Metallflisor i oljan - SV650s -99

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Bytte oljan som förmodligen inte var ordentligt bytt tidigare för ett par 10-tal mil sedan.

Alldeles nyligen hällde jag ut den för att fixa ett mindre läckage, och när jag sedan hällde tillbaka den så märkte jag en del metallflisor i botten på behållaren.

Tänkte inte att det var någon fara då jag läst om flisor i div. andra hojar, men när jag bläddrade i Haynes'en så stod det att man skulle riva motorn osv. om man hittade flisor i oljan :huvet :gnissla .

Min fråga är då: Är det så allvarligt med denna hoj med lite flisor i oljan?

Försök ta reda på om flisorna är magnetiska eller ej. På så sätt kan du få reda på om det är alu eller någon annan metall (lager). Lyssna noga hur motorn låter. Ett förekommande fel på suzukis hojar är att kamkedjesträckaren inte orkar sträcka tillräckligt. Detta kan leda till en rasslande kamkedja som kanske äter lite på alugodset runt om. Jag hade nog chansat att hälla i ny olja och kört lugnt ett tag för att sedan inspektera igen. Lite spån i oljan är ok, det kan komma från koppling mm. Men håll ett extra öga/öra på motorn.

Flisor?
Det beror nog lite på hur stora Flisorna är. Är det som svarspånor eller bara en antydan till metall?

En början kan vara att ta ner tråget och göra det helt rent. Smuts och spånor samlar sig ju där, ibland följer det med när man tappar-ur oljan. Kan vara ackumulerat under en lång tid.
Rent tråg, öppna öron, och observanta ögon vid nästa byte.

Tappa alltid ur oljan i ett rengjord fin oljebalja. Låt oljan stå någon timme innan du tappar över olja till spilloljedunken, då hinner skräp sjunka till botten om man har koll på vad som händer i motorn.

Mats

Flisor?
Det beror nog lite på hur stora Flisorna är. Är det som svarspånor eller bara en antydan till metall?

En början kan vara att ta ner tråget och göra det helt rent. Smuts och spånor samlar sig ju där, ibland följer det med när man tappar-ur oljan. Kan vara ackumulerat under en lång tid.
Rent tråg, öppna öron, och observanta ögon vid nästa byte.

Tappa alltid ur oljan i ett rengjord fin oljebalja. Låt oljan stå någon timme innan du tappar över olja till spilloljedunken, då hinner skräp sjunka till botten om man har koll på vad som händer i motorn.

Mats

Har för mig att sv-motorn inte har något tråg utan den delas på mitten precis som en enstånka/2-takt.

ok tack för svar. ska när jag finner tid springa ner o samla ihop alla flisor och dra med magnet. sedan tar jag o byter olja igen, ser hur det ser ut efter några mil lugn körning?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN