Metall flisor i oljesilen ...=(

Anders b

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2006
Hoj
Nu R6
Tog bort oljesilen på min Ktm 525 exc -05 idag o det var ingen vacker syn...Det va en välldans massa metall flisor i den...Man kunde se på silbulten som va skadad "sönderdragen" att rengöring av sil förmodling aldrig skett sen hojjen var ny..Jag är 3 ägaren...O hojjen har gått 50 timmar..Nu e frågan hur mycke flisor ska de vara där om man nu aldrig gjort rent den...Lite skit brukar de ju vara o har man aldrig gjort rent den i samband med olje byten så e de ju iof inte konstigt om de e mer...Nån annan som varit med om liknande???

Hoppas inte man måste äta snabb makaroner resten av säsongen... :confused:

Nicke

Någon sa till mig nån gång att om du kan bryta av flisorna med fingrarna så är det ingen större fara. Kan du inte det så bör du kolla upp det närmare. Kanske var någon här på sh :va

IO skrev:
Någon sa till mig nån gång att om du kan bryta av flisorna med fingrarna så är det ingen större fara. Kan du inte det så bör du kolla upp det närmare. Kanske var någon här på sh :va

Du menar att om det är aluflisor så är det ingen fara? :va Jag skulle nog plocka ner motorn och kolla oavsett! Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite! :)

Anders b skrev:
Tog bort oljesilen på min Ktm 525 exc -05 idag o det var ingen vacker syn...Det va en välldans massa metall flisor i den...Man kunde se på silbulten som va skadad "sönderdragen" att rengöring av sil förmodling aldrig skett sen hojjen var ny..Jag är 3 ägaren...O hojjen har gått 50 timmar..Nu e frågan hur mycke flisor ska de vara där om man nu aldrig gjort rent den...Lite skit brukar de ju vara o har man aldrig gjort rent den i samband med olje byten så e de ju iof inte konstigt om de e mer...Nån annan som varit med om liknande???

Hoppas inte man måste äta snabb makaroner resten av säsongen... :confused:

Nicke
det här är inte säkert men kolla kamkedjesträckaren, på husan så va de bara nått hack kvar på kedjesträckaren så aluminiumspånen kom från sträckaren, kolla det för det kan vara problemet

Snowman89 skrev:
det här är inte säkert men kolla kamkedjesträckaren, på husan så va de bara nått hack kvar på kedjesträckaren så aluminiumspånen kom från sträckaren, kolla det för det kan vara problemet

Kom spånen verkligen från sträckaren? :va Det var inte kedjan som mumsade lite av blocket?

Hoztic skrev:
Kom spånen verkligen från sträckaren? :va Det var inte kedjan som mumsade lite av blocket?
blocket?
kedjan hade legat mot kedjesträckaren så spånet kom från kedjesträckaren

för fan lugnt de ska fan tåla att de går flis visserligen fresstar du säkert lite mer vid gat körning men har cross växlat min husqy alla år ja haft den å den har fan inte lidit av de fast de va flis vid olje byte :hihi

Tojje skrev:
för fan lugnt de ska fan tåla att de går flis visserligen fresstar du säkert lite mer vid gat körning men har cross växlat min husqy alla år ja haft den å den har fan inte lidit av de fast de va flis vid olje byte :hihi

Om det konstant kommer ut magnetiska flisor när du byter olja så betyder det ju att något slits ganska hårt, så nog har din låda tagit stryk av crossväxlandet! :ajjabajja Funkade inte kopplingen eller?

Det är att gott tecken på att grejorna används. Så ser min plugg ut när jag byter olja på min CRF250. :yoparty

Snowman89 skrev:

Kan det vara liknande pryl på husa 650 -03? Har inte vågat kolla det än. Är det jobbigt eller knepigt? Som jämförelse går en ventiljustering lekande lätt.

Det sliter inte så mycket att crossväxla...om man inte missar eller envisas med att sopa i 2 utan koppling.

Min sil är ren och fin och jag crossväxlar ofta (dock bara uppåt) och använder koppling mellan 1-2:an

Hoztic skrev:
Om det konstant kommer ut magnetiska flisor när du byter olja så betyder det ju att något slits ganska hårt, så nog har din låda tagit stryk av crossväxlandet! :ajjabajja Funkade inte kopplingen eller?

Bakhjulskörning utan koppling måste väl vara en sådan sak som matar fram spån ordentligt från lådan eller har jag helt fel?

Är det dom stora flisorna som är ofarliga och dom mindre som är värre eller vad?

Växlar man bara med förstånd och anpassar varvet så sliter det inte mer att växla utan koppling.

beträffande spånet hade jag kikat på det man kan se utan att riva för mkt.. ex rivit av kopplingskåpan etc. sen hade jag bytt olja ett par ggr typ med 0,5 tim körning som intervall och sett om det fortsätter komma spån. gör det inte det så är det nog rätt lugnt.. är silen aldrig rengjord så kan där ha hamnat en hel del!

Grrrooov skrev:
Kan det vara liknande pryl på husa 650 -03? Har inte vågat kolla det än. Är det jobbigt eller knepigt? Som jämförelse går en ventiljustering lekande lätt.
jo de skulle de kunna vara, det är väl varken jobbigt eller knepigt om du har lite vana :P nej men det är väldigt jobbigt att byta kamkedja eftersom det inte finns kedjelås på dom, utan du måste sätta i nitar och "knacka" dom sneda så dom inte lossnar

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage