MFT, oflyttbara filer och paging RAM

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Hej alla. Och god fortsättning.

Något som jag klurat lite på är:

1. MFT (Master File Table) Dvs den "adressfil/databas" som berättar var på disken en viss fil ligger, är ju normalt rätt liten.
MEN! Om man av olika anledningar väljer att köra windows UTAN växlingsfil... så blir denna MFT gigantisk!
Varför?
För den ersätter ju inte på något vis pagefile.sys
OCH:
När man senare tar tillbaka växlingsfilen, så kvarstår iaf MFT i sin gigantiska version.
Varför?
(man tänker sig att den har agerat prefetch eller nåt sånt, men det tror jag inte på...bara en vag teori) Men den "borde?" väl återgå till sin forna lilla storlek?
Kan jag "trimma" MFT med nåt program? (ung. som man optimerar registret)
Jag har nog haft ett par program förr (fulhack) där man kunde välja optimering av just MFT, men jag minns inte vilka.
(Kan ha varit Norton Util. och/eller JV16 i sin rena ursprungsform).

2. Oflyttbara filer (vanligen systemfiler) är svåra att defragga och flytta, eller ta bort på hdd.
Vilket (företrädesvis gratis) program klarar detta? (Jag vill INTE använda Diskeeper om jag kan hitta ett annat, jag tycker Diskeeper lägger sig i för mycket och stjäl dessutom resurser)
Har provat Page Defrag, men det klarar inte att göra det jag vill.

3. I biosinställningarna kan man tilldela viss mängd RAM-minne till grafikkortet (AGP).
Jag antar att detta ska öka prestandan? (inställningen och vad den gör är mycket dåligt beskrivet i Asus manual, likväl som att Nvidia inte heller nämner nåt om det i sin...)
So whats the fuzz? Vad ska jag ställa in?
(saken är den att jag provat allt från noll till samma värde som grafikkortets minnesmängd, utan att öht märka nånting!)
Verkar alltså rätt kass. Eller så är jag kass. Nåt måste ge vika, och jag tror iaf att det är min dator som suger getpung.

Last edited:
Ja eller hur, visst är det konstigt?

...och att man kan spara så mycket utan att det blir någonting! 10 000 bilder och filer och vikten på hårddisken ökar inte ens ett tiotusendels gram!!

Det är så underbart och begripligt med mekanik!!

Skål och God Fortsättning!

http://www.diskeeperblog.com/archives/2006/11/the_mystery_of.html

Jag t.ex. kör Raxco Perfectdisk som defraggar systemfiler, men så gör även Microsoft egna Bootvis till viss del. http://en.wikipedia.org/wiki/BootVis

Minnes till gaffet används bara om ditt gaffe inte använder eget minne utan måste tulla på datorns internminne.

Huvudsaken man defraggar NTFS på årsbasis, oftare än så behövs det knappast.

Årsbasis? Ok. Jag har hört annat, men visst jag är bara på det ibland, och anledningen att jag nu frågar är att systemfilerna är totally scattered all over the place...
BootVis? Ok! :tummenupp
Jag antar att din hänvisning till Diskeepersidan är en text om att den bara jobbar i idle osv och med CPU throtteling?
Oavsett vilket, jag ogillar all aktivitet på disken som jag personligen inte beordrat. Och man kan bara stänga av VISS del av diskeepers olika "tjänster".

Ok, gaffeminnet verkar klara sig så då blir det noll i bios då... för jag antar att den allokerade delen är just allokerad = ej tillgänglig för program?

Tack Anders!

Årsbasis? Ok. Jag har hört annat, men visst jag är bara på det ibland, och anledningen att jag nu frågar är att systemfilerna är totally scattered all over the place...
BootVis? Ok! :tummenupp
Jag antar att din hänvisning till Diskeepersidan är en text om att den bara jobbar i idle osv och med CPU throtteling?
Oavsett vilket, jag ogillar all aktivitet på disken som jag personligen inte beordrat. Och man kan bara stänga av VISS del av diskeepers olika "tjänster".

Ok, gaffeminnet verkar klara sig så då blir det noll i bios då... för jag antar att den allokerade delen är just allokerad = ej tillgänglig för program?

Tack Anders!

Då ska du prova att jobba på en arbetsplats där de öser in extraprogram bara för att kontrollera att du inte är en dummis, sen sätter de complete diskscan på en tidpunkt du behöver datorn som mest. :tummenupp
Givetvis har de stängt av tidpunktsväljaren, jag som jobbar med datorn har ju ingen kunskap av när jag brukar ha lunch eller dylikt :rolleyes:

Då ska du prova att jobba på en arbetsplats där de öser in extraprogram bara för att kontrollera att du inte är en dummis, sen sätter de complete diskscan på en tidpunkt du behöver datorn som mest. :tummenupp
Givetvis har de stängt av tidpunktsväljaren, jag som jobbar med datorn har ju ingen kunskap av när jag brukar ha lunch eller dylikt :rolleyes:

Jotack, jag jobbar redan på en sån plats... eller vas sägs om den (nästan) osynliga tjänsten de drar igång utan att berätta det för oss anställda:
logger.exe

:kulspruta

Jotack, jag jobbar redan på en sån plats... eller vas sägs om den (nästan) osynliga tjänsten de drar igång utan att berätta det för oss anställda:
logger.exe

:kulspruta

Haha, du vet, det är bättre med en arbetare som inte kan göra rätt än en som möjligen kan göra fel :D

Förvisso...*muttrar*

Var det förresten nån som visste nåt om att få tillbaka MFT till sin rätta storlek?

http://support.microsoft.com/kb/174619

Snabbt svar: Det går inte men det spelar ingen roll, får du dåligt med utrymme så kommer systemet att använda sig av fritt MFT.

"The MFT Zone is not subtracted from available (free) drive space used for user data files, it is only space that is used last. When the MFT needs to increase in size, for example, you created new files and directories, it is taken from the MFT Zone first, thus decreasing MFT fragmentation and optimizing MFT performance."

Last edited:
Förvisso...*muttrar*

Var det förresten nån som visste nåt om att få tillbaka MFT till sin rätta storlek?

Är inte säker, men har för mig att Evidence eliminator och dylika program tömmer mftn så att bortagna filen är borttagna där? :va

Ok...så MFT lever alltså sitt eget lilla liv vad avser storlek och innehåll...
Sånt gillar jag inte :/

Ok...så MFT lever alltså sitt eget lilla liv vad avser storlek och innehåll...
Sånt gillar jag inte :/

Det är egentligen logiskt med tanke på hur ntfs är uppbyggt annars får du kolla på zfs eller liknande men då pratar vi annan miljö.

Om något beter sig på ett sätt man inte gillar så kan det vara för att man inte förstår hela sammanhanget ;)

Allt bygger egentligen på att minimera fragmentering så jag skulle vilja vända på det och säga att den borde vara större initialt.

Det är egentligen logiskt med tanke på hur ntfs är uppbyggt annars får du kolla på zfs eller liknande men då pratar vi annan miljö.

Om något beter sig på ett sätt man inte gillar så kan det vara för att man inte förstår hela sammanhanget ;)

Allt bygger egentligen på att minimera fragmentering så jag skulle vilja vända på det och säga att den borde vara större initialt.

Ja, jo. Men nu begriper jag LAGOM mycket... ;)
Dock givetvis inte logiken som skaparna använt sig av.
(eller så accepterar jag den inte! :D)
Min omedelbara fråga är: Varför skulle en större MFT bidra till mindre fragmentering på övriga disken??
(eller menar du bara MFT´ns egen fragmentering?)

Nåväl, det var inte grundfrågan.
Utan det var:

HUR kan det komma sig att MFT´n blir gigantisk (flera GB) när jag kör datorn UTAN växlingsfil?

Földfrågan var: Varför blir inte MFT lika liten som den var IGEN när jag åter väljer att köra MED växlingsfil?

:)

HUR kan det komma sig att MFT´n blir gigantisk (flera GB) när jag kör datorn UTAN växlingsfil?
Jag försöker mig på en spekulation då ingen annan (mer Windows-kunnig) har svarat på precis den frågan. Växlingsfilen fungerar lite olika i olika OS men enkelt uttryckt kan man säga att den är en förlängning av internminnet. Man kan här tänka sig att mängder med temporära filer och dylikt som systemet använder sig av är tvungna att få entries i din MFT (som aldrig försvinner) eftersom du inte har en växlingsfil. Systemet kan vara duktigt aktivt på att skapa och ta bort små filer som aldrig är avsedda att lagras men eftersom inget i MFT tas bort så växer den. Min gissning är att med växlingsfil skrivs de aldrig ut till disk (tänk på växlingsfilen som internminne, inte disk).

Földfrågan var: Varför blir inte MFT lika liten som den var IGEN när jag åter väljer att köra MED växlingsfil?

Inget tas bort, dock friställs utrymmet inuti MFT:n men det ser ju inte du, bara att den växer alternativt inte krymper igen. Som tidigare nämnts så beror det på att MFT:n inte ska bli fragmenterad och få sämre prestanda.

Frågan tillbaka till dig är - varför har du kört utan växlingsfil?

Last edited:
Jag försöker mig på en spekulation då ingen annan (mer Windows-kunnig) har svarat på precis den frågan. Växlingsfilen fungerar lite olika i olika OS men enkelt uttryckt kan man säga att den är en förlängning av internminnet. Man kan här tänka sig att mängder med temporära filer och dylikt som systemet använder sig av är tvungna att få entries i din MFT (som aldrig försvinner) eftersom du inte har en växlingsfil. Systemet kan vara duktigt aktivt på att skapa och ta bort små filer som aldrig är avsedda att lagras men eftersom inget i MFT tas bort så växer den. Min gissning är att med växlingsfil skrivs de aldrig ut till disk (tänk på växlingsfilen som internminne, inte disk).

Förlägning OCH räddning. Iaf i Win... XX så skrivs data till växlingsfilen oavsett om du har minne kvar eller ej, detta för att du inte skall förlora data vid en eventuell krasch.

Jag ställer samma fråga: varför har du kört utan växlingsfil?
Bättre då att sätta den till en fast storlek, typ 2 x RAM, och allra helst på en icke systemdisk. På så vis slipper du fragmentering av växlingsfilen/erna.

Inget tas bort, dock friställs utrymmet inuti MFT:n men det ser ju inte du, bara att den växer alternativt inte krymper igen. Som tidigare nämnts så beror det på att MFT:n inte ska bli fragmenterad och få sämre prestanda.

Tack P.
JO, hur växlingsfilen funkar har jag klart för mig.
Men MFT´ns beteende är som sagt lite dunkelt, även om jag vet vad den är till för, såsom funktion.
Bra beskrivet av dig och det låter logiskt, att den skulle bete sig så och att den tar en större roll när systemet körs utan växlingsfil, dock utan att vara just växlingsfil för den skull.

Men det känns ff irriterande att den inte kan "släppa" den nyaste, nu irrelevanta informationen, då växlingsfilen kommit tillbaka.

Varför jag körde utan växlingsfil?
Jo, den var totalt fragmenterad, och sen var disken nära nog tokfull. (med filer jag inte vill ta bort ännu)
Så jag tog bort hiberfil.sys och pagefile.sys för att skapa utrymme för en defragmentering, utförde den, och SEN hade jag ett längre sammanhängande fritt utrymme där jag kunde låta återskapa växlingsfilen i ett stycke, för ökad prestanda.

Men jag förlorade alltså lite på gungorna iom MFT´ns trista beteende... ;)

Lärdom: Dont be too smart!

Last edited:
Bättre då att sätta den till en fast storlek, typ 2 x RAM, och allra helst på en icke systemdisk. På så vis slipper du fragmentering av växlingsfilen/erna.

Det är så jag gör på alla mina egna maskiner, men detta var jobb-laptopen, som jag just börjat rota lite i...och det hela såg ut som ett bombat skithus när jag fick den. M.a.o: Börja gräv där du står och jobba dig framåt! :)

Jag ställer samma fråga: varför har du kört utan växlingsfil?

Krypterade diskar och skippad växlingsfil är bra att ha när Ipred går igenom och Antipiratbyrån knackar på.
Det var en artikel nyligen i lokaltidningen här om nån skurk som åkte dit för nåt, minns inte vad. Han hade krypterat diskarna, men snuten lyckade ändå få fram tillräckligt för att åtala honom genom rester som låg kvar i växlingsfilen. Hade han kört utan så hade han klarat sig.
Nu var det väl i och för sig bra att just han åkte dit, men snart kommer dom att jaga oss alla, oskyldiga eller ej.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!