Metalliskt knackande i motor efter hård belastning

Hmm, en liten fundering från en lekman. Man kan inte köra ett kompprov med kall motor, varmköra, och sedan köra ett med ordentligt varm motor? Borde kunna ge skillnad tycker jag om nu kolven är för liten. Men som sagt, bara en idé.
 
Hmm, en liten fundering från en lekman. Man kan inte köra ett kompprov med kall motor, varmköra, och sedan köra ett med ordentligt varm motor? Borde kunna ge skillnad tycker jag om nu kolven är för liten. Men som sagt, bara en idé.
Ingen aning hur det skulle funka i praktiken men torde inte kolvringarna täta lika bra oavsett om kolven passar eller är något för liten?

Hade samma missljud i en motorcykel (cb750) som visade sig bero på att en lillände på en av vevstakarna var ordentligt utsliten.
Hördes rejält, framförallt på motorbroms då ingen förbränning bromsar upp kolvens rörelse innan TDC.
Var helt tyst vid acceleration.

Värt att kolla up iaf :tummenupp
Vevstaken inspekterades när motorn renoverades och den både kändes och såg bra ut, kunde inte känna nåt glapp i längsled när jag drog/tryckte på kolven.
 
Första pris för rätt tips går till turbobiker44.
Fick plockat av cylindern idag och kolven glappade kännbart i cylindern. med lite milt våld gick det att trycka ned bladmått 20 mellan cylinderväggen och kolven så det blir till att köpa en ny cylinder men har en sista fråga.

Skador på cylinder/kolv bryr jag mig inte om då det skall bytas till nya grejer men kan motorlager/vevaxel ta skada om jag fortsätter köra ett par månader med en kolv som glappar?

Att borra upp cylindern till 1:a överdimension är inte ekonomiskt försvarbart då en ny cylinder kostar ungefär lika mycket.
 
men du ska inte ha olja i vevhuset så de rinner från staken,
Rinner är väl rätt subjektivt, är max 1krm olja längst ned i vevhuset när motorn stått still några timmar.

då är höger packbox på veven kass.
Tror inte den läcker, 2t-oljan är brun i färgen medans växellådsoljan är röd.
Packboxen sattes dit i höstas, vevaxeln har inga vassa kanter som kan skada packboxen och axeln smordes innan monteringen.
Inte heller märkt att oljenivån i växellådan har sjunkt men ska ta en titt på det utifall att.

EDIT:
Har en tilläggsfråga, har lite problem med att ställa in förgasaren.
Kan en glappande kolv strula med förgasaren påsåsett att motorn kan gå bra från riktigt låga varv nästan ända upp till maxvarv en höstkväll(+8grader) för att dagen(+4grader) efter fyrtakta riktigt kraftigt?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top