Metallbitar i oljan på gixxern

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Halloj!

När jag bytte olja på gixxern (1100 motor -90) var det två metallbitar på oljepluggens magnet av en storlek som man inte vill hitta där. Dom var ca 8-10mm långa och 1,5-2 mm grova, inte helt runda men lite åt det hållet. Lite slitna av att som förmodligen farit runt lite därinne. Jag kollade igenom oljan också men det fanns inga fler bitar i den olja som kom ut. Motorn (ej låda) är enligt uppgift kollad relativt nyligen och då byttes vevlager. Den går bra, men det sjunger lite lätt i lådan på 2:an och 3:an, ungefär som när man backar med vissa bilar. Hade jag inte hittat bitarna hade jag inte oroat mig för ljudet, det är inte så starkt.

För det första - vad kan det vara? Jag kommer på två möjligheter, antingen delar av ett rullager eller delar av ett kugghjul.
För det andra - vad ska man göra?

Med tanke på vad hojen är värd så är det inte så lockande att lämna den för en totales genomgång. Och jag känner mig lite osäker på att riva den själv.

Ett väldigt bra tips är att du skriver till BornForTheRoad som bor i Timrå. När han köpte sin gixxer 750-98 fann hann metallbitar också, i form av små kuggar. Visade sej att den förra ägaren (antog att det var han iaf) plockat ner motorn & satt ihop fel. BFTR plockade ner & felsökte x-antal ggr innan det var löst, men nu kan han nog den motorn i sömnen. Så, hör med honom & berätta gärna hur det gick.

Lycka till // Ullis

andersbrink skrev:
2196072 Foto... och lägg en M6 skruv bland flisorna så att man kan få en uppfattning om proprtioner.

Tyvärr Anders - jag slängde flisorna :död Jag insåg mitt misstag efter en stund men hittade dom inte. Jag har en bra minnesbild av dom, ska försöka ge en bättre beskrivning än tidigare.
Ganska exakt 10 mm långa och 2 mm tjocka i stål, 2 st
Stavformade lite kantiga bitar, raka, skulle kunna vara från ett nållager men i så fall var dom hårt åtgångna, såg mer ut att vara avslitna splines eller kuggar från ett kugghjul.

Ullis - tack, jag ska se om jag får tag på honom.

Det är förmodligen spån från växellådans kugghjul, om det varit kopplingens nållager hade du verkligen hört det och något annat finns det lixom inte som kan ge raka spånor. Om du tömmer olja, lägger hojen på sida eller hissar upp fronten, tar bort oljetråget så ser du vilket drevpar det är som behöver bytas. Fast det är väl ingen egentlig panik så länge du inte gasar fullt. Tar du hjälp av någon att lyfta ur motorn fixar ni drevbytet på en helg utan speciellt mycket motorskruva.

andersbrink skrev:
2197204 Det är förmodligen spån från växellådans kugghjul, om det varit kopplingens nållager hade du verkligen hört det och något annat finns det lixom inte som kan ge raka spånor. Om du tömmer olja, lägger hojen på sida eller hissar upp fronten, tar bort oljetråget så ser du vilket drevpar det är som behöver bytas. Fast det är väl ingen egentlig panik så länge du inte gasar fullt. Tar du hjälp av någon att lyfta ur motorn fixar ni drevbytet på en helg utan speciellt mycket motorskruva.

Okej! Ta bort oljetråget var en bra idé, så kanske man i alla fall ser vad det är som hänt. Måste man peta dit en ny packning efter det?

Men det kan i så fall inte vara så att två nålar "lossat" från kopplingens nållager då? Och att det forfarande fungerar men kommer ge sig snart!? Blir det katastrof om nållagret till kopplingen ger sig?

Fredsfursten skrev:
Men det kan i så fall inte vara så att två nålar "lossat" från kopplingens nållager då? Och att det forfarande fungerar men kommer ge sig snart!? Blir det katastrof om nållagret till kopplingen ger sig?

Två nålar kan inte lossna från kopplingslagret utan att du märker det - isf skulle du ha märkt det genom att hojen skulle låta som en stenkross. Två rullar i nållagret kan inte ta sig ut utan att alla andra tar sig ut.

En sprucken oljetrågspackning tätas med silikonpackning.

andersbrink skrev:
2197690 Två nålar kan inte lossna från kopplingslagret utan att du märker det - isf skulle du ha märkt det genom att hojen skulle låta som en stenkross. Två rullar i nållagret kan inte ta sig ut utan att alla andra tar sig ut.

En sprucken oljetrågspackning tätas med silikonpackning.

Okej - tack för hjälpen!

andersbrink skrev:
2196072 Foto... och lägg en M6 skruv bland flisorna så att man kan få en uppfattning om proprtioner.

Nu har jag hällt ut oljan igen och hittade en flisa till. Tyvärr har jag inte tillgång till kamera nu, men på denna biten ser man att det är en del från något runt som har en ytterdiameter på ca 65mm. Tjocklek minst 4 mm, dvs innediameter högst 65-8=ca 57mm. Biten är av hårdmetall.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Jag ska skruva bort oljetråg och kopplingsskåpa nu, får se om jag hittar något...

Eftersom det är härdat stål du får ut är det ett lager eller drev. Gör som jag ska göra idag, riv motorn. Min har torskat kuggar på 3'ans växeldrev. Bort med oljetråget (och skräpet som ligger där) innan du lyfter ur motorn och lägger den upp-och-ned för att komma åt växellåda och lager.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg