Metalliskt tickande från motor Honda Shadow 750 cc

Är det hydrauliska ventillyftare på dom?
I så fall kan en sån kleggat ihop, med för stort ventilspel som följd... Det tickar och följer varvtalet

Hej,

Vad hander nar du forsoker att oppna lanken. Kommer du till "dropbox" och far en fraga att oppna utan att skapa ett konto?

Jag skulle kollat ventilspelet först. Kamkedjesträckare på honda är alltid en svag länk så de kan vara en sådan också.

Jag har nu kollat ventilspelet som var OK.

Ska kolla kamkedjesträckaren nu. Jag antar att jag borde gjort det samtidigt. Synd att jag läste ditt inlägg försent.

Tickandet verkar att komma någonstans nere på motorn. Är det något annat jag kan kolla först innan jag plockar isär allting igen?

Jag har nu kollat ventilspelet som var OK.

Ska kolla kamkedjesträckaren nu. Jag antar att jag borde gjort det samtidigt. Synd att jag läste ditt inlägg försent.

Tickandet verkar att komma någonstans nere på motorn. Är det något annat jag kan kolla först innan jag plockar isär allting igen?

Du kan provdra muttern på vevaxeln om du är lös med transkåpan. På många hojar lossnar nämligen den muttern och då blir de mer eller mindre slammerljud.

Låter samma som det gjorde på en kompis Honda VF1000f 84 och då var det kamkedjesträckaren som blivit lite slapp så kedjan slog i skyddet i toppen .
Löste det med att plocka ner ventilkåpan , ut med ena kammen och sen ut med sträckaren och modifiera den .
Finns inte att köpa ny till den längre tyvärr så det blev att flytta fästet för fjädern så den stramar lite bättre .
Startade och gick finfint utan tickandet efteråt .:banana

Varför inte vevstakslager?
Ur med stiften.
Vrid motorn manuellt så en kolv är på väg neråt.
Tryck med lämpligt verktyg, t.ex lång skruvmejsel, via tändstiftshålet på den kolvtoppen.
Klickar det till, känns mer än hörs ska sägas, är det vevstakslagret som gått.
Prova alla kolvar förstås.
Knepigt om stiftet inte sitter centralt, förstås.

Hej igen,

En liten uppdatering.

Jag har plockat ur motorn och kollat ramlager, vevstakslager, kolvbultar, kolvringar, kamkedjor, kamkedjesträckere med mera. Plockat ihop allt igen och startat motorn. Och tyvärr så kvarstod tickandet.

Jag märkte något som kanske kan ge en ledtråd till mitt problem.

När jag lutar motorcykelm åt höger så avtar klickandet markant och när jag rätar upp cykeln eller lutar åt vänster så minskar klickandet markant.

På tomgång hörs klickandet inte alls men ökar vid ökat varvtal. och följer varvtalet.

Tacksam om någon har några nya ideer.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...