Michelin cup kallruggning bak. B blandning
Testar cup däcken (~Michelin power one competition) och fått stora problem med kallruggning. suddgummi åt bägge håll...
Michelin rekomenderar 1.5 - 1.7 bar kalltryck. jag började på 1,7 och gick ända ner till 1,4 utan skillnad.
Fått tips att släppa returen. Ingen skillnad.
1,50 varv på Anderstorp. 13 grader i luften. däcksvärmare.
När jag kommer in efter 30 minuterspass känns däcken för kalla Spontant 50 grader . Arbetstemp 50-90 grader enligt spec.
Visst det är i kallaste laget i luften för dessa däck och jag kanske skall testa än mindre luft men inga andra ideer typ som fjädringsinställningar? komp o retur åt vilket håll?
GSXR 750 04a. 116 häst på slangen. Bra gaskontroll.
Öhlinare. Aldrig tidigare haft problem med skumma däckslitage.
Fram: cup VA. 2.1 bar. Inga problem alls.
Tycker att öhlinaren bak är hyggligt bra inställd. Skall meckla mer under morgondagen men tänkte kolla om någon kan ge lite ideer...
Snackade med en Michelin-erfaren kille (SuperStock-pappa) på Mantorp sist.. Jag hade problem med överhettning, och körde då typ 2,1 bak varmtryck.
Han sa 1,5-1,8 VARMT.
Olika stommar reagerar ju olika på det där med tryck. Vissa däck mindre varmare av sänkt tryck pga mer inre friktion, andra svalare pga att den yttre friktionen delas på större yta och avlägsnar värmen snabbare (samt att det ger bättre fäste).
Vi hade 10-13 grader i asfalten. Kallt på natten och ingen direkt sol på dan. Slet mer däck på 4 pass på Mantorp än jag gjprt på 15-20 pass på Sviestad i högre temp. Vad som har med tempen och vad som har med banan att göra är svårt att säga.
Banor som mantorp med många, långa "mycket-gas-under-ganska-mkt-nedlägg" tuggar ju däck på ett annat sätt än gasa-bromsa-sväng-gasa-bromsa-sväng.
Men jag hade också de där kallruggstendenserna. Inte så farligt dock, men det kostade gummi.
Jag testade att släppa retur för att få bort lite "studs" som det såg ut på däcket som jag hade då det var som blanka fläckar på det, men då blev hojen instabil i utgångarna när man klev på istället så det funkade inte.
Jag skulle, enl. "proffsets" inrådan börja på 1.8 varmt, och sen gå nedåt beroende på hur snabb du är. Är man snabb snabb är det närmare 1,5 tydligen.. Jag ska börja testa mig fram