Metallbit i oljesil

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Höll på att byta packningar till motorkåpor och oljetråg på min cbr600f (-95 i motorn). Hittade då denna D-formade bit i oljesilen och blev härligt konfunderad.

Metallbiten är formad som ett D och ser ut att glida på något (har små "skrapspår" på sidorna). Har även en liten urgröpning (pricken på bilderna)

Vad kan det vara? Kollade i servicemanualen och det enda jag kunde hitta där som liknade den här delen är nr 11 på bilden nedan. Bilden visar så vitt jag kan se inte var den lilla biten ska sitta, så om någon vet och vill dela med sig vore jag ytterst tacksam.

Bifogat

• bit1.jpg
    bit1.jpg
    159.4 KB · Visningar: 137
  • bit2.jpg
    bit2.jpg
    154.1 KB · Visningar: 139
  • oljesil.jpg
    oljesil.jpg
    162.8 KB · Visningar: 198
  • crank.jpg
    crank.jpg
    35.6 KB · Visningar: 163
Skulle oxå gissa på en sån, dock så finns dom på fler ställen med säkerhet, används till att låsa kugghjul i sitt läge.

Det är en krysskil.
Förmodar att nån tappat ner den i maskin,och helt enkelt satt dit en ny.
Kan man hoppas.

Om det är #11 på bilden så är det la svänghjulskilen o den ska väl inte kunna åka ner i motoroljan? ÄR det inte torrt hjul på din hoj?

Ser ju ut som krysskilen till svänghjulet, Så om det nu det finns oljeförbindelse mellan svänghjulet till där du fann den så kan det ev vara just den. Om ens denna motor har svänghjulet i oljebad? Du kan ju åtminstonde kolla om den krysskilen sitter på sin platts ,så inte svänghjulet ligger lite fel eller lossnar!!

Får verkligen hoppas att det är som Sportbike säger, att tidigare ägaren har tappat ner och ersatt. Borde han inte tagit ut denna bit då tycker man, om han nu ändå var nere o rotade i motorn?

Har aldrig hållit på me motorer innan, och har inte så stor kunskap om just denna heller. Vet dock att om man tar bort oljetråget så ser in en bra bit in i motorn (syns lite på ena bilden) och att det går in 3.7liter olja. Finns en hel del kugghjul o axlar inne där som jag inte har så stor koll på ;)

Ska se om jag inte kan hitta svänghjulet o kolla lite. Vill ju inte ha ett motorhaveri nu när man lagt ner en massa tid på o renovera.

Har öppnat upp och kikat lite. Allt verkar sitta fast, inga rörelser på kugghjul eller axlar. Kan det vara så enkelt att den här delen är tappad och utbytt sen tidigare?

Har inte märkt av den tidigare när jag öppnat upp oljetråget för o dränera oljan, utan det är först nu som jag sett den. Känns väldigt märkligt alltihop... Motorn gick för övrigt utmärkt sist jag testade den (ca 2mån sedan,) och motorn har stått på garagegolvet sen dess.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret