Metalliskt ljud + vibrationer!

• Thread starter Thread starter EmilSegerblad
  • Start date Start date

EmilSegerblad

Guest
Har ett riktigt störande problem med hojen, när jag ligger och kör under 6k vara så går den som en dröm... men om jag gasar på över 7k varv så börjar hojen vibrera och låter ungefär som om två metallbitar låg och skrammlade mot varandra.
Jag nyligen bytt ramlager på hojen, då jag trodde att det var det som lät men icke...
Ljudet följer motorvarvet och blir mer intensivt ju mer man varvar.
Ljudet finns kvar även fast man drar in kopplingen och finns även om man står still ock varvar.
Funderar på om det kan vara ATAC-ventilen som på något sätt flunkar... för den ska stänga runt 7k varv.. och ljudet kommer exakt vid 7k.
Har bytt olja två gånger nu, inga metallbitar eller dyl i den.
har testat med STP och det blev lite bättre men inte mkt.
Hjälp? :huvet
Det är en gammal Honda NS125f som det rör sig om!

Humm.. Jag tvivlar på det.. kollade vevstakslagret extra noga och det var helt ok. + har kört 100 mil sen det började och det har inte blivit värre!

Kolven kanske, fast det borde slamra hela tiden tycker jag.

Solid snake skrev:
2344134 Kolven kanske, fast det borde slamra hela tiden tycker jag.

Hur menar du ? att jag har för stort kolvspel? mätte både kolv + cylinder när jag böt ramlager och dessa verkade ligga inom "säkerhetsmarginalerna".

Kommer det bara när du kör? Eller är det samma när du står och torrvarvar?

Spelar ingen roll om jag står med neutralen i och tokvarvar eller om jag kör..
den börjar ända vibrera och låta direkt efter 7k varv.

Jadu jag har ingen aning och vill inte gissa för mycket men kolla om din ATAC (för det är väl det där sitter på den) sitter som den ska.

Edit: den har väl skurit nån gång? Isf lär det ju sitta överdimensionskolv i den där, och balansaxeln är inte anpassad för den extra vikten och då börjar det vibrera, mest en fundering.

Metalliska ljudet kan ju vara din ATAC som lever rövare, och vibbarna kan ju vara överdimensionskolv.

Last edited:
Jepp.. får väl testa att peta på den J"#"¤ ATAC:en....
Det skulle underlätta om man hade en sprängskiss över motorn men jag hittar tyvärr ingen.. Har köpt mig en sån där Haynes manual men den var ju helt värdelös! De visar inte ens ATAC-ventilen!!!!:argpådato

EDIT: Vad jag vet har den aldrig skurit.. och kolven verkar vara orginal dvs ca 56 mm..

Hör med philsson här på forumet, han har haft sönder sin motor otaliga gånger (pga att han lyckades sabba den hela tiden. :D )

Han om någon borde kunna hjälpa dig.

Förresten vad är det för kolv du har i den? Original eller smidd? Smidd kolv väger mer, kan vara den som gör att det vibrerar, ju.

Last edited:
Solid snake skrev:
2344214 Hör med philsson här på forumet, han har haft sönder sin motor otaliga gånger (pga att han lyckades sabba den hela tiden. :D )

Han om någon borde kunna hjälpa dig.

Förresten vad är det för kolv du har i den? Original eller smidd? Smidd kolv väger mer, kan vara den som gör att det vibrerar, ju.

den marginalen brukar inte skilja mycket.. De är knappt märkbart.

Prova och koppla ur ventilen och se vad som händer.

DJM skrev:
2344233 den marginalen brukar inte skilja mycket.. De är knappt märkbart.

Prova och koppla ur ventilen och se vad som händer.
Mja när kolven snurrar upp och ner 7k ggr i minuten lär det märkas, tycker jag.

Själv tycker jag att de flesta 125or vibrerar en del över 7k rpm.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg