Metallkap

Nu har jag köpt en Femi 780 XL såg på ebay, dock så blev det lite dyrare, just under 3800 kr med frakt. Ville ligga lågt till slutet av månaden och då jag skulle beställa sågen hade första firman som sålde via ebay ändrat så dom inte skickar till Sverige, lite surt men nu har jag i alla fall en såg på gång. Då återstår att se hur lång tid det tar från Italien innan sågen är här.

Nästa fråga var köper ni bra band? Vill ju ha ett par band på reserv om man skulle köra sönder?
 
sist skicka jag ifrån Duabhuset de har Bachoband bara kört de lite men de verkar vara bra
 
Blir nog ingen bandsåg:mad::mad::mad::mad: Fan vad irriterande jag som verkligen såg fram i mot att äntligen få tillgång till en riktigt kap till vettiga pengar.

Fick ett mail från säljaren med denna text

Dear Mr Larsson,

the SDA courier has contacted and told us that the item you ordered (which we shipped May 3), is coming back to our warehouse as your country and the other scandinavian countries are no more connectable with the ROAD service; for this reason we are forced to make a full refund.

We are sorry for the inconvenience but it's not our fault.

Regards
 
Blir nog ingen bandsåg:mad::mad::mad::mad: Fan vad irriterande jag som verkligen såg fram i mot att äntligen få tillgång till en riktigt kap till vettiga pengar.

Fick ett mail från säljaren med denna text

Dear Mr Larsson,

the SDA courier has contacted and told us that the item you ordered (which we shipped May 3), is coming back to our warehouse as your country and the other scandinavian countries are no more connectable with the ROAD service; for this reason we are forced to make a full refund.

We are sorry for the inconvenience but it's not our fault.

Regards
Fan va tråkigt.
Det där verkar ju utomordentligt korkat, klart det är leverantörens problem, de måste såklart välja en speditör som kan leverera till mottagarlandet!
Å andra sidan är det speditören som har skapat problemet och sånt kan ju hända man att du inte kommer få din vara tyder på dålig servicevilja hos säljaren.

Så här står det på SDA Couriers hemsida:
Please Note:
In order to improve the efficiency of the "Road Europe" service, a reorganization of the supply lines of an Eurodis partner has started, for this reason the import service for Denmark, Finland and Sweden has been suspended.
 
Känns jävligt surt, förmodligen är det väl så att frakten blir väldigt dyr om dom skulle skicka den, är helt övertygad att det går att skicka en såg mellan Italien och Sverige. Dock är det väl egentligen säljarens problem som har uppgivit en fraktkostnad utan att ha koll på att förutsättningarna ändrats. Undra vad eBay tycker om detta om det är ok att slippa skicka för att man räknat bort sig på frakten.
 
Känns jävligt surt, förmodligen är det väl så att frakten blir väldigt dyr om dom skulle skicka den, är helt övertygad att det går att skicka en såg mellan Italien och Sverige. Dock är det väl egentligen säljarens problem som har uppgivit en fraktkostnad utan att ha koll på att förutsättningarna ändrats. Undra vad eBay tycker om detta om det är ok att slippa skicka för att man räknat bort sig på frakten.

Verkar som att samma firma nu har sågen med international shipping för ca 4150 kr istället för 3550 kr, vilket i verkligheten snarare är 4400-4500 kr. Då känns det inte längre intressant utan Smörjbutiken har nu sågen på rea för 4000+moms, billigare att köpa där och lyfta momsen men ändå dyrare än vad jag tänkte mig från början.
 
Tror inte E-bay bryr sej de får väl in en del pengar från firman .Men du kan väl alltid sätta ett dåligt betyg på dem
 
Fan va tråkigt.
Det där verkar ju utomordentligt korkat, klart det är leverantörens problem, de måste såklart välja en speditör som kan leverera till mottagarlandet!
Å andra sidan är det speditören som har skapat problemet och sånt kan ju hända man att du inte kommer få din vara tyder på dålig servicevilja hos säljaren.

Så här står det på SDA Couriers hemsida:
Please Note:
In order to improve the efficiency of the "Road Europe" service, a reorganization of the supply lines of an Eurodis partner has started, for this reason the import service for Denmark, Finland and Sweden has been suspended.
Låt mig gissa att det har med Postens nya avtalklausul att göra.
Den där de inte längre tar ansvar för paket som försvinner. Det nya är ju att de inte längre ersätter paketets värde utan ersätter endast 150:- kg oavsett vad paketet innehåller.
 
Stämmer detta om posten, vad ska vi då med posten till? Det jävliga är ju då dom till slut tagit lyckas ta död på sig själv finns inga andra alternativ på mindre ställen som där jag bor för det finns ingen som är intresserad då man inte kan tjäna pengar.

Känns i alla fall jävligt surt att inte få sågen, vad innebär detta egentligen om man ska handla på distans? Har tidigare köpt en hel del gitarr och rörförstärkar gjejer bla från USA men kan det bli samma elände här då posten inte vill ta ansvar för att transportera lite dyrare grejer.
 
http://cornucopia.cornubot.se/2017/03/postnord-forenklar-for-kunderna-tar.html

Vill man rota upp Postnords egna avtal så finns de på deras hemsida.
Nu blev det lite OT men Kollade villkoren och man blir ju lite mörkrädd.
Tidigare var posten statlig för att sedan outsourcas, betyder det att staten släpper alla tidigare önskemål och krav på dess ersättare?

Att ha ett garanterat postsystem ligger väl i varje stats intresse eller skiter man fullständigt i detta?
Jag menar, sänker man ersättningar för interna fel så betyder det att man inte litar på sitt eget system.
F,ö visade en undersökning att endast 1 av 10 reklamationer godkändes så gamla systemet var väl så där det också.

Du har rätt i att nationella försändelser ersätts med max 150kr.
Internationella försändelser har också sänkt ersättning men jag blev inte klok på vad det stod.

"Vi ändrar ersättningsnivån vid skada eller föslust, från 50 000 SEK till NSAB 2015 (150 kronor per kg) för inrikes pakettransporter samt från 520/260 EUR till CMR (8,33 SDR) för utrikes pakettransporter."

Rekommenderad försändelse är ju det som har någon slags garanti (max 2kg), även där har inskränkningar gjorts.
Blev inte heller där klok på vad som menades, om värdet överstiger 10000/5000kr så utgår INGEN ersättning??

"Med ett Rek kan du skicka värdefullt innehåll upp till 10 000 kronor, eller 5 000 kronor om det är betalningsmedel. Det är även den högsta ersättning du kan få om brevet blir skadat eller förlorat. Ersättningen beräknas på innehållets marknadsvärde. Om marknadsvärdet är högre än dessa maxbelopp utgår ingen ersättning alls vid förlust eller skada. Maxvikt för Rek är 2 kg."

http://www.postnord.se/foretag/skicka/villkor/villkorsandringar
 
Last edited:
Det är ju bara att konstatera att det håller på att barka åt skogen totalt, saker som post, telefon, internet, vägar, sjukvård som förr var självklart är inte längre det.

Ännu värre på mindre ställen där man inte har några alternativ och aktörerna har inget intresse av oss för dom kan inte tjäna nog med pengar, posten åt helvete så man inte kan köpa en metallbandsåg pga frakten, Telia plockar bort den enda fungerade telefonin och internet och om man nu råkar ha mobiltäckning får man 100 GB att surfa för i månaden, för oss med tre barn kommer internet att kosta ca 7-800 kr mer i månaden än nu och sen bilskatten på det när man inte har chans att åka kollektivt och vägunderhållet kräver fyrhjulsdriven hög bil för att komma fram på vintern.

Fattar inte att de ska vara så svårt för politikerna att ställa krav på dom som skall sköta tjänsterna som utgör samhällsviktiga funktioner i Sverige eller är det så att väldigt många har egen vinning på privatiseringen att man struntar i vad som är bäst för samhället? Fungerande postgång borde väl ändå vara i statens intresse tycker man.
 
Det är ju bara att konstatera att det håller på att barka åt skogen totalt, saker som post, telefon, internet, vägar, sjukvård som förr var självklart är inte längre det.

Ännu värre på mindre ställen där man inte har några alternativ och aktörerna har inget intresse av oss för dom kan inte tjäna nog med pengar, posten åt helvete så man inte kan köpa en metallbandsåg pga frakten, Telia plockar bort den enda fungerade telefonin och internet och om man nu råkar ha mobiltäckning får man 100 GB att surfa för i månaden, för oss med tre barn kommer internet att kosta ca 7-800 kr mer i månaden än nu och sen bilskatten på det när man inte har chans att åka kollektivt och vägunderhållet kräver fyrhjulsdriven hög bil för att komma fram på vintern.

Fattar inte att de ska vara så svårt för politikerna att ställa krav på dom som skall sköta tjänsterna som utgör samhällsviktiga funktioner i Sverige eller är det så att väldigt många har egen vinning på privatiseringen att man struntar i vad som är bäst för samhället? Fungerande postgång borde väl ändå vara i statens intresse tycker man.

Se det från den ljusa sidan, staten tar i alla fall fortfarande betalt för tjänsterna! :cpparty
 
Se det från den ljusa sidan, staten tar i alla fall fortfarande betalt för tjänsterna! :cpparty

Är väl snarare privata aktörer än staten som tar pengarna:mad:

Skulle vara intressant att höra hur dom som bestämmer på posten resonerar, är målet att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt och när allt är kört i botten låta staten ta smällen? Lite misstänkt annars skulle man väl försöka ha så bra service som möjligt och försöka få så nöjda kunder som fortsätter att anlita posten.
 
Är väl snarare privata aktörer än staten som tar pengarna:mad:

Skulle vara intressant att höra hur dom som bestämmer på posten resonerar, är målet att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt och när allt är kört i botten låta staten ta smällen? Lite misstänkt annars skulle man väl försöka ha så bra service som möjligt och försöka få så nöjda kunder som fortsätter att anlita posten.
Staten är huvudägare för den privata aktören, Postnord.

Och det blir bättre.... Postnord äger ju numera även Danske Post som går med miljardförluster efter att i åratal ha verkat för digital kommunikation i Danmark. De missade den lilla detaljen att Postverksamhet bygger på att folk skickar saker i verkliga livet och inte digital.
Men när det hela går åt skogen i Danmark så tyckte Postnord att det var ett bra tillfälle att gå in i Danske Post. Så nu kommer ägarna för Svenska posten (Postnord) att få betala den förlust den danska sidan gör.
Och vilka var det som ägde Postnord......jo staten. Dvs. vi, folket.
Ännu ett fint exempel på hur bra det fungerar med statligt ägda privata företag på en konkurrensutsatt marknad.
Även om de inte slår Vattenfalls Nuon affär när det gäller förluster. Det var ju Sveriges genom tiderna sämsta affär med -53 miljarder på 2 år.
Och även där skickades notan till folket.

Fast nu gällde ju tråden metallkapar... :D
Så vad händer nu när det gäller metallkap?
 
Jag förstår inte varför posten, telefonin, elnät, järnvägar mm överhuvudtaget skulle privatiseras? Jag är inte kommunist som tycker att staten skall äga allt men vissa saker som utgör grunden av samhällets funktioner skulle nog vara klokare att ha helt statligt än som det är nu. Nu väntar jag bara på upprustningen av försvaret som man gav bort för ca 20 år sen.


Vet inte hur jag skall göra med kapen, men som det verkar så är det inte gå att hitta Femi 780 XL under 5000 kr med moms inräknad och då verkar det ju finnas lite olika alternativ.

Kollade lite på denna den verkar ju ha hydraulisk matning och står på stativ dock verkar ju motorn vara klen men då har den utväxling så det lär ju göra att kraften på bandet ökar i takt med nerväxlingen. Dessa sågar ser ju ut mer som proffsmaskiner men mindre då dom är monterade på stativ och har kontrollerad matning men frågan är ju vilken kvalité dom håller?
https://verktygsboden.se/metallbandsagar/kallbandsag-g4012-med-stativ

Detta är nog samma såg men ännu billigare, samma pris som Femi sågen
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5842&category=137#description
 
Är väl snarare privata aktörer än staten som tar pengarna:mad:

Skulle vara intressant att höra hur dom som bestämmer på posten resonerar, är målet att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt och när allt är kört i botten låta staten ta smällen? Lite misstänkt annars skulle man väl försöka ha så bra service som möjligt och försöka få så nöjda kunder som fortsätter att anlita posten.

Bolagisering av ett statligt verk är inte samma sak som privatisering om bolaget fortfarande ägs av staten och styrs av politiker som ansvarslöst leker företag med andras pengar.

Just postverket håller ju sedan länge på att rationalisera bort sig själva, det började med att det slutade med kassaservice, sedan stängde de ner postkontoren. De flyttar postlådorna allt längre från kunderna så snart får du betala frakten och sedan leverera ditt paket själv.

Ungefär som med resten av samhället, alla viktigaste funktionerna som försvar, polis skolsystem bryts ner och skatterna går upp samtidigt som antalet skattepengsdiande byråkrater bara ökar.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top