3: 1518:-
180/55-17 PR2: 1371:-
 
Om du menar att jag inte tog den billigaste webshopen, så har du helt rätt.
Det var också den sidan som råkade vara uppe vid detta tillfälle :rolleyes:
 
Kommer inte ihåg exakt längre men över 1000mil med PR2 och PR3 var nog inte sämre men jag gillade PR2 bättre än PR3. PR2 var grymma i både torrt och vått, körde mkt. tidigt/sent på säsongerna och då även vid enstaka minusgrader.

PR3 är snäppet bättre vid regn men PR2 räckte ändå till med marginal. Nackdelen med PR3 enligt mig är för stor inriktning för blöt vägbana = extremt mjukt och så många sipningar att svängmotståndet ökade markant = påtagligt kännbart.

Utan att ha provkört PR4 så är jag dock tveksam om det blivit bättre. Om någon vecka eller två kanske jag hunnit provköra några vändor med PR4.
 
Jag har kört rätt aggressivt (Tänk rödljus) förra sommaren. Stod och mätte med skjutmått förra helgen och förlorat 1mm-1,5mm . Folk klagar på att bakdäcket slits fort med 1400cc men min upplevelse av Michelin Pilot Road 4 är att det håller väldigt bra. Jag gissar nog att backdäcket håller mer än 1000mil till då det var nyinköpt tidig vår 2013.
Michelin Pilot Road 4 får snabbt upp värmen även nu i det kalla april vädret så jag tror inte det är något vidare att använda på bana.


Jag har mycket bättre våtgrepps-förtroende med Michelin än Bridgestone. Tror det satt Bridgstone Battlax BT020 på de två föregående motorcyklarna jag körde och var inte alls nöjd. Kändes hårda "hockypucks-känsla" på nått sätt och tappade snabbt grepp i fukt med både Triumph Sprint ST 1050 och SV 650.
 
Last edited:
Vilka däck ska man välja om man gillar att accelerera ofta. Jag har en tung effektstark maskin som sliter backdäck ordentligt. Kör sällan på bana så däcksidorna får bara lite motion då o då. Mitt problem är kort o gott att mitten på däcket blir platt. Frågan är alltså, vilket däck är slitstarkast på mitten och samtidigt mjukt nog på sidorna för att funka på slingriga 70-vägar.
 
vilka däck ska man välja om man gillar att accelerera ofta. Jag har en tung effektstark maskin som sliter backdäck ordentligt. Kör sällan på bana så däcksidorna får bara lite motion då o då. Mitt problem är kort o gott att mitten på däcket blir platt. Frågan är alltså, vilket däck är slitstarkast på mitten och samtidigt mjukt nog på sidorna för att funka på slingriga 70-vägar.

hoosier
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top