Metaltråden

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
På lördag blir det :yoparty i Göteborg då skaparna av PowerMetal spelar.....

HELLOWEEN!!!!!!!!

Vad är det som händer? Är denna gengre på uppgång igen eller?
I vår spelar även GAMMA RAY och ED GUY i Göteborg. Man har ju i för fasiken blivit mobbad och utstött :7peta de senaste 10 åren för att man lyssnat på denna musik.....
 
chili skrev:
På lördag blir det :yoparty i Göteborg då skaparna av PowerMetal spelar.....

HELLOWEEN!!!!!!!!

Vad är det som händer? Är denna gengre på uppgång igen eller?
I vår spelar även GAMMA RAY och ED GUY i Göteborg. Man har ju i för fasiken blivit mobbad och utstött :7peta de senaste 10 åren för att man lyssnat på denna musik.....

Jag kan fortsätta mobba dig... :hihi

Genren har varit på uppgång sen slutet på 90-talet, det finns miljontals powermetal-band därute som spelar klyschor och uttjatat skit. Själv lyssnar jag på ett par stycken powermetalband bara; Blind Guardian, Helloween, Persuader, Nocturnal Rites och Savage Circus. Aktivt då. Ibland smyger sig lite andra smöriga band in i listan men det berättar jag aldrig för någon med risk för att bli mobbad och utstött... :hihi

Helloween live är oftast riktigt bra, har sett dem ett par gånger och skulle verkligen vilja se dem nu på fredag (för oss skåningar :tungan) men ekonomin säger stopp... :(
 
Lever helloween fortf?!
Kommer aldrig att glömma "Dr stein grows funny creatures", mmmm.
Hade den på LP och brukade lyssna på den på 33 varv för att basen skulle bli tyngre och långsammare. :yoparty
 
Jag är väl egentligen metalextremist men det hindrar mig inte från att koppla av med lite power metal då och då. Ju svulstigare desto bättre.
 
Synd bara att Michael Kiske slutade på sång...dom hade nog varit mycket större om han fortsatt...han och Hansen...

2 nya power plattor som är bra: Dragonforce - Inhuman rampage
& Shaman - Reason
 
Mmmm Helloween, jag köpte "Keeper of the seven keys part 2" på en skivrea 1990 eller möjligen -91, vinyl och allt. Jag var 9 år och nybliven hårdrockare och tyckte omslaget med ringvålnadsnubben såg riktigt grymt ut.

Fantastiskt band egentligen där i början "Walls of Jericho" är ju lite av kult, idag kunde jag inte bry mig mindre. Främst på grund av den där sångaren, tycker han har en riktigt obehaglig röst att lyssna på.
 
Jag har bägge "seven keys" skivorna som bildskivor nånstans. Då kan ju folk sitta och ladda ner darin hur mycket de vill, så coolt blir det aldrig!
 
Såg Helloween på Istadion? (brevid Globen) för många år sedan, har alltid tyckt om dom, fast dom gamla skivorna är ju dom bästa, den nya (Part 3) imponerade inte så mycket på mig!
 
Bra tråd!

Här kommer jag kasta ur mig gruppnamn och förvänta mig att alla ska gilla dem lika mycket som jag. :tungan

Börjar med Children of Bodom, endorfin mer än adrenalin...
 
Zeeall skrev:
ingen mer som är inne på 70tals hårdrock? typ purple och sånt? :)
Jodå, född -64 och Purple har varit favoritbandet i över 30 år :)

EDIT: herregud är det över 30 år sedan man slösade bort hel veckopengen på Made in Japan
209156.gif
 
Last edited:
t-rex skrev:
Jag har bägge "seven keys" skivorna som bildskivor nånstans. Då kan ju folk sitta och ladda ner darin hur mycket de vill, så coolt blir det aldrig!

:fakta

Bildskivor is the shit. Hittade Bathorys 'Blood Fire Death' på bildvinyl... den var inte den billigaste skiva jag har köpt... :3freak

MattE skrev:
Kan ni inte ge lite låttips för en som bara upplevde 2 år av 80-talet

Gillar du Helloweens 'Time of the Oath' så borde du kolla plattan som kom innan dess - 'Master of the Rings' - den är super!
Annars kanske du ska kolla in lite annan tysk power metal, Gamma Ray, Primal Fear, Iron Savior, Freedom Call, At Vance, Anvil... :)
Annan bra 80-metal: Iron Maiden, W.A.S.P. (även om deras bästa platta kom 2002), Mötley Crüe, Skid Row, Guns `n´ Roses, Manowar, Pretty Maids...

Deep Purple släppte en grymt bra platta 1984, 'Perfect Strangers'... Kolla den..!
 
imaster skrev:
Deep Purple släppte en grymt bra platta 1984, 'Perfect Strangers'... Kolla den..!
Årtusendets comeback. Men kanske inte Metal direkt.
 
chrilla skrev:
Bra tråd!

Här kommer jag kasta ur mig gruppnamn och förvänta mig att alla ska gilla dem lika mycket som jag. :tungan

Börjar med Children of Bodom, endorfin mer än adrenalin...
De är kassa, all powermetal är kass, i stort sett.

Ska vara döds/black/thrash, då är jag nöjd.
 
Solid snake skrev:
De är kassa, all powermetal är kass, i stort sett.

Tyck om! :fatta!


Finns det några lite större grupper som du lyssnar på bland de stilar du nämner?
 
Haha, jag hade en powermetal revival för nån dag sen, satt och lyssnade på blind guardian, helloween och manowar på svålen. Jag var tvungen att räkna lite matte också bara för att få den rätta känslan.
 
honkiie skrev:
Jag var tvungen att räkna lite matte också bara för att få den rätta känslan.

:D Fighting the world! Hail and kill! :yoparty
Vad hette gruppen som hade sjörövartema? D var coola. Kommer ihåg att jag berättade för mamma att jag lärde mig massor av hårdrock, som tex att piratflaggan heter jolly roger, därför måste hon köpa mer skivor åt mig!
 
Last edited:
General E skrev:
:D Fighting the world! Hail and kill! :yoparty
Vad hette gruppen som hade sjörövartema? D var coola. Kommer ihåg att jag berättade för mamma att jag lärde mig massor av hårdrock, som tex att piratflaggan heter jolly roger, därför måste hon köpa mer skivor åt mig!
Kan det vara running wild du tänker på? :tummenupp
 
Zeeall skrev:
ingen mer som är inne på 70tals hårdrock? typ purple och sånt? :)

Jorå. Nya "Rapture of the deep" är riktigt bra. Mina samling innehåller väl numera ca 7-800 cd. Det mesta från band som startade runt 70 -talet även om Purple startade tidigare(första lp'n Shades of är från 68)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top