metallplatta där backspeglarna suttit?

Re: hallå

micke_1000R skrev:
om man kör mc så måste man väl kunna göra ett par täckbrickor i alu eller plast eller vad man nu vill ha för material
ta fram en penna och rita av hålet och skär ut en bit som passar :finger :D
klart man kan....men det blir sällan snyggt när det är helt platta såna, så nu ska jag ut i garaget o ta kort på mina så ska du se att dom e grymt snygga.

dom är mycket snyggare i verkligheten......finns i svart o silver eloxerat, kanske nån mer färg oxo

Bifogat

• backspegel2.jpg
    backspegel2.jpg
    73.9 KB · Visningar: 189
Mattias skrev:
Men du skrev "ägghalvor". Inte "slimmade blinkers som limmas med dubbelhäftande tejp, och lyser med diod". :fakta

Förlåt så hemskt mycket...oftast när jag köper "ägghalvor" så e dom inte lika stora som ett halvt ägg, så därför tog jag för givet att folk/du skulle förstå att dom är modell mindre. Men det var kke för invecklat..........

MrGooFy skrev:
Jag har faktiskt haft funderingar på att göra så också meeen jag vågar som sagt inte ta bort backspeglarna.

Jag plockade bort mina innan, men fick sån snutnojja att dom åkte på igen.. :D

Läste att någon hade en kamera uppkörd i arslet (läs inte ordagrant) och en LCD-skärm vid styret.

Det vore väll lite halv-latcho att visa upp när "farbror blå" stoppar en!?
:squid

fluppen skrev:
Jag plockade bort mina innan, men fick sån snutnojja att dom åkte på igen.. :D
fattar nog inte riktigt, men det är inte lag på att ha backspeglar, alltså inga böter om du inga har. Om det är för att ni menar att man lättare ser snuten så kan man ju vrida på huvet lite då o då o kolla läget....fast det kanske är enklare med speglar.

Tråkigt nog så är det nog så att det är lag på backspeglar.
Detta är ett litet urklipp:

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar

1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Så som jag förstår det så måste alla motorcyklar två som trehjuliga ha backspegel/speglar. Taget från länken som finns tidigare i tråden.

Stoppsladd skrev:
Tråkigt nog så är det nog så att det är lag på backspeglar.
Detta är ett litet urklipp:

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar

1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Så som jag förstår det så måste alla motorcyklar två som trehjuliga ha backspegel/speglar. Taget från länken som finns tidigare i tråden.
detta har ju diskuterats flertal ggr innan, och dom säger inget på besiktning och polisen har aldrig nämnt det för mig heller.......skumt.....

Ja frågan är ju om dom verkligen vet vad som gäller på det här området??
Som jag tolkar texten så verkar det iaf som att det är lag på det.

Ähh det är väl bar å åk!

Men lustigt att det inte är nån som påpekat vid tex bes.

Ravetrancer skrev:
fattar nog inte riktigt, men det är inte lag på att ha backspeglar, alltså inga böter om du inga har. Om det är för att ni menar att man lättare ser snuten så kan man ju vrida på huvet lite då o då o kolla läget....fast det kanske är enklare med speglar.

precis så e det, att man ser inte dom...att vrida på huvudet varje gång jag får snutnoja blir jobbigt, snutnojjan är där alltid nämligen...
Funderar på att investera i ögon i nacken... men det e klart, hjälmen skymmer nog en del då... :D

fluppen skrev:
precis så e det, att man ser inte dom...att vrida på huvudet varje gång jag får snutnoja blir jobbigt, snutnojjan är där alltid nämligen...
Funderar på att investera i ögon i nacken... men det e klart, hjälmen skymmer nog en del då... :D

Vadå, ska man ha hjälm när man kör hoj ?????

Vadå? Monera en hjälkamera typ vid baklysena (inegrerat såklart) samt en skärm vid resten av mätarna då behövs inga speglar :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT