Metallflisor i oljan - KTM 640sm

Fi fan, vilka bitar! :gnissla
Ide att försöka häva köpet eller processa lite, sådär ska de ju inte se ut om du bara kört några mil på hojen!
 
Enl egen erfarenhet så kan det lika gärna vara lagret på motsatt sida av kopplingskorgen.

Vad är det för material i flisorna stål eller alu ?

Oavsett riv bägge sidokåporna på motorn så får du svar.
 
Enl egen erfarenhet så kan det lika gärna vara lagret på motsatt sida av kopplingskorgen.

Vad är det för material i flisorna stål eller alu ?

Oavsett riv bägge sidokåporna på motorn så får du svar.

Det är stål. De fastnade på magnetpluggen så det kan inte vara aluminium.
Riva båda sidorna? Det blir nog att lämna in skiten... aldrig ens öppnat en motor, men man får väl testa. Det kan ju inte bli värre ändå... :huvet

Frekke: Tror knappt det går att häva köpet, då jag köpte hojen i oktober. Lite långt gånget. Men jag ska skicka ett mail till killen som sålde hojen till mig och berätta det iaf! Det är ju så jävla tråkigt när folk säljer saker som måste repareras för 1000-tals kronor och skiter i att berätta om det! Han lär ju vetat om det! Men är man nybörjare får man väl skylla sig själv?!?! .... tråkigt hur som helst.
 
Last edited:
Det är stål. De fastnade på magnetpluggen så det kan inte vara aluminium.
Riva båda sidorna? Det blir nog att lämna in skiten... aldrig ens öppnat en motor, men man får väl testa. Det kan ju inte bli värre ändå... :huvet

Det är definitivt läge att riva av kåporna på båda motorsidorna för att se vad det är som orsakat detta. Har du tur så är det bara kopplingen men så stora flisor i stål är olycksbådande tyvärr......

Ladda hem en manual (finns på piratbukten) så kan du lätt lyzfta av kåporna och inspektera, riva låda utan meckkunnig kompis är kanske inte läge om du aldrig skruvat förr.
 
Frekke: Tror knappt det går att häva köpet, då jag köpte hojen i oktober. Lite långt gånget.

Okej, ja jag vet inte vad som gäller. Vet bara att man som privatsäljare har bra mycket mer ansvar än vad många insett men sen skall man ju orka driva sånna där processer också! :rolleyes:

Hur som helst, hoppas det löser sig på bästa sätt!
 
priser?? humm Svårgissat men är det växellådan så kan det räcka med 2st drev och dom är turligt nog billiga till ktm några hundringar styck så med alla packningar oljar drev så kan du komma undan med 3000kr om du gör jobbet själv. man byter gärna ramlager och några lager till i motorn om den gått långt eller det är spån i lagerbanorna. så minst 3 -5000kr men har vetakslagre flugit också så hammnar allt på minst 8 papp:gnissla Och lämmnar du då in motorn får du lägga på minst 3 papp till:gnissla Leta åt någon svartskruvare som är erkännt bra!! men vi får hoppas på lammelkorg eller något annat yttre Krux:tummenupp
 
priser?? humm Svårgissat men är det växellådan så kan det räcka med 2st drev och dom är turligt nog billiga till ktm några hundringar styck så med alla packningar oljar drev så kan du komma undan med 3000kr om du gör jobbet själv. man byter gärna ramlager och några lager till i motorn om den gått långt eller det är spån i lagerbanorna. så minst 3 -5000kr men har vetakslagre flugit också så hammnar allt på minst 8 papp:gnissla Och lämmnar du då in motorn får du lägga på minst 3 papp till:gnissla Leta åt någon svartskruvare som är erkännt bra!! men vi får hoppas på lammelkorg eller något annat yttre Krux:tummenupp

Precis... Kostnaden kan vara precis vad som helst beroende på orsak. Jag har en komplett låda liggande i reserv så de delarna går åtminstone att få billigt men vev och ramlager är ju inte billigt framförallt inte om man skall lämna till närmsta KTM handlare då de tar 3-5kkr för jobbet, fakturerar man timmar blir det ju snabbt dyrt när man skall riva hela motorn.

Du gillar ju rasade stånkor bara att erbjuda sina tjänster......
 
Vill bara tacka alla som kommit med förslag och annan hjälp!!

Det blir en motorklyvning och en fullständig genomgång av motor, växellåda, kolv m.m. Detta för att jag ska veta att jag har en fin motor som kan gå länge till och sen när jag säljer den så kan jag göra det med gott samvete så inte nästa ägare står som jag!!

2750kr plus material kommer det sluta på. Det tycker jag är ett bra pris iaf! Materialet kommer antagligen inte vara speciellt kostsamt då det verkade (enligt verkstadskillen) vara ett lager-fäste el. dyl. Men man vet ju aldrig, men det är vad jag hoppas på ... :)

Tack för alla tips än en gång!

//Magnus T.
 
2750kr plus material kommer det sluta på. Det tycker jag är ett bra pris iaf! Materialet kommer antagligen inte vara speciellt kostsamt då det verkade (enligt verkstadskillen) vara ett lager-fäste el. dyl. Men man vet ju aldrig, men det är vad jag hoppas på ... :)

.

2750 i arbetskostnad for en komplett motorklyvning och genomgang ar ett riktigt bra pris. Hoppas det ar nagot billigt som rasat...:)
 
2750 i arbetskostnad for en komplett motorklyvning och genomgang ar ett riktigt bra pris. Hoppas det ar nagot billigt som rasat...:)

Ja jag kände också att det var ok. 550:- i timmen. Han sa att det tar 5timmar att fixa det. Kunde fått ner priset 550:- om jag hade plockat bort motorn och kommit in med den. Men eftersom jag vill ha en överblick på resterande hojen också så valde jag att betala den extra timmen.
 
Mycket klok analys, magpower!

Finns alldeles för många av oss dum-snåla som försöker själva med otillräckliga kunskaper och resurser!

Med tanke på vad timpengen ska räcka till (lön, lokaler, verktyg, kunskapsinhämtning och vinst + skatter) är 5-600:-/timme absolut inget överpris heller.

Lycka till!
 
Om det är någon tröst så kostade 9 lager till min 640 låda ca 1200:-

Ja grejen är ju att det inte är materialet som är det dyra, utan tiden (arbetet).

G-L: Ja det känns som jag vill mer än jag klarar... så jag får ta smällen och betala någon för att fixa allt... När allt kommer till kritan är det ju så att det enda jag vill är att köra... gärna på en hoj som fungerar bra.
 
Vill bara tacka alla som kommit med förslag och annan hjälp!!

Det blir en motorklyvning och en fullständig genomgång av motor, växellåda, kolv m.m. Detta för att jag ska veta att jag har en fin motor som kan gå länge till och sen när jag säljer den så kan jag göra det med gott samvete så inte nästa ägare står som jag!!

2750kr plus material kommer det sluta på. Det tycker jag är ett bra pris iaf! Materialet kommer antagligen inte vara speciellt kostsamt då det verkade (enligt verkstadskillen) vara ett lager-fäste el. dyl. Men man vet ju aldrig, men det är vad jag hoppas på ... :)

Tack för alla tips än en gång!

//Magnus T.

Tjooo det var det billigaste jag hört!! är detta verkligen med urtagning och isättning klyvning av motor? 5 tim? helt otroligt!! vart har du varit? hur långt har motorn gått utan renovering nu? 2750+ moms åtminstonde måste dom mena , Man får ju inte tag i en svartare för det priset!!
 
Tjooo det var det billigaste jag hört!! är detta verkligen med urtagning och isättning klyvning av motor? 5 tim? helt otroligt!! vart har du varit? hur långt har motorn gått utan renovering nu? 2750+ moms åtminstonde måste dom mena , Man får ju inte tag i en svartare för det priset!!

Jag får som sagt betala 550kr/timme. Själva delningen av motorn och ihopsättningen tar 4 timmar. Då slänger de ut allt ur motorn och är det nåt som behöver bytas gör dem det. Det tar ju lika lång tid att sätta in nya grejer som de gamla grejerna. Sen tar det en timme att ta ur och sätta tillbaka motorn i ramen. Då landar jag alltså på 5 timmar (2750kr). Det ska vara inklusive moms. Han sa inget annat iaf. Sen om det är så att det behövs bytas t.ex. en massa jobbiga lager el. dyl. så kommer givetvis timmarna att öka, och då priset. Men det känns inte som att det kommer bli så blodigt som jag först anade. Sen verkar detta vara en hyfsat billig verkstad och han som jobbar där är väldigt duktig, så jag kan nog inte åka till en bättre verkstad.

Motorn har gått 1500mil (enligt mätaren, som jag inte helt fullt litar på) och jag tror inte att den någonsin blivit reparerad. Vet att lite smågrejer är bytt på den bara.

När jag lämnat in hojen och fått den renoverad kan jag återkomma med vad som gjordes, om nån annan stackars KTM-ägare har/kommer att råka ut fr samma sak som jag.

//Magnus
 
Jag får som sagt betala 550kr/timme. Själva delningen av motorn och ihopsättningen tar 4 timmar. Då slänger de ut allt ur motorn och är det nåt som behöver bytas gör dem det. Det tar ju lika lång tid att sätta in nya grejer som de gamla grejerna. Sen tar det en timme att ta ur och sätta tillbaka motorn i ramen. Då landar jag alltså på 5 timmar (2750kr). Det ska vara inklusive moms. Han sa inget annat iaf. Sen om det är så att det behövs bytas t.ex. en massa jobbiga lager el. dyl. så kommer givetvis timmarna att öka, och då priset. Men det känns inte som att det kommer bli så blodigt som jag först anade. Sen verkar detta vara en hyfsat billig verkstad och han som jobbar där är väldigt duktig, så jag kan nog inte åka till en bättre verkstad.

Motorn har gått 1500mil (enligt mätaren, som jag inte helt fullt litar på) och jag tror inte att den någonsin blivit reparerad. Vet att lite smågrejer är bytt på den bara.

När jag lämnat in hojen och fått den renoverad kan jag återkomma med vad som gjordes, om nån annan stackars KTM-ägare har/kommer att råka ut fr samma sak som jag.

//Magnus

låter kanonbra!! Om den har gått 1500mil skulle jag tveklöst bytt alla lager i hela motorn. Åtminstonde utgående drivaxel och ramlager + balacelager och rullyftar lagerna!! blir inte såå dyrt tack vare att det är ktm:tummenupp
 
låter kanonbra!! Om den har gått 1500mil skulle jag tveklöst bytt alla lager i hela motorn. Åtminstonde utgående drivaxel och ramlager + balacelager och rullyftar lagerna!! blir inte såå dyrt tack vare att det är ktm:tummenupp

Ja du har nog rätt i det. Då kommer jag ha en fin maskin sen som jag kan köra nästa säsong med också.

Om jag skulle byta dessa lager så kommer det antagligen ta rätt många timmar extra gissar jag. Hur lång tid skulle du uppskatta detta till? Hur många lager tror du att det rör sig om och vilket pris komemr alla lager ha tillsammans? 1000kr, 2000kr?

Men visst är det lika bra att köra rubbet! Då behöver jag inte oroa mig för ras i sommar... :D
 
Lite update ang. min motorklyvning.
5timmar tar det att plocka ut och i motorn i ramen plus att klyva den och sen sätta ihop den. Sen kommer det ta några timmar med arbetet. Plus lite materialkostnader på runt 2000 om inget allvarligt pajjat. Så snart är vi nog uppe i 6,7,8 tusen.

Ta hand om era hojar... :D
 
Lite update ang. min motorklyvning.
5timmar tar det att plocka ut och i motorn i ramen plus att klyva den och sen sätta ihop den. Sen kommer det ta några timmar med arbetet. Plus lite materialkostnader på runt 2000 om inget allvarligt pajjat. Så snart är vi nog uppe i 6,7,8 tusen.

Ta hand om era hojar... :D

Nu var det troligare siffror och tråkigare:gnissla 2000-3500kr i alla lager/packningar kan i bästa fall räcka. Hoppas vevstakens lager inte fått smulor i sig bara för då ryker 5 tusen till rakt av MINST:gnissla Finns det ingen svartnisse i närheten?
 
Back
Top