Metzeler Rennsport RS 1 på gata??

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Jag har tidigare läst att man inte bör välja Dunlop 208 GP om man skall köra gata då de inte kommer upp i rätt arbetstemperatur om man inte borrar på bana.

Metzeler har ju sitt Rennsport men även Rennsport RS 1. Är det samma sak där.
Bör man inte välja RS 1 om man i huvudsak kör gata och vill att däcken skall hålla någorlunda?

Jag skulle kunna tänka mig att det gäller samma sak för Michelin Pilot Sport och Race varianten. Välje Sport för gata och Race för bana!

Sedan finns det en hel hög med salta killar här på forumet som alltid väljer det klistrigaste däcket bara pga att det är det klistrigaste. Att de sedan nöter ned däcket helt platt som ett bildäck på 100 mil bekommer de inte. De har ju faktiskt haft det klistrigaste däcket!!!

Är man ute efter slitstyrka och bara kör landsväg är ju självklart ett"riktigt" gatdäck att föredra.
Men jag kör nu med RS1 på min hoj. Mestadels för att jag kör en del bana och inte så mycket väg och kom över däcken billigt.
Men som jag förstått det tar inte RS1 längre tid att värma upp än tex RS2. det är väl tom så att RS1:an är att föredra när det är lite kallare ute. den stora nackdelen är ju livslängden.
Många rekommenderar RS1 fram och RS2 bak.

Akesson skrev:
Är man ute efter slitstyrka och bara kör landsväg är ju självklart ett"riktigt" gatdäck att föredra.
Men jag kör nu med RS1 på min hoj. Mestadels för att jag kör en del bana och inte så mycket väg och kom över däcken billigt.
Men som jag förstått det tar inte RS1 längre tid att värma upp än tex RS2. det är väl tom så att RS1:an är att föredra när det är lite kallare ute. den stora nackdelen är ju livslängden.
Många rekommenderar RS1 fram och RS2 bak.

Är det så att RS2 är klistrigare än RS1?
Har det klistrigare kortare livslängd?

Nä! RS1 är klistrigare och har kortare livslängd. en något mjukare gummiblandning vilket också gör att däcket greppar bättre när det är lite kallare, medför också att däcket kan bli lurigare när det är riktigt varmt ute och man kör hårt på bana.

Detta är som jag förstått det, rätta mig om jag har fel!

Blade skrev:
Jag har tidigare läst att man inte bör välja Dunlop 208 GP om man skall köra gata då de inte kommer upp i rätt arbetstemperatur om man inte borrar på bana.

GP-varianten är väl mjukare än vanliga Dunlop 208. Bike skriver när dom testade 208 att "Den som behöver mer grepp för sportig körning bör titta på D 207 RR eller till och med D 208 i GP-blandning"

Borde väl betyda att GP är mjukare -> bättre grepp, för det blir varmare fortare???

Re: Re: Metzeler Rennsport RS 1 på gata??

mattsson skrev:
GP-varianten är väl mjukare än vanliga Dunlop 208. Bike skriver när dom testade 208 att "Den som behöver mer grepp för sportig körning bör titta på D 207 RR eller till och med D 208 i GP-blandning"

Borde väl betyda att GP är mjukare -> bättre grepp, för det blir varmare fortare???

Jag är inte helt säker på ditt resonemang!
Jag tror det är så att de "värre" däcken kräver hårdare körning för att ge bra fäste. De kommer alltså upp i arbetstemperatur senare än ett gatdäck. Annars skulle de bli överhettade på bana. Ett gatdäck är utvecklat för att ge bra fäste vid vanlig körning och kommer alltså upp i arbetstemperatur tidigare!!

Än en gång...rätta mig om jag har fel!!

Re: Re: Re: Metzeler Rennsport RS 1 på gata??

Blade skrev:
Jag är inte helt säker på ditt resonemang!
Jag tror det är så att de "värre" däcken kräver hårdare körning för att ge bra fäste. De kommer alltså upp i arbetstemperatur senare än ett gatdäck. Annars skulle de bli överhettade på bana. Ett gatdäck är utvecklat för att ge bra fäste vid vanlig körning och kommer alltså upp i arbetstemperatur tidigare!!

De däck typ RS1 som är väldigt mjuka är klistrigare och greppar fortare än t ex RS2. Men håller inte lika bra.
RS1 vet jag att Performance Bikes rekommenderade för korta race eller körning vid lite kallare väder.
Ett RS2 har nästan lika bra grepp men har en bättre livslängd.

Därför är det många som kör med RS1 fram och RS2 bak. Om det ska släppa är det bättre att det släpper bak först. Och ett bakhjul slits i regel fortare än ett framdäck, iaf på en effektstark hoj.
Därför kan man ju ofta ha ett framdäck på två bakdäcks livslängd.

Så tror jag det är!

Akesson har rätt i sitt resonemang men det som Blade snubblar på tror jag är resonemanget om temperaturen.

Ett rejsigt däck måste ha högre temp dvs köras hårdare än ett mer gatuanpassat däck. Någon märbar skillnad i att det skulle vara svårare att varmköra ett RS2 än ett RS1 finns inte.

och snacka om att dunlops 208gp skulle bara vara till banan e befängt, funkar grymt på vägen, fast inte testat i touringfart då......

Jag har kört hela förra sommaren på Rennsport som var olika hårda...jag tycker de inte blir så platta i mitten som vanliga "gatrace däck" visst det belev det ett gäng men vad gör man inte för att få superfäste...Jag vägrar att köra på något annat...
//Henrik

Köpte ett rejsat Rennsport RS1 att ha fram på Banditen... man svänger ju inte lika hårt med den.
Månntro hur kombinationen Bridgestone Battlax 020 bak och Rennsport RS1 fram kommer att funka... :rolleyes:

Maggy skrev:
Köpte ett rejsat Rennsport RS1 att ha fram på Banditen... man svänger ju inte lika hårt med den.
Månntro hur kombinationen Bridgestone Battlax 020 bak och Rennsport RS1 fram kommer att funka... :rolleyes:
Kommer säkert att funka, värre om du har tvärtom, ett framdäck med dåligt fäste. Men du får ju givetvis anpassa körningen efter prestandat på det sämsta däcket.

Jag har kört både vanliga D208 och D208GP på både bana å gata å det e klara skillnader.

D208 = mer mil..sladdrigare beteende å tja, ok allt i allo däck...kan gå för varmt på en bana en solig dag å inspirerat tempo. Körde 3 bandagar + 300mil gata på en av uppsättningarna förra säsongen.

D208GP= Färre mil..Underbart spårstyrt beteende..helt annan stomme,gummi...100% förtroende i alla lägen på torrt.
På bana = Spårstyrt och ger sig f-n inte en mm villket gör att man får justera om hela fjädringen när man pressar maskinen.
GP blir mycket varmare å funkar som det skall om du kör inspirerat.

Har aldrig haft ett släpp på torr asfalt med GP om du bara ger det nån mil att komma i grundtemperatur !

UNDERBART däck enligt mig....våtgrepp å svinkyla e inte GP byggt för...så e det bara !!

EDIT: inser att det inte har ett skit med Rennsport RS1 att göra !!!

Last edited:
I Supersport600 körde man ganska ofta med RS2 när det var kallt för att det var bättre fäste i dom än RS1. Att säga att däcket är mjukt och tro att det skulle vara bättre vid kallt är fel! Är när däcket kommit upp i sin rätta temperatur som det ger fäste. Dom "mjuka" däcken, som ger mer fäste vid rätt temperatur, är det vissa ämnen i som reagerar med värmen och då gör att gummit blir ännu varmare/mjukare. Är det kallt ute eller om man inte belastar däcken hårt så sker inte den reaktionen på rätt sätt. Då är däcken hårdare.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...