Metall i oljan

Pöjka

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Husa 650 -04
Hojsan, Hojsan..
Är ny här i forumet, och min första undran är om det är fler som ser spår av metall vid oljebyten?

Har inte haft hoj på många år men nyss införskaffat en husa 650.
Ska jag skaka av mig oron... eller börja titta efter reservdelar direkt?

Vore tacksam för svar.

jag har åxå ett par spån i oljan ibland och det har min kompis åxå. jag har en -01 och han en 04...
/mvh erik

:hihi Jag blir mer orolig när jag INTE har några spån på magneten... :3freak Men allvarligt, om det är BITAR så ska du helt klart bli orolig, är det småspånor så är det en Husaberg. Typ...

Just 04:an har ju ett par lager som rasat efter kort tid, men det är det andra som vet mer om... :7peta

beror på om du menar att det sitter lite spån på magneten i oljepluggen eller om oljan rent glittrar typ metallic när du tappar ur den!

På mina hojar sitter det ofta lite små spånor i magneten då jag byter olja och det är ingen fara... dom flesta av dom är från växellådan troligtvis. Men om oljan glittrar ordentligt är det dags att börja lyssna efter missljud!

Honken skrev:
beror på om du menar att det sitter lite spån på magneten i oljepluggen eller om oljan rent glittrar typ metallic när du tappar ur den!

På mina hojar sitter det ofta lite små spånor i magneten då jag byter olja och det är ingen fara... dom flesta av dom är från växellådan troligtvis. Men om oljan glittrar ordentligt är det dags att börja lyssna efter missljud!

hum... kan någon förklara mer exakt vad glittrig olja betyder? :va
håller motorn på att decka då?

flipm0de skrev:
hum... kan någon förklara mer exakt vad glittrig olja betyder? :va
håller motorn på att decka då?

Han menar att när du tappar ur oljan och ser att den är full med så mycket små metallspån så det märkbart reflekterar ljus dvs nått inne i motorn blir mindre i samma takt som din plånbok..

Clipside skrev:
Han menar att när du tappar ur oljan och ser att den är full med så mycket små metallspån så det märkbart reflekterar ljus dvs nått inne i motorn blir mindre i samma takt som din plånbok..

jo så mkt förstår jag.. men vad är det som skaver eller vad är det som håller på att gå sönder? OM oljan ser ut att vara glittrig som fan..

Honken skrev:

Tackar för era svar.
Det glittrade lite i oljan när jag bytte, och jag planerar att byta snart igen för att se om det är mindre. Hojen har bara gått ca 10 timmar och han som hade den innan hade kört 5 tim. och alldrig bytt någonting.
Jag körde hem den från Björbo till Örebro (17 mil) i ösregn, inte så bra varken för mig eller husan troligtvis, (jag fick prostata-inflamation) hehe.
Men nu ska jag vårda den ömt.
Inga missljud i motorn föresten, utan den spinner fint.

Bor du i örebro så håller vi på att bygga en motardbana, kanske du redan kände till!?
Gå in på www.skojonhoj.com om du vill veta när vi arbeter på banan. I augusti lägger vi asfalt då kan du få testa hojen på riktigt.

Banan ligger ute vid Täby, gamla folkracebanan, delar av den används nu till cross cart.

Mvh
Stefan #55

flipm0de skrev:
jo så mkt förstår jag.. men vad är det som skaver eller vad är det som håller på att gå sönder? OM oljan ser ut att vara glittrig som fan..

Det går inte att säga exakt vad det är! Som ett exempel kan man ta en kompis hoj där en lyftare hade gått av och legat mot kamdrevet och slitit ner det totalt. Den oljan hade man lätt kunnat missta för svart metalliclack :)

jag har bytt olja i min -04 precis nu oxå och jag har precis som du "spån" eller rättare sagt mycket spån på magneten...tror inte det är någon fara för allt lirar och låter som det skall.

Hoj!

På så pass nya hojar som ni har är det naturligt att det skavs o gnetas tills allt är inslitet. Min inslitna 99a har inte tillstymmelse till spån eller metallic i oljan. Många motorer har en olja med mindre bra smörjegenskaper som den ska köras in på innan man slår i helsyntet vilket ju gör att motorn går som i ett vakuum...

Detta uppstår givetvis även då man renoverar eller byter ut motorelar.

Mvh
David

tja leta spåner blir ni inte av med ändå då ni alltid kommer att ha ett visst slitage då växelådan går i samma olja och dom dreven slits alltid därav metallspånen i olja, eller köper du en honda där det e moter olja i en del och växellåds olja i en :banana då slipper man allt klöd med att oroa sig för (glitter) i olja :banana hej svej

stiffmaster skrev:
tja leta spåner blir ni inte av med ändå då ni alltid kommer att ha ett visst slitage då växelådan går i samma olja och dom dreven slits alltid därav metallspånen i olja, eller köper du en honda där det e moter olja i en del och växellåds olja i en :banana då slipper man allt klöd med att oroa sig för (glitter) i olja :banana hej svej

Ja eller så byter man till en hoj med filter och magnetplugg
:banana ;)

Back