Metzeler Z4 vs Z6

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Är det någon där ute som har avänt båda? Hur är nyare z6 jämfört med z4:an? Har z4 fram och bak nu och är hyffsat nöjd men behöver nu byta bak. Är det vettigt att sätta på en z6 bak och fortfarande köra med z4 fram, eller är detta inget att rekommendera?

Tacksam för alla svar!

NoLimit skrev:
Är det vettigt att sätta på en z6 bak och fortfarande köra med z4 fram, eller är detta inget att rekommendera?

Jag har Z6 fram och Z4 bak just nu, frun har Z6 på båda, när jag får råd att byta bakdäck blir det Z6 där för mig också. Vi - framför allt jag - har goda erfarenheter av grepp/livslängd från båda modellerna, det finns ingen så påtaglig skillnad i uppträdande att den hindrar att blanda Z4 och Z6 på samma hoj. :tummenupp

Jag har z4 bak å z6 fram.
Aldrig upplevt nåra tendenser tillbakhjulssläpp osv. Då z4 är lite något hårdare än z6 håller detta däck något längre. Förövrigt väldigt nöjd med bägge däcken, plus i kanten att däcken kommer upp i temp ganska snabbt! :)

Nästa gång jag byter blir det troligtvis ett z6 bak iallafall...

Men det klart du kan ligga å köra med ett z4 fram å ett z6 bak, men jag hade gärna vänt på det å haft det mjukare däcket fram. :tummenupp

69:an skrev:
Jag har Z6 fram och Z4 bak just nu, frun har Z6 på båda, när jag får råd att byta bakdäck blir det Z6 där för mig också. Vi - framför allt jag - har goda erfarenheter av grepp/livslängd från båda modellerna, det finns ingen så påtaglig skillnad i uppträdande att den hindrar att blanda Z4 och Z6 på samma hoj. :tummenupp

Oki. Tanken som slog mig först var nämligen huruvida z6 var alldeles för "rundad" mot z4 som är lite "plattare", men det kanske inte gör så mycket då iom att det är bakdäcket jag ska byta

JONQAS skrev:
Jag har z4 bak å z6 fram.
Aldrig upplevt nåra tendenser tillbakhjulssläpp osv. Då z4 är lite något hårdare än z6 håller detta däck något längre. Förövrigt väldigt nöjd med bägge däcken, plus i kanten att däcken kommer upp i temp ganska snabbt! :)

Nästa gång jag byter blir det troligtvis ett z6 bak iallafall...

Men det klart du kan ligga å köra med ett z4 fram å ett z6 bak, men jag hade gärna vänt på det å haft det mjukare däcket fram. :tummenupp

Helst hade jag såklart bytt båda däcken samtidigt om jag kunnat, men det är inte så länge sedan framdäcket byttes, så det känns lite fånigt att byta ett däck som är i bra skick.

Jag har fått uppfattningen att livslängden på de båda däcken är ungefär detsamma? Eller det kanske inte skiljer så mycket?

Har inte provat z4, men kör med z6 bak sedan förra säsongen. Riktigt nöjd med grepp och framför allt hållbarhet. Har kört 400mil utan några större tecken på slitage...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park