Metzeler Sportec M1 vs MEZ4

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Goddagens!
Någon som kan tipsa om vilka däck som bäst passar en R1-01 som det åks mest "touring" med. Ska iaf ha 180/55 på bakhjulet om det är någon som tycker det har betydelse.

Vad jag gissar så gäller följande:

Sportec M1 = mycket bra grepp, dyrare, håller mindre mil
MEZ4 = bra grepp, något billigare, håller fler mil

Ganska självklart kanske men frågan är HUR stor skillnaden är. Kommer jag som är en vanlig touringåkare inte att känna någon skillnad på dessa däck?
Eftersom det mesta av lönen numera går till försäkring så är priset ett stort argument men man vill heller inte vara dumsnål.

Tar tacksamt emot tips/erfarenheter! :)

Skulle jag bara köra ren touring så skulle Z4 sitta på min hoj. Skulle jag bränna ur hojen lite ibland utan att bli nervös över greppet så blev det M1.
Hur mkt i mil det skiljer är helt omöjligt att säga. Det är helt beroende på körstil. Lycka till!

Om MEZ4 inte har blivit betydligt bättre sedan jag hade mitt (00) så skulle jag definitift inte sätta det på en sporthoj.

Jag var inte alls nöjd med föstet i däcket, däremot var livslängden bra på det men jag bytte det innan det var slut då jag inte var nöjd med det.

Däcket satt då på en gsxr 1100 och att det släppte på 2:an på torr asfalt var inget ovanligt, samt att det inte ingav något förtroende i kurvor.

Sajmon skrev:
Goddagens!
Någon som kan tipsa om vilka däck som bäst passar en R1-01 som det åks mest "touring" med. Ska iaf ha 180/55 på bakhjulet om det är någon som tycker det har betydelse.

Vad jag gissar så gäller följande:

Sportec M1 = mycket bra grepp, dyrare, håller mindre mil
MEZ4 = bra grepp, något billigare, håller fler mil

Ganska självklart kanske men frågan är HUR stor skillnaden är. Kommer jag som är en vanlig touringåkare inte att känna någon skillnad på dessa däck?
Eftersom det mesta av lönen numera går till försäkring så är priset ett stort argument men man vill heller inte vara dumsnål.

Tar tacksamt emot tips/erfarenheter! :)

Håller med föregående talare. Jag hade MEZ4 på en ZX9R tidigare och det funkade bra.

MEZ4 om du kör som du säger, Det duger till sportig körning med inslag av lite bankörning, kör du mer bana och lite hårdare så köp M1, det skiljer i fäste men också i mil, dem jag känner förbrukar ett M1 på 3-400 mil och då sliter dem på hela däcket.

En annan bra typ av däck är bridgestone baltax modeller. De är hårdare på mitten än på sidorna, en perfekt kombination av race/gata.

Däck är en kompromiss mellan livslängd och grepp, vått och tort, kallt och varmt. Man kan (vad jag vet) inte få allt optimalt samtidigt, men idag är nog de flesta däcken väldigt bra.
Jag brukar inte blanda olika sorter mellan fram och bak.

Kör själv just nu på Pilot Sport men listar mina favoriter enligt erfarenhet:
+ Bra livslängd, skapligt grepp: Michelin Pilot Road
++ Mera grepp, bra livslängd, duger till bandagar: Dunlop D208ZR
+++ Ännu mera grepp, bra livslängd, bra till bandagar: Pirelli Diablo
- Skaplig livslängd, skapligt grepp: MeZ4

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...