Michelin / Metzler

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Hej!

Har sökt igenom forumet nu efter information om olika lämpliga bakdäck. Har landat 2 två val. Antingen Michelin Pilot Road eller Metzler MeZ 4. Cykeln e en suzuki GSXF 750, alltså ingen tung högfartsmaskin. Nu undrar jag om nån kan säga mig vilket av dessa däck som överlag har längst livslängd. Det är touring som gäller, visst kommer det gasas men inte ständigt! Tacksam för alla tips!

Martin :tummenupp

Ducatiracer skrev:
Ett bra tredje allternativ är Michelin Macadam.
Jag har ett som gått 150mil om du är sugen på något bra/billigt.

Misstar jag mig om jag fått uppfattningen att macadam är föregångaren till pilot? Säljs dom fortfarande? Tror nog jag köper ett nytt, men tack för erbjudandet! Vad e det för dimension om jag skulle ångra mig...? :rolleyes:

Hmm, svårt att veta - speciellt på en ganska stark/snabb cykel (aha- en GSXF, här läser man rätt :)). Har själv kört Michelin Pilot Road på VTR:en, å det räcker väl uppåt en 1000 mil om man inte gasar alltför friskt (sjukt?) skulle jag tro. Testade oxå, i brist på bättre, gamla Metzeler Z2 på gamla ZX6:an, vilket det verkade hålla bra länge - men så var oxå greppet därefter.

Ett tips är annars att kolla gamla Bike/Motorrad som brukar göra dylika tester, för själv kommer man inte till någon avgörande slutsats...
/F.

P.s. Pilot Road e lite modernare med "bättre egenskaper" än Macadam 90/100, men det lär ju inte skilja så oerhört mycket på dem. ds.

luka skrev:
Hej!

Har sökt igenom forumet nu efter information om olika lämpliga bakdäck. Har landat 2 två val. Antingen Michelin Pilot Road eller Metzler MeZ 4. Cykeln e en suzuki GSXF 750, alltså ingen tung högfartsmaskin. Nu undrar jag om nån kan säga mig vilket av dessa däck som överlag har längst livslängd. Det är touring som gäller, visst kommer det gasas men inte ständigt! Tacksam för alla tips!

Martin :tummenupp

Jag har kört med Z4 ett par år nu och det fungerar bra på alla typer av underlag. Möjligen sliter det lite håtr, men det beror ju på dig själv.. :rolleyes:

michelinet håller längst.. men metzeler däcket är bättre....
dvs. bättre väg egenskaper, grepp och dyligt. jag menar 100mil hit eller dit :7peta

Pilot är ett väldigt bra däck med livslängd, får ut 1500 mil med min gammelgixxer. Erfarenheten jag har av Metzeler är att de är sladdriga i vått.

Håll dig ifrån MeZ4, inte bättre grepp än Macadam och höll knappt 400 mil på min Fazer :tummenner
Vill du försaka lite livslängd men ha bättre grepp, kortare uppvärmningstid än Pilot Road satsa då på Pirelli Diablo eller eventuellt Dunlop D208

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park