Michelin bandäck

Michelin cup kallruggning bak. B blandning

Testar cup däcken (~Michelin power one competition) och fått stora problem med kallruggning. suddgummi åt bägge håll...

Michelin rekomenderar 1.5 - 1.7 bar kalltryck. jag började på 1,7 och gick ända ner till 1,4 utan skillnad.

Fått tips att släppa returen. Ingen skillnad.

1,50 varv på Anderstorp. 13 grader i luften. däcksvärmare.
När jag kommer in efter 30 minuterspass känns däcken för kalla Spontant 50 grader . Arbetstemp 50-90 grader enligt spec.

Visst det är i kallaste laget i luften för dessa däck och jag kanske skall testa än mindre luft men inga andra ideer typ som fjädringsinställningar? komp o retur åt vilket håll?

GSXR 750 04a. 116 häst på slangen. Bra gaskontroll.
Öhlinare. Aldrig tidigare haft problem med skumma däckslitage.

Fram: cup VA. 2.1 bar. Inga problem alls.

Tycker att öhlinaren bak är hyggligt bra inställd. Skall meckla mer under morgondagen men tänkte kolla om någon kan ge lite ideer...

Snackade med en Michelin-erfaren kille (SuperStock-pappa) på Mantorp sist.. Jag hade problem med överhettning, och körde då typ 2,1 bak varmtryck.

Han sa 1,5-1,8 VARMT.

Olika stommar reagerar ju olika på det där med tryck. Vissa däck mindre varmare av sänkt tryck pga mer inre friktion, andra svalare pga att den yttre friktionen delas på större yta och avlägsnar värmen snabbare (samt att det ger bättre fäste).

Vi hade 10-13 grader i asfalten. Kallt på natten och ingen direkt sol på dan. Slet mer däck på 4 pass på Mantorp än jag gjprt på 15-20 pass på Sviestad i högre temp. Vad som har med tempen och vad som har med banan att göra är svårt att säga.

Banor som mantorp med många, långa "mycket-gas-under-ganska-mkt-nedlägg" tuggar ju däck på ett annat sätt än gasa-bromsa-sväng-gasa-bromsa-sväng.

Men jag hade också de där kallruggstendenserna. Inte så farligt dock, men det kostade gummi.

Jag testade att släppa retur för att få bort lite "studs" som det såg ut på däcket som jag hade då det var som blanka fläckar på det, men då blev hojen instabil i utgångarna när man klev på istället så det funkade inte.

Jag skulle, enl. "proffsets" inrådan börja på 1.8 varmt, och sen gå nedåt beroende på hur snabb du är. Är man snabb snabb är det närmare 1,5 tydligen.. Jag ska börja testa mig fram :) Har ett till sånt däck kvar, sen blir det nog Pirelli fortsättningsvis.

Testade 1,6 VARMT för bakdäcket igår på A-torp med Fiver. Däckslitaget fint, kanske inte perfekt, men fint slitage.

Testade 1,6 VARMT för bakdäcket igår på A-torp med Fiver. Däckslitaget fint, kanske inte perfekt, men fint slitage.

Gick ner till 1,2 kallt. Då började det ordna till sig men då orkade inte stommen hålla uppe ordentligt och hojen vart orolig i böjarna. känns som 1,3 kall är lägsta man gå spontant för att däcket skall kännas trevligt i det här fallet.

Verkar vara vanligt problem med kallruggning med Cup däcken bak. C blandningen än värre. Framförallt i kombination med effektsvaga hojar. Någon som testat A blandningen i detta väder med 600/750?

Sjukt imponerad av VA fram. Inte ett problem och jäkla gött i svängarna. Skall prova R10 bak nästa gång. Skall bli intressant och se om det funkar bra med VA fram...

Jag har kört rätt mycket på Michelin slicks från 2008-2010. Har kört endast på 1270 fram. Där kör jag alltid med 2,45 varmtryck på värmare. Bak har jag kört huvudsakligen 1910 och 1920, både A och B. Har då alltid 1,85 bar varmtryck. Detta har funkat fint. Slitage kan variera, oftast pga kall väderlek om man har ordning på sin fjädring. Om man ska laborera med trycket ska man inte fråga på sporthoj utan snacka med nån kompetent person. När det gäller Michelin så nämndes Petjo några inlägg tidigare. Han har bra koll på dessa däck.

Hittade följande på Michelins hemsida. Kalltryck 2,1 fram och 1,5 bak.

http://michelin-power.com/en/range

Jag har kört rätt mycket på Michelin slicks från 2008-2010. Har kört endast på 1270 fram. Där kör jag alltid med 2,45 varmtryck på värmare. Bak har jag kört huvudsakligen 1910 och 1920, både A och B. Har då alltid 1,85 bar varmtryck. Detta har funkat fint. Slitage kan variera, oftast pga kall väderlek om man har ordning på sin fjädring. Om man ska laborera med trycket ska man inte fråga på sporthoj utan snacka med nån kompetent person. När det gäller Michelin så nämndes Petjo några inlägg tidigare. Han har bra koll på dessa däck.

jo har läst länken och tagit i beaktande. Kylan, den låga effekten och körstil verkade inte vara en bra kombo i det här fallet. Går säkert att förbättre fjädring men faktum kvarstår. Jag hade 45 grader på däcket efter 20 minuter på banan. Det är för lågt. 1.50 varv får ändå ses som tillräckligt tempo även om det inte är imponerande och långt ifrån pb.

Två dagars bankörning ons-tors, G-åsen med Highsider först och sedan Mantorp med Honda Sverige. Körde inte alla pass men mina A-bakdäck höll båda dagarna. Hade som vanligt glömd hur trycket skulle vara men körde 2,1 värmarvarmt fram och 1,5 värmarvarmt bak. Det slets väldigt bra iaf och jag har mkt bättre stabilitet med A-däcken än de gamla S1246B.

Började att köra på michelin power cup A både fram och bak, på anderstorp för en vecka sen.
Tänkte att det är ju så pass kallt så a blandningen borde funka, fick ingen ordentlig temp i däcken och ett jäkla slitage som följd, körde på 1,5 kall tryck som rekommenderat.
Vad brukar ni köra för tryck på dessa?

Började att köra på michelin power cup A både fram och bak, på anderstorp för en vecka sen.
Tänkte att det är ju så pass kallt så a blandningen borde funka, fick ingen ordentlig temp i däcken och ett jäkla slitage som följd, körde på 1,5 kall tryck som rekommenderat.
Vad brukar ni köra för tryck på dessa?
power cup bak en kall dag går knappt inte. Jag har gett upp. Framförallt med effektsvag hoj och mjuk körstil.
Jag är inte ensam. Googla... kallriv och slut däck alldeles för tidigt. Ingen temp...
När det väl börjat tugga är det svårt att backa. En del lyckas med mkt högre tryck på dessa och får då upp tempen på ytan såpas att kallruggningen blir bättre vart fall...

Så testa högre tryck. Ligg på hårt så att du får upp temp. Men personligen hade jag sparat däcket till en varmare dag...

Jag har också lyckats genom att ha extremt lågt tryck att få stomvärme så att säga. Men då blir det oroligt att köra på. Har inte haft detta problemet med NÅGOT annat däck jag kört på. Vare sig gat eller slick.

Last edited:
Jag provade att sänka trycket lite på morgonen men efter bara några varv var highsidern inte långt bort, slog sönder kåpglaset med hjälmen men kunde göra en upprätt avåkning.

A blandningen kanske är i mjukaste laget också, kör nog b blandning i fortsättningen om man nu inte ska börja åka på dyrare däck.

Min erfarenhet är att A-blandningen funkar upp till +20 och slits kopiöst i den temperaturen, skulle tro att lufttrycket måste höjas redan vid 15 grader. B-däcket håller bättre men C är nog vad som gäller på en literklubba, 2-3 dar inklusive vändning som max.

...A blandningen kanske är i mjukaste laget också, kör nog b blandning i fortsättningen om man nu inte ska börja åka på dyrare däck.

Bara jag som A-däck som fungerar bra alltså?
Kan tänka mig att slitaget i kallare temperaturer kan vara svårt att få till och att man får ta att det slits en del. Det måste det ju göra om det ska greppa.

Bara jag som A-däck som fungerar bra alltså?
Kan tänka mig att slitaget i kallare temperaturer kan vara svårt att få till och att man får ta att det slits en del. Det måste det ju göra om det ska greppa.

Då var jag otydlig - de funkade utmärkt för mig i kall väderlek och greppet som Du säger klockrent. När det var soligt och lufttemp upp emot 15-20 (asfalten varmare) blev slitaget för stort och släppen vanligare, förmodligen gick däcket för varmt. Jag borde ha varit mer uppmärksam och ökat lufttrycket, det hade möjligen minskat slitaget.

Jag har kört upp 3 st B-däck bak på min nu och funderar på om jag ska fortsätta köra B eller om jag ska gå på C-däck.

Det största problemet jag har med B-däcken är att en mulen dag med 15 - 17 grader i luften så slits dom något kopiöst. Kan slita ut en sida på Gelleråsen på 4 - 5 pass. Kör då med kalltryck på 1,65 - 1,75 bar. I varm värderlek (22 - 24 grader) så kör jag 1,55 med perfekt slitage.

Någon som vet om C-däcken är snällare mot förändringar i temperaturer eller är det A-däck som gäller för svenska väder? Kanske måste ha både A och B däck liggandes och byta efter väderlek.

Enl Michelins tabell så är C-däcken för över 30°C i lufttemp, men står också "For a longer service life". Så blir inte riktigt klok på när dessa ska användas. :va

Jag har kört upp 3 st B-däck bak på min nu och funderar på om jag ska fortsätta köra B eller om jag ska gå på C-däck.

Det största problemet jag har med B-däcken är att en mulen dag med 15 - 17 grader i luften så slits dom något kopiöst. Kan slita ut en sida på Gelleråsen på 4 - 5 pass. Kör då med kalltryck på 1,65 - 1,75 bar. I varm värderlek (22 - 24 grader) så kör jag 1,55 med perfekt slitage.

Någon som vet om C-däcken är snällare mot förändringar i temperaturer eller är det A-däck som gäller för svenska väder? Kanske måste ha både A och B däck liggandes och byta efter väderlek.

Enl Michelins tabell så är C-däcken för över 30°C i lufttemp, men står också "For a longer service life". Så blir inte riktigt klok på när dessa ska användas. :va

Eller testa annat bakdäck? finns ju gott om alternativ. Jag gav upp dem bak... VA fram är dock trevligt.

Eller testa annat bakdäck? finns ju gott om alternativ. Jag gav upp dem bak... VA fram är dock trevligt.

Har en bra inköpskanal på just Michelin och är grymt nöjd med dom så länge temperaturen är rätt. Så vill helst inte byta.

Har testat Dunlop och Conti men tycker Michelindäcken hade bäst känsla, möjligen för att jag alltid har kört Michelindäck på mina hojar och är van vid feedbacken från dom.

C-däcken är nog tänkta mer som endurancedäck. Känns nog lite hårda att åka fort på.

Har en bra inköpskanal på just Michelin och är grymt nöjd med dom så länge temperaturen är rätt. Så vill helst inte byta.

Har testat Dunlop och Conti men tycker Michelindäcken hade bäst känsla, möjligen för att jag alltid har kört Michelindäck på mina hojar och är van vid feedbacken från dom.

Jo om temp är tillräcklig är dem bra...

Testade i tisdags och onsdags ett C bakdäck och kan verkligen rekommendera det. I princip samma fäste som B-däcken men mycket mindre temperaturkänsligt och däcket behöll samma fäste under mycket längre tid.

På tisdagen var temperaturen ca: 25 °C och strålande sol, då var slitaget perfekt. På onsdag morgon så hade det regnat kvällen innan och temperaturen låg på ca 16 °C, var molnigt samt banan var fortfarande fuktig på sina ställen. Slitaget blev lite grövre, men absolut acceptabelt!

Fick ut ca: 140 varv på Gelleråsen på ett C-däck med en vändning i 1.11 - 1.12-tempo.

Är lite besviken på att däcket slets så pass snabbt men samtidigt positivt överraskad till det bra greppet. Framförallt att däcket levererade så pass bra grepp tills det var sopslut till skillnad från B-däcken som gradvis blir sämre och sämre.

Så jag kommer definitivt köpa C bakdäck from nu.

Då har vi i princip samma erfarenhet av däcken :)

VB fram i kombination med C bak var en vinnande kombination, jag tyckte mycket om - tyvärr lite hårt slitage för ren nöjeskörning...

In alles - Bra skit :)

Testade i tisdags och onsdags ett C bakdäck och kan verkligen rekommendera det. I princip samma fäste som B-däcken men mycket mindre temperaturkänsligt och däcket behöll samma fäste under mycket längre tid...

...Fick ut ca: 140 varv på Gelleråsen på ett C-däck med en vändning i 1.11 - 1.12-tempo.

Är lite besviken på att däcket slets så pass snabbt men samtidigt positivt överraskad till det bra greppet. Framförallt att däcket levererade så pass bra grepp tills det var sopslut till skillnad från B-däcken som gradvis blir sämre och sämre.

Så jag kommer definitivt köpa C bakdäck from nu.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti