Mest prisvärda MC/Cross-transportfordon?

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har tidigare kört lite ban-körning med Firebladen, men nu är det mestadels motocross som gäller.
Jag har ett täckt släp med glasfiberkåpa som är rymligt och suveränt på alla vis.

MEN, jag vill slippa att släpa runt på det. I dagsläget har endast "finbilen" dragkrok dessutom, så det passar sig att sälja den andra bilen och köpa ett transportfordon av något slag.

Helst vill jag ju ha ett skåp så man håller kläder, verktyg och allt inlåst och torrt.
Har tittat åt Merceders Vito, VW Transporter, Vivaro/Traffic/Primastar osv, och priserna skiljer ganska mycket.

Får jag ett superbt fordon betalar jag gärna upp emot 40-50k, men samtidigt kan jag tänka mig att betala 10-15 för nåt slitstarkt och äldre.
Gärna diesel oxå.

Nödlösningen är ju ett smidigare MC-släp och en gammal slit-släng-bil, men hur kul e de? :)

Många frågor, så ni förstår nog mitt bekymmer.

Vad har ni för erfarenheter? Alltså, inte bästa fordonet, utan mest prisvärda :yoparty
 
Inte helt dumt kanske?
Man blir ju sakta men säkert blind när man sitter på blocket :)
 
Peugeot Expert, Citroën Jumpy.. jag själv tänkte köpa en till nästa säsong, finns i XL och är lite längre men dom vanliga är ungefär 204-207Lx150B cm så man borde få in 2 hojar, om någon har en kan dom gärna få berätta:)
 
Last edited:
Tycker att det beror lite på hur mkt man kör.

Jag hamnar väl på en sådär 15 bandagar/säsong.
Nu har jag lyckats samåka en del, men står också i färd med att köpa nånting till nästa säsong.

Mest prisvärt för min del är att ha en ordinarie bil med dragkrok och någon typ av släp.
Missförstå mig inte, skulle självklart helst ha en racebuss. Men om man som mig behöver bilen vardagligen så är det inte så smidigt att åka omkring med en skåpbil.

Då blir det m ao 2 fordon.

Och på en bil drar alltid kostnader iväg. Plötsligt ska bromsar bytas, däck.. en drivknut pajar osv..

Kör man tillräckligt ofta så lönar det sig självklart pg a ren komfort och tidsvinst. Men blir det inte så ofta så äger släp.. (tycker jag).
 
Jag har en Expert som jag kör enduron i.
Har den även till jobbet och jag gissar på att den drar ungefär 0.8 (Diesel).
 
Jag kör kanske nu när det är säsong 2-3ggr i veckan med crossen. Och jag måste ha den till jobbet 3.4mil/dag. Är Experten lagom stor?
 
Sålde min 2002 peugeot expert hdi för några dar sen.
En bil jag kan rekomendera! Min var den korta modellen, och jag har kört 2 hojar i den, men man bör inte vara för rädd om dem för det blir trångt!
Den långa är att föredra om man har tänkt att ha 2 hojar med sig ofta.
Körde ca 4000 ganska problemfria mil med min.
Dom brukar vara välutrustade med ac m.m.
Sålde min för 22000:- besiktigad, i bra skick, tycker man får mycket för pengarna. Se till att välja hdi motorn bara!
 
Och på en bil drar alltid kostnader iväg. Plötsligt ska bromsar bytas, däck.. en drivknut pajar osv..

+ motorunderhåll, service, batteri, försäkring, besikning osv

Ett beg hästsläp är perfekt om man nu ska ha släp.

-Täckt och skyddat
-Ramp som klarar minst ett halv ton
-Allt inlåst
-Ståhöjd 220 cm om man villl meka elle byta om "inomhus"
-Rymmer enkelt 2 MC

Men visst är det gött med en stor racebuss.

I en liten "hantverkarbil" blir det ju grymt trångt och lågt om du inte går upp på en större modell
 
Last edited:
Ett beg hästsläp är perfekt om man nu ska ha släp.

-Täckt och skyddat
-Ramp som klarar minst ett halv ton
-Allt inlåst
-Ståhöjd 220 cm om man villl meka elle byta om "inomhus"
-Rymmer enkelt 2 MC

Kanske en modifierad husvagn vore ännu bättre. Ena halvan som hojplats, och andra som bo del :tummenupp
 
Hyundai H1'an är väldigt prisvärd och det får plats 2 hojjar i den men sedan hur den är motor och kvalitetsmässigt kan jag inte svara på. Det är den jag själv funderar på efter att ha kollat en del på nätet efter en bil där hojjen och utrustningen får plats.
 
Jag har haft en Citroen jumpy/Peugot expert och där får man in två styck hojar enkelt, flera gånger kört med en cbr600 samt en 1000. Och har man bara en cykel får man plats med allt så som tält, verktygskåp, mekbord, utrustning och ja allt för en superstock satsning i SM.

Försök hitta en HDI dom går snålare och håller bättre, kamrem och vattenpump är extra viktigt att det byts, finns en anledning till att det finns gott om sådana bilar med slagna toppar... Kommer inte ihåg några miltal men det är ju bara höra ned en verkstad :)
 
Kamrem/vattenpump är vid 12000mil och kostar runt 10k inkl basservice mm hos aukt firma.

Expert o Jumpy är samma bil, har precis köpt mig en Expert, du får in 2st endurohojar med utrustning plus att bilen är "liten" nog att ha till vardags. Finns både som 2 och 3 sits.

Årsmodell 2004 och uppåt rekommenderar jag samt HDI-motorn.
 
Jobbigt att veta vad som är rätt pris på alla dessa bilar :)
 
jag har nyligen köpt en jumpy -01 hdi, jag fick ställa min hoj snett men min hoj är 209 lång så 2 hojar på runt 202 går in:)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top