metallspånor i oljan efter lagerras. Normalt?

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Har en KTM 625 SC från 02. I höstas rasade den välkända kopplingslagret. Bytte det till en rullager av bra kvalitet. Sköljde ur motorn och fyllde på ny olja samt bytte oljefilter. Motorn spinner perfekt och inga missljud finnes.

Efter ca 40-60 min körning var det dags för oljebyte. Tappade oljan ur motorn och det var massor av metallspånor i oljan, dvs det glittrar i oljan (silvrigt, grått).
Dessutom var magnetpluggen fullt av småspånor och det fastnade en hyfsat stor metallbit på ca 5x10mm (jag tror att det är från det gamla kopplingslagret).

Jag kan låta lite dum nu men vill ändå fråga. Brukar detta vara så efter ett lagerras. Blir spånorna mindre efter varje oljebyte? Ska jag byta olja oftare nu för att spånorna ska försvinna?
 
-MLM- skrev:
Har en KTM 625 SC från 02. I höstas rasade den välkända kopplingslagret. Bytte det till en rullager av bra kvalitet. Sköljde ur motorn och fyllde på ny olja samt bytte oljefilter. Motorn spinner perfekt och inga missljud finnes.

Efter ca 40-60 min körning var det dags för oljebyte. Tappade oljan ur motorn och det var massor av metallspånor i oljan, dvs det glittrar i oljan (silvrigt, grått).
Dessutom var magnetpluggen fullt av småspånor och det fastnade en hyfsat stor metallbit på ca 5x10mm (jag tror att det är från det gamla kopplingslagret).

Jag kan låta lite dum nu men vill ändå fråga. Brukar detta vara så efter ett lagerras. Blir spånorna mindre efter varje oljebyte? Ska jag byta olja oftare nu för att spånorna ska försvinna?


Du måste ta i sär motorn och spola/blåsa alla kanaler.
Annars kommer vevlagret,ramlager att ge upp.
 
Lantz skrev:
Nix!!

Har renoverat ett par sånna.

Det finns inga genvägar.

Säker på det? De spånen på pluggen är säkert rester som inte kom ut med dieselspolningen, körde runt med magnet där jag kom åt inne i motorn också och fick ut en del.
Motorn gick i princip ingenting efter att missljud hörts från lagret.
Detta är ju första oljebytet efter det. Sätts verkligen oljekanalerna på 625.an igen så lätt?
Det är ju vanligt med spån i oljan på LC4 motorerna, har sett exempel på flera med riktigt mycket spån och det är "normalt", all spån fastnar ju inte på pluggen heller, och dom funkar?
 
Last edited:
Det är en dyr chansning.

Den senaste hojen med det felet som jag fick in kostade 11000:- att fixa.

Stora skador i växellåda,vev,kolv,oljepumpar M.m.

Jag kan rekomendera alla som har en lc4 som är äldre än 2003 att byta lagret till axeln som koplingskorgen sitter på.
 
tjena bikers har pressis haft sama problem med min lc4 och jag kan bara rekomendera att riva motorn. mina lager till balans axlen gick åt pipan. lådan klarade sig fint men jag hittade stora bitar i toppen åxå ett orosmoment. men det gick fint. dom är lätt mekade enligt mitt tycke. det finns mycket bra hand böcker runt om på nätet.

gråt nytt hår på er :fyllisar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top