Metallic fälgar?! bra lr dåligt?

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
:näsblod Tjena! Jag funderar start på att fixa mina fälgar på hojen så dom blir metallic. Men undrar om det drar ner värdet på hojen om jag ska sälja den?!
Och sen lite tips om hur man gör om man ska fixa fäljarna sjävl?!

tacksam för svar!

mvh Mar

Jag hade en R1 som nån hade lackat fälgarna metallicröda på. SÅ fort du gick i närheten av fälgarna med ett däckjärn så sprätte det loss stora flagor av lack. Det var tråkigt. Anledningen var förmodligen att lagret av färg+klarlack blev för tjockt/stelt.

Jag har samma erfarenheter som mattias(angående fälglacken).

Eftersom alla fälgar (utom polerade/kromade) är lackerade från fabrik så är det nog bara att lacka. Viktigt dock att välja rätt färg som tål lite tuffare tag samt att man gör underarbetet minutiöst noggrant. Utan ett bra underarbete finns det inte en färg i världen som håller...

jag skulle aldrig lacka med metallic då metallic färger läggs i grymt mycket tunnare lager, fälgarna kanske ser bra ut första året men sen är jag tveksam om det kommer se bra ut....

Pulverlack då? Måste inte det vara sjukt hårt och göra det svårt att repa fälgen?
Jag har en bekant som arbetar med att pulverlacka kassaskåp, skulle det funka att kasta in ett par fälgar där med?
Som jag har förstått så blir det ganska varmt när de smälter pulvret, kan hållfastheten i fälgen skadas av det?

Men alltså! Jag vill veta hur man skall gå till väga om man vill ha "metallic" fälgar! Har orginal (svarta) nu ... funderar på om jag ska fixa i PH innan å se hur det blir , men kan man lämna in sina fälgar nånstans då eller hur skall man gå ill väga?! Å blir de sämre andrahands värde om man har mixtrat om till metallic isf vanliga (svarta) fälgar :va

Mvh Mar

Mar skrev:
Men alltså! Jag vill veta hur man skall gå till väga om man vill ha "metallic" fälgar! Har orginal (svarta) nu ... funderar på om jag ska fixa i PH innan å se hur det blir , men kan man lämna in sina fälgar nånstans då eller hur skall man gå ill väga?! Å blir de sämre andrahands värde om man har mixtrat om till metallic isf vanliga (svarta) fälgar :va

Mvh Mar

För att få igen stålarna så gäller det att hitta en som dig själv, bedömer du det som möjligt, måla på :hihi

Hallå! Vill INTE måla ...vill ju ha metall.... målar man då? :va

Dessutom så vet man ju aldrig kanske e typ standard att man ska INTE pilla med fälgarna?!

/M

Chronic skrev:
För att få igen stålarna så gäller det att hitta en som dig själv, bedömer du det som möjligt, måla på :hihi

Mar skrev:
Hallå! Vill INTE måla ...vill ju ha metall.... målar man då? :va

Dessutom så vet man ju aldrig kanske e typ standard att man ska INTE pilla med fälgarna?!

/M

Jajävlar... :gnissla
Om du vill ha metallfälgar så har du redan det. Grattis.

Victor skrev:
Jajävlar... :gnissla
Om du vill ha metallfälgar så har du redan det. Grattis.

Jag har själv nydligen lackat mina fälgar och det blev pulver lack och dom blev vita med 2 extra lager klar lack och resultatet blev att fälgarna blev som fabriks nya.Jag glas blästrade dom före lakering. Jag har flera polare som har provat att laka metalick och resultatet efter ca 1mån aktiv körning blev att fälgarna såg ut att vara flera år gammla och minns jag inte hellt fel så går det tydligen att även få pulver lack med svart färg inte hundra säker.Lycka till :)

Ok! Så du menar att de inte finns nån vettig lösning?! Måste köra runt med svarta fälgar :-(

/m

Montana skrev:
Jag har själv nydligen lackat mina fälgar och det blev pulver lack och dom blev vita med 2 extra lager klar lack och resultatet blev att fälgarna blev som fabriks nya.Jag glas blästrade dom före lakering. Jag har flera polare som har provat att laka metalick och resultatet efter ca 1mån aktiv körning blev att fälgarna såg ut att vara flera år gammla och minns jag inte hellt fel så går det tydligen att även få pulver lack med svart färg inte hundra säker.Lycka till :)

Mar skrev:
Ok! Så du menar att de inte finns nån vettig lösning?! Måste köra runt med svarta fälgar :-(

/m

Okej missförså mig inte nu :7peta Det jag menar om man vill att färgen skall sitta kvar så är det pulver lack som gäller och vad jag vet så finns tydligen pulver lack bara i vit och svart :)Jag tror att det blir svår att metalick färgen att sitta kvar i längden

Last edited:
Annars kan du ju eloxera dom.... Dessa är de original som jag har på min. Eloxerade i blått.

Bifogat

• IM000943.jpg
    IM000943.jpg
    124.5 KB · Visningar: 84
Pulverlack....

Pulverlackering är egentligen inget annat än en variant på hur man får färgen
att fastna på det man lackerar.....
Prata med nån industrilackeringsfirma så får du veta hur många nyanser du kan få tex. silvermetallic i.
Det finns några olika system för att beskriva färger för en lackerare, PMS, RAL mm.
Dessa beteckningar hittar du om du snackar med nån firma som blandar billacker....
när du hittat den färg du vill ha dina fälgar, så ber du att få beteckningen
i tex. RAL(+ några siffror), sen snackar du med pulverlackaren så fixar han resten.
I princip finns det lika många nyanser i pulver som det finns i våtlack.

KentW

Hum , jag tror jag har ångrat mig å hade nu tänkt mig kromefälgar hur går man tillväga då då?! ... För att nu byta ämne lite snabbt :D

/M

Kent W skrev:
Pulverlackering är egentligen inget annat än en variant på hur man får färgen
att fastna på det man lackerar.....
Prata med nån industrilackeringsfirma så får du veta hur många nyanser du kan få tex. silvermetallic i.
Det finns några olika system för att beskriva färger för en lackerare, PMS, RAL mm.
Dessa beteckningar hittar du om du snackar med nån firma som blandar billacker....
när du hittat den färg du vill ha dina fälgar, så ber du att få beteckningen
i tex. RAL(+ några siffror), sen snackar du med pulverlackaren så fixar han resten.
I princip finns det lika många nyanser i pulver som det finns i våtlack.

KentW

Mar skrev:
Hum , jag tror jag har ångrat mig å hade nu tänkt mig kromefälgar hur går man tillväga då då?! ... För att nu byta ämne lite snabbt :D

/M

Men! Sluta nu. Du har all info du kan behöva i sökfunktionen.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats