Michael Moore tycker till om Sverige

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Sprang på denna i sin helhet där Michael Moore skriver om Sveriges slapphet mot våldtäktsmän:

http://www.michaelmoore.com/words/mike-friends-blog/dear-government-of-sweden

Och juristen Mårten Schultz ger svar på tal:

http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/12/20/open-letter-to-mr-michael-moore/

Tycker att MM har ganska många poänger, men jag skulle kanske inte skriva så sarkastiskt formulerat till ett annat lands regering.
Mårten Schultz verkar ha svar på tal, men jag är ingen jurist och vet inte om han har rätt i det han säger.

Men intressant var det...

går ju inte att sticka under bordet med att det är lätt o kommaundan med våldtäckt i sverige, om man inte heter Jualian assange då. Men för resterande så är det lungt.

Han lyfter fram den svenska sjukvården som ett föredöme med. Han kanske skulle få sitta och skaka några timmar i ett väntrum på valfri vårdcentral i upplysningssyfte...

han är fet, låt han va

go_be_fat_somewhere_else.jpg

Generellt gillar jag Michael Moores enormt polariserade bilder av världen men jag förstår inte varför man ska blanda ihop politik och juridik. Assange är misstänkt för våldtäkt och sexuella övergrepp, varför skulle han inte prövas? Är han oskyldig kommer han ju förbli oskyldig men fallet måste väl prövas ändå?

Han lyfter fram den svenska sjukvården som ett föredöme med. Han kanske skulle få sitta och skaka några timmar i ett väntrum på valfri vårdcentral i upplysningssyfte...

Man går inte till vårdcentraler.

Eller jo, om man har barn kanske.

Just det, skaffa inte barn.

Ingen som undrar om det kan vara så att "Mårten" kör samma stuk på MM som de med intressen att "tysta" wikileaks Assange gjort??? Jag menar det finns ju inget bättre sätt att tysta en som sprider hemligheter bättre än att förstöra dess trovärdighet...vad tror ni?? Något underligt att foliehatt kortet används så flitigt. Personligen tycker jag nog att objektiva bedömmare saknas i dessa draman och intressant är det att det satsas så mycket pengar och tid åt detta från både Amerikanska intressen likväl som Svenska så något är nog ruttet i Danmark. Statistiken de hänvisar till kan ju faktiskt vara rätt men fel uppfattad t.ex antal våldtäkter per capita som är högst i Europa kan ju bero på att det anmäls mer frekvent i sverige än i andra länder just för att vårat system är tryggare. Jag vet ej men det tål nog att vara kritisk åt alla håll...mina två cent.

Fettots polare sitter misstänkt för våldtäkt i Sverige och han tycker att han ska släppas för att vi ska sätta dit fler andra våldtäktsmän?
:glömdet

Har ingen åsikt om Assange är skyldig eller ej, men ser inte varför det inte ska prövas bara för att han är känd. Att inte ta våldtäktsanmälningar på allvar förbättrar knappast den statistik fettot lutar sig mot.

Jag tror att våldtäktsmisstanken mot Assange är trams. Anna Ardin har en del att förklara om man sett vad hon bloggat och twittrat om i samband med händelsen.

Ingen som undrar om det kan vara så att "Mårten" kör samma stuk på MM som de med intressen att "tysta" wikileaks Assange gjort??? Jag menar det finns ju inget bättre sätt att tysta en som sprider hemligheter bättre än att förstöra dess trovärdighet...vad tror ni?? Något underligt att foliehatt kortet används så flitigt. Personligen tycker jag nog att objektiva bedömmare saknas i dessa draman och intressant är det att det satsas så mycket pengar och tid åt detta från både Amerikanska intressen likväl som Svenska så något är nog ruttet i Danmark. Statistiken de hänvisar till kan ju faktiskt vara rätt men fel uppfattad t.ex antal våldtäkter per capita som är högst i Europa kan ju bero på att det anmäls mer frekvent i sverige än i andra länder just för att vårat system är tryggare. Jag vet ej men det tål nog att vara kritisk åt alla håll...mina två cent.

Inte omöjligt att vi helt enkelt är bättre på att rapportera det som våldtäckt precis som vi är bättre på att rapportera självmord som just självmord och inte olycka som de gör i många andra länder i Europa/Världen.

Jag tror att våldtäktsmisstanken mot Assange är trams. Anna Ardin har en del att förklara om man sett vad hon bloggat och twittrat om i samband med händelsen.

Precis, men tyvärr inget som media tycks ta i med tång ens.

Last edited:
Hahaha!!! UNDERBART!! Jag är ett troget fan av MM, men hejja Mårten säger jag bara!

Håller med båda på många punkter så jag håller mig neutral i frågan. Däremot uppskattar jag debatten!

...och bort med alla äckliga snusk-gubbar och snusk-gummor!:mad:

Moore är ute i tunt vatten i sitt brev postat på hemsidan. Tycker vi låter åklagarna och polisen reda ut anklagelserna mot Assange. Det har varit många märkliga turer i det här fallet helt i onödan. Åklagare, Assange, och kvinnorna kunde skött det här snyggare. Att låta media och dess läsare bli domare och bödel bådar inte gott. Hela den här historien har fått för stora proportioner. Folk runt om i världen sågar våran stränga lagstiftning vars hela syfte är att skydda det svaga könet. Vi uppmanar kvinnor att anmäla om de blivit utsatta för våldtäkter. Vi uppmanar våra barn att tala om ifall de blir utsatta för pedofili. Män våldtar och misshandlar oftast inte kvinnor. Samma sak gäller pedofili. Oftast männen som är förövare. Lagstiftningen är långt ifrån perfekt. Det har vi sett bevis på förr. Oskyldiga män har anklagats och åkt i fängelse för att sedan få upprättelse. Dock är det nog svårt att bli helt fri från en sådan anklagelse. Det är inget man tar lätt på. Några av de absolut värsta sakerna jag skulle kunna tänka mig att bli utsatt för är att oskyldigt bli anklagad och dömd för mord, pedofili och våldtäkt. Det ställer stora krav på bevisbörda. Jag hade hellre suttit anklagad här i Sverige än i t ex USA med en "opartisk" obildad jury och politiskt tillsatt domare den saken är jag helt klar över. Chansen att bli fälld trots att man är oskyldig är nog betydligt högre i USA.

Det sitter många oskyldiga på DeathRow. I dagens Metro tar de upp ett par fall där killen blivit utsatt för falsk anklagelse.

Kan ha att göra med vilka folk man umgås med också. Oftast WTfolket som hamnar där.Hmmm, undrar varför? :va

Det sitter många oskyldiga på DeathRow. I dagens Metro tar de upp ett par fall där killen blivit utsatt för falsk anklagelse.

Kan ha att göra med vilka folk man umgås med också. Oftast WTfolket som hamnar där.Hmmm, undrar varför? :va

Eller så kan det ha att göra med hur bevis värderas.
Kan rekommendera dokumentären Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills. En brutal historia om bestialiska mord på tre pojkar men också även om hur domstol hanterat fallet, skrämmande insikter i det amerikanska rättsväsendet. Finns på Piratbukten för dom som vill.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paradise_Lost:_The_Child_Murders_at_Robin_Hood_Hills

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt